Fallout 4 review-in-progress (OXM)

Hej, och välkommen till vår pågående granskning. Det känns fel att sätta en poäng på denna enorma RPG, även efter 40 timmars solid spel, så vi fortsätter med att avge vårt slutliga dom tills vi har skurat varje kvadratmeter på kartan och skickat varje supermutant till graven.

Fallout 4 är det första spelet i serien som öppnar pre-Wasteland, där du tillbringar lite kvalitetstid med din make, barn och robot butler. Det skapar en fantastisk kontrast mellan den ljusa säkerheten i förortslivet och förödelsen att följa när bomben tappar. Inte för att det post-apokalyptiska samväldet saknar färg. En av de brunaste serierna inom spel har äntligen räknat ut hur man gör apokalypsen attraktiv, med gyllene stränder, glödande grönt växtliv och neonskyltar som strålar ut från primärfärgade byggnader. Det är fortfarande en död värld, men en rikare färgpalett gör den till en mer inbjudande, mindre repetitiv än vi utforskade i Fallout 3. Det hjälps av en karta som är tre gånger större, men mycket tätare med platser att se och saker att göra.

Fallout 4 review-in-progress (OXM)

Du behöver bara trycka i avtryckaren en gång för att känna hur ett steg upp detta är från Fallout 3. Id-programvara har enligt uppgift lånat ut en hand förfina skottmekanik, så vapen har aldrig känt sig mer tillfredsställande eller deras skott köttigare. Även melee-strejker ger bättre feedback. Förbättrad nära-strid och elektrifierade svärd är nästan tillräckligt för att locka oss bort från vapen för gott. Nästan.

V.A.T.S har haft den mest märkbara översynen. Tidigare skulle det frysa tiden, låta dig lugnt välja vilken lem du ville ha utan tryck (och därmed ingen spänning) överhuvudtaget – förvandla en OK-skytte till ett artigt pek-och-klicka. Nu fördröjer V.A.T.S bara tid för att krypa, så Super Mutant-självmordsbombare rusar fortfarande mot dig, Raiders kastar fortfarande molotovs, kulor fortfarande sticker igenom ditt kött, och varje sekund du slösar bort att välja ett mål lämnar du dig mer sårbar och utsatt. Det är en inspirerad anpassning som skapar spända, taktiska avvägningar, lätt den bästa striden som vi har sett i ett Bethesda-spel, vare sig det är apokalyptisk eller du gammal fantasi.

Fienderna drar också nytta av en snabb hastighet, vilket innebär att en grupp Feral Ghouls nu är ett mycket större hot, eftersom de hoppar framåt för att smaka på dig. Vi önskar bara att det fanns några fler fiender att kämpa. Super Mutants, Raiders, Ghouls … mycket som nya V.A.T.S håller möten fräscha, att slåss mot samma monster som vi gjorde 2008 ger oss svårt deja vu. Synth’s (obehagliga människo-imiterande androider) är ett utmärkt tillägg, och det kan mycket väl finnas nya faror som lurar i samväldet, men vi skulle ha velat se några mer originella fiender tidigt.

Fallout 4 review-in-progress (OXM)

Ledsagare från hela Commonwealth kan tas med för att hjälpa dig, som journalist, Piper och Super Mutant, Strong – ofta låst upp efter att ha slutfört sina egna berättelser. Genom att binda dessa karaktärer närmare den centrala berättelsen känns världen lite mer sammanhängande och levande. Men ett varningsord: om ditt namn inte är en av de 1000+ Bethesda som spelats in för att sägas av Codsworth, din robot butler, gå och få det lagligt ändrat. Det är värt det bara att höra din charmiga Robo-Alfred hänvisa till dig personligen.

Men att spela med en AI-allierad har sina nackdelar. Companions har en tendens att springa framåt och spela Fallout 4 för dig, spränga Synths och rädda världen medan jag fortfarande rotar igenom arkiveringsskåp för flaskhattar. Du kan ge följeslagare några begränsade anvisningar, men det är inte bra om de redan har sprint framåt. Det är trevligt att de kan hantera sig själva i en eldkamp, ​​men deras gun-ho-strategi gör att man tar någon med på resan lite av en blandad väska.

