The Walking Dead säsong 10, avsnitt 2 recension: “En död återgång till företag som vanligt”

The Walking Dead säsong 10, avsnitt 2 recension: & quot; En död återkomst till företag som vanligt & quot;

The Walking Dead är inte främling för den andra nedgången. Där säsongspremiärerna ofta är actionfyllda, är uppföljningarna vanligtvis en död återgång till affärer som vanligt, och skiftet är nästan alltid skurrande. Tyvärr gör The Walking Dead säsong 10 inget för att ändra den trenden. "Vi är världens slut" är en långsamt brännande karaktärstudie som gör lite för att gå vidare händelser trots att de erbjuder intressanta insikter i Alpha och Betas historia.

Det förhållandet mellan The Whisperer-ledaren och hennes andra-i-kommando är drivkraften i avsnitt 2, när vi flashback sju år tidigare för att upptäcka hur paret först träffades. Intressant nog avviker showen starkt från serierna, presenterar Beta, inte som en kändis vände psykopat, men en plågad eremit vars run-in med Alpha och Lydia tvingar honom att överge de sista resterna av sin egen mänsklighet.

Den läskiga men elektrifierande kemi mellan "EN" och "B", att använda