The Walking Dead S9.14 recension: “En av de sällsynta avsnitten som vi kommer att prata om år från och med nu”

The Walking Dead S9.14 recension: & quot; En av de sällsynta avsnitten som vi kommer att prata om flera år från och med nu & quot;

Inte många föreställningar kan dra av en scen där en gravid kvinna skivar uppseverala barn med en katana ochfortfarandehar henne kommit ut som hjälten. För att vara ärlig, var jag inte säker på att The Walking Dead fortfarande hade gumptionen att ens prova något så vågigt. Och ändå, avsnitt 14, ärr, kommer ut ur ingenstans som den mörkaste showen har varit sedan Carol berättade Lizzie att titta på blommorna, samtidigt sätta en ny höjdpunkt för serien i sin nuvarande iteration.Stora spoilersför The Walking Dead säsong 9 att följa…

"Du kan ge Danai Gurira hennes Emmy nu" -Internet reagerar på The Walking Deads bästa avsnitt på flera år

Det som gör ärr så chockerande är kanske att vi hade mycket liten lutning, bortsett från några vaga retningar, att det till och med kom. Avsnittet känner sig som ett plötsligt avbrott i det pågående Whisperer-kriget (även om jag är glad att få en kort paus från Alfa: s teatrar innan finalen), men har så mycket mening i samband med säsongens bredare teman, som går tillbaka i tiden för att äntligen avslöja den mörka sanningen bakom Michonnes karaktärisolationism i nutid.

Till skillnad från de som finns i avsnitt 10, känns Omars, Scars användning av flashbacks organiska, vilket ger verkligt värde för att förklara karaktärsmotivationer och berika sin egen tematiska struktur, växla mellan förflutna och nutid med smarta intervall för att betona de berättande parallellerna mellan de två tidslinjerna..

Allt vi vet om TheWalking Dead rör sig långt

Det är en självklarhet att Danai Guriras framträdande här, och faktiskt under hela avsnittet, är inget annat än prisvärt, vackert övergången mellan bedrövad sorg, föräldrets ångest och rå smärta till varje scens dikter. Om detta verkligen är skådespelarens sista hela säsong innan hon avgår, tjänade Guriras ordentligt sin plats i Walking Dead-historien och kan lämna med huvudet högt (inte något som varje TWD-alumn kan skryta med).

Ärr är en av de Walking Dead-avsnitten som kommer i en blåmåne, som plötsligt och oväntat påminner oss om att showen fortfarande kan framkalla mänskligt trauma som personifierar apokalypsen. Mer än så tar kapitlet flera av de pågående problemen jag hade med den här säsongen (Michonnes karaktärbåge, missbrukade flashbacks) och snurrar dem till en otillåtlig Walking Dead-fabel. Detta är en av de sällsynta avsnitten som vi kommer att prata om år från och med nu som en höjdpunkt i serien, och jag kan bara hoppas och be att AMC har ännu fler av dem i lager när vi ser mot The Walking Dead säsong 10.

Dom:Ärr är ett upprivande, tragiskt och nästan illamående kapitel av The Walking Dead. Det är också en av de mest gripande avsnitten som showen har producerat hittills.