South Park säsong 23 premiärrecension: “Faller kort från showens vanliga höjder”

South Park säsong 23 premiärgranskning: & quot; Faller under showens vanliga höjder

South Park lyckas som bäst spika även de tyngsta motiven med utsökt precision, vilket leder till hjärtliga chuckles som du, tittaren, skäms för att göra. Ta "De levande hemlösa natten" till exempel – ett avsnitt som skänkte diskriminering av hemlösa i en parodi av George A. Romeros zombiefilmer. Men när det är värst tar South Park en spridningsvapen när det gäller satir som misslyckas med att landa några piercingskott och avgörande är det inte så roligt.

South Park säsong 23 avsnitt 1 kommer någonstans mellan de två, med den ena historien saknas märket och den andra erbjuder solida skratt och skräck observationer.

Den första berättelsen börjar på Tegridy Farm, Randys marijuana-gård som har vuxit avsevärt sedan säsong 22. Det finns ett problem: Stan, som agerar som företagets revisor, har funnit att de inte längre gör stora vinster. Varför? Eftersom invånarna i South Park börjar odla sin egen marijuana hemma. Randy tar ärenden i sina egna händer och leder till domstolarna. Så småningom, efter att ha tappat den striden, teamade de humlande faderna med ett företag som heter Med Men, som också vill förbjuda människor att odla sina egna droger. Genom att samarbeta med pengarmännen förlorar dock Randy sin vän: Towelie, den antropomorfa handduken.

Bortsett från några skämt om att babyer är i fara av hemodlat ogräs, finns det väldigt lite till den här historien som är rolig. Ja, Randy ger upp sin Tegridy gårds integritet för att gå ihop med detta stora farma-företag, som är ett roligt spel på ord, men det är ungefär allt. Handduksskämt landar i synnerhet inte.

Sedan finns det ICE-berättelsen, den starkare av de två. Det börjar med att Cartman lämnar några särskilt uttalanden som inte är Cartman-y. "Vi är inte de som krossade världen," säger han och försöker vara esoterisk, "men vi är de som måste betala priset." Ska det högljudda barnet vända ett nytt blad och bli nästa Greta Thunberg, stående mot klimatförändringar och de andra saker som påverkar vår framtid? Självklart inte. Efter att ha sett ett ICE-team fängsla en El Salvador-familj, drar Cartman slutsatsen att världens faktiskt är OK eftersom vem som helst kan fängslas av ett enda telefonsamtal till ICE – en makt han använder omedelbart genom att kalla lagen om Kyle familj, som tas bort inom några sekunder.

Kyle hamnar i fängelse och placeras bakom staplarna. ICE-tjänstemännen märker dock snart att Kyle är det enda vita barnet i deras läger och tar honom ut till förhör, vilket lovar att det har varit ett misstag. Officierna inser snart Kyle’s judiska och att ha ett judiskt barn inlåst i deras lägerskulle kunnavara dålig. Denna analogi, att dessa Trump-administrationsgodkända läger liknar koncentrationsläger, fungerar bra och blir aldrig predik. Kyles intervju med ICE-officerarna ger också plats för avsnittets roligaste skämt: "Mexikansk Joker". Kyle berättar för sina fångar att den amerikanska regeringen, genom att hålla barn bakom barer, orsakar förbittring inom dessa barn, vilket kan bröd – för att uttrycka det så att ICE-tjänstemän kommer att förstå – supervillains.

Nu vet South Park-fans att alla vuxna på showen är dumma, och här missförstår ICE-officerarna Kyle och tror att det faktiskt finns en "Mexikansk Joker" bland barnen. Detta leder till en löjlig församling där de fångade barnen visas en docka "Mexikansk Joker" våldtar en prinsessa. Det är hat-själv-för-skrattande roligt och en påminnelse om hur bra South Park kan vara.

Så småningom, vid avsnittets avslutning, möts de två berättelserna. Randy spränger några marijuana trädgårdar och händelsen skyllas på "Mexikansk Joker". Det handlar bara om, även om Randys segertal, med gudfarliknande musik som spelas över toppen, inte riktigt levererar – ICE-berättelsen gör det dock bra att trampa Trump-administrationen utan att vara tunghänt.

Genom att sikta för att håna för mycket, kom detta avsnitt till kort. Fortfarande, South Parks rygg, och med tanke på förra säsongen – som på samma sätt var i serie – blev bara bättre och bättre, fingrarna korsade säsong 23 kommer också.

Dom:En blandad påse som tar sikte på för många mål utan att lyckas träffa något.

Vill du ha mer South Park? Kolla in vårt rankning av de bästa South Park-episoderna genom tiderna.