Ändå är att använda Codsworth som en bokstavsväska ett utmärkt sätt att lagra alla vapen och skräp som du fortfarande hittar. För den här gången vill du faktiskt plocka upp allt. Nästan allt skräp vi har hittat har en användning – kan delas upp i stål, trä, plast osv., Det är perfekt för att modifiera vapen eller strukturer för våra bosättningar. Att djuva djupt i en avlopp full av Super Mutants och ghouls, bara för att hitta en tom flaska, var en av de mer ständigt irriterande anti-klimaks av Fallout 3. I 4 fångade vi oss riva när vi hittade en burk. Kostbart aluminium!

Fallout 4 review-in-progress (OXM)

Modifieringar för vapen börjar enkelt med förbättrade sikt och ljuddämpare. Du vill investera i Gun Nut-extrakten för att se det bästa av dem, men vapen är konstiga nog för att du vill fortsätta förbättra dem och söka material. Ärligt talat, om du inte är intresserad av att modra ditt svärd så att det leder elektricitet, borde du inte få spela spel.

Att bygga en bosättning är mer komplicerad, eftersom du måste hålla fast vid behoven för dess bosättare och se till att den försvaras (det finns ett resultat för att få ett 100% lycka betyg på din bosättning, vilket vi inte är optimistiska för att låsa upp när som helst snart). När du har installerat generatorer är det möjligt att installera ljus, radiotorn och till och med få lite musik igång. Det är en smart idé, som vi kunde se att vi håller oss investerade i Commonwealth-livet långt efter att vi (äntligen) har utforskat allt. Återigen, detta är ett av de mer tidskrävande elementen vi hoppas kunna gräva djupare in i vår fullständiga översyn.

Det är lite nedslående att befolkningen ser ganska sista-gen, med ojämn ansiktsanimation och lite läppsynkronisering som skulle göra utvecklarna av Life is Strange till ett lur. Men röstspel är genomgående hög kvalitet och städerna du besöker känns som riktiga samhällen. Det är inte ovanligt att se borgmästaren hålla ett anförande eller slåss ut medan städerna tittar på, eller till och med ett bröllop utlöst av något du sa tidigare, allt händer i bakgrunden. Du kan gå upp och titta på, kanske till och med interagera, eller bara fortsätta gå förbi. Det är upp till dig och hjälper verkligen att sälja dessa som faktiska platser som fortsätter när du inte är.

Fallout 4 review-in-progress (OXM)

Naturligtvis är det främsta skälet till att vi skvallrar med städerna så att de skickar oss på uppdrag som ger våra liv mening. Men de flesta av dem vi har gjort hittills följer denna formel: Gå till plats – döda alla fiender på nämnda plats – skaffa objekt / person – vinn! Platserna har aldrig sett bättre ut (även om framerate kan tugga i mer upptagna interiörer), fienderna är starkare och mer tillfredsställande att besegra och vapnen du tycker är utmärkta – men det är fortfarande en besvikelse hur många av uppdragen passar en sådan stel, bekant mall, särskilt i en post-Witcher 3-värld.

Uppdragen vi har haft mest avviker från den formeln eller gav den smarta vändningar. Som en som kastar dig som en superhjälte från en gammal radioprogram (komplett med gammal tidig radioröst), eller uppdraget att hitta en robot som har utformats för att brygga öl. Det som leder oss till det vi gillar mest med Fallout 4 – den verkliga uppdraget blir inte distraherad. Vi vet att vi måste återvända till Diamond City för att lämna in denna uppdrag eller så, men hur kan vi motstå att dyka upp i Super-Duper-mart? Eller utforska detta köpcentrum som verkar drivas av robotar? Eller ta reda på vad som kan vara möjligt i en fabrik som heter Hallucigen Inc?

Vi kan inte motstå och skulle inte ha det på något annat sätt. Det är en utforskares paradis. Kanske inte så revolutionerande ett steg upp från Fallout 3 som vi hoppades på, men vi ser ännu en förändring som vi hatade, eller en idé som inte har förbättrat kärnmekaniken massivt (det är den absolut roligaste Fallout har någonsin varit att spela). Baserat på våra första 40 timmar, ett enkelt spel att rekommendera. Vi kommer tillbaka till dig efter nästa 360 om det är väsentligt.