Nintendo Switch Lite recension pågår: “Din nya reseäventyrkompis”

Nintendo Switch Lite-recension pågår: & quot; Din nya reseäventyrkompis & quot;

Nintendo reste verkligen inte när den kallade den här nya versionen av sin senaste konsol Nintendo Switch Lite. Lättare på pris, lättare på gimmicks och, mest imponerande – och märkbart – lättare i vikt, är det omedelbart uppenbart att Switch Lite kommer att ge den klassiska konsolen en seriös konkurrens.

Naturligtvis är det inte att säga att den ursprungliga switchen – eller den nya upplagan med sin suped-up batteritid – inte är utan meriter. Tekniskt sett “saknar” Nintendo Switch Lite ett ton av switchens ursprungliga funktioner. Lite syftar bara till att erbjuda en handhållen upplevelse, så Switchens vanliga försäljningsstället för att bokstavligen kunna växla mellan handhållare och hemmakonsol har tagits bort. Borta är förmågan att glida från en av Switch’s Joy-Con-kuddar och skicka den till en vän för omedelbar multiplayer-action, emulering

Problem med det faktiska namnet på konsolen åt sidan med de reducerade funktionerna, Nintendo Switch Lite anländer som en vackert utformad teknikplatta, som buntar de vanligtvis avtagbara Joy-Con-kontrollerna i konsolens huvuddel. Det är som ett Nintendo-tag på PS Vita, och det är väldigt behagligt att hantera. Ytbehandlingen är en typ av mjuk matt, den typ som du tror kan vara benägen att fingeravtryck grub, men jag kan bekräfta att även när du spelar och äter en pizza, har Lite fortfarande vackert gul. Naturligtvis finns det också ett alternativ för turkos eller grå färg om soligt inte är din naturliga disposition.

Lätt som Rocs fjäder

Det enda jag för närvarande inte kan komma över är hur lättare det känns. Den kommer på cirka 0,27 kg mindre än den ursprungliga omkopplaren när den är i handhållen läge, vilket kanske inte låter som mycket men det är en märkbar skillnad när du har båda konsolerna sida vid sida. På grund av sin kompakta design, och den viktminskningen, kan jag se att Lite blir din nya resekompis, tappade lätt i en ryggsäck eller handväska, med OG-enheten väntar hemma för att spela spel på storskärmen, eller för de intensiva Super Mario Kart 8 Deluxe multiplayer-sessioner.

Som någon som planerar att göra just det var jag mer än lite orolig för hur robust Nintendo Online-tjänstens molnsparande funktionalitet skulle vara – trots allt har Nintendos inställning till online definitivt sina egendomar. Men jag är mycket glad att rapportera att hela processen har varit en dröm. Alla mina tidigare köpta digitala spel är tillgängliga att ladda ner direkt från Nintendo eShop i bulk, och åtkomst till molnet sparar för varje är bara ett fall att slå + på varje titel och ladda ner det från servern. Jag har ännu inte hittat ett spel som inte stöder molnbesparingar – och jag har försökt en rad indie-, AAA- och Nintendo-egna programvara för att kontrollera – och allt fungerar smidigt mellan konsoler och åtkomst till de olika molnspararna.

Den enda varning hittills är att du måste välja vilken switch du vill ställa in som din primära konsol. Det är bara din primära switch som kan komma åt digitalt nedladdade spel offline – även på en flygning eller på andra långa resor som inte är WiFi-aktiverade. Fysiska kopior är okej att komma åt offline, bara inte deras digitalt nedladdade motsvarigheter. Det är värt att ta hänsyn till alla som vill dubbla växlar.

Intressant nog finns det också en udda grävning genom att det varje gång jag startar upp ett spel blinkar med ett meddelande som lyder: "Kontrollera om den här programvaran kan spelas". Jag är inte säker på om det här är relaterat till att Switch Lite ännu inte är min primära eller att Lite inte är kompatibel med all programvara direkt ur lådan. Eftersom den inte har avtagbar Joy-Cons och inte kan köras i bordsskivläge, kommer spel som 1-2 Switch eller Super Mario Party 10 att kräva att du trådlöst länkar några ytterligare Joy-Cons för att låta dig spela, vilket betyder att de har inte helt gränser för Switch Lite-ägare. Jag ska undersöka detta skämt och återkomma till dig för vår fullständiga recension nästa vecka.

Ny skärm, vem dis?

Något annat som du kanske tror är ett övervägande när du köper en Nintendo Switch Lite är dess något reducerade skärmfastigheter. Det är en 5,5-tums LCD-skärm jämfört med originalets 6,2-tums, men efter flera minuter nedsänkt i ett spel glömmer du snabbt den mindre storleken. Det finns ingen kompromiss när det gäller grafik, och både Lite och original Switch erbjuder samma 720p HD-upplösning – även om jag redan älskar Lite, längtar mitt hjärta fortfarande efter en full 1080p HD Pro Switch. Även spel med massor av text, som Zelda: Breath of the Wildhaven har inte påverkats, även om Super Mario Maker 2 känner sig ganska trånga på 5,5-tums skärmen, så jag rekommenderar starkt att investera i en pennan om du vill engagera dig i att skapa.

Trots den mindre formfaktorn ser du dock på en längre batteritid än den klassiska Switch-modellen. Nintendo Switch Lite erbjuder ungefär 20 – 30% mer speltid på en enda laddning, och även om jag inte har tillräckligt med tid att göra detta till ett långt test är tidiga tecken definitivt lovande. Jag har lagt Switch Lite igenom de härliga timmarna, spelat en rad spel från AAA-blockbuster till indie-läckerheter i solida två timmar, efter att ha tillbringat den första timmen med sin 100% batterilivslängd för att ladda ner allt jag kunde tänka på för att testa . Även nu, efter en natt kvar i vänteläge, gungar vi fortfarande 58% batteri. Men jag kommer tillbaka nästa vecka med en fullständig rapport om exakt hur mycket mer juice du kan pressa från just denna citron.

Faktum är att det enda hittills jag har hittat mig som måste vänja mig är att du kan känna bråket av spelljudet bakom konsolen. Lite har ett tunnare plasthölje än det klassiska Switch, och det gör att känslan i ljudet blir mycket mer uttalad, så att jag inte kommer ihåg att det någonsin var ensakmed den ursprungliga modellen. Det är definitivt en liten sak i det storslagna schemat av hur ljuvlig Liten är att använda, men det är en udda sensation.

Tidig dom

Oavsett, detta är helt klart Switch för den handhållna kärnan. Den erbjuder alla switchens bästa spel i ett härligt kompakt paket och borde vädja till alla vars switchdocka samlar damm just nu. Det kanske inte har alla gimmicks och gizmos i den klassiska Switch, men för de som gillar att uppleva sina Switch-spel solo och från bekvämligheten överallt där de jävla väl snälla, kommer detta att bli en enkel försäljning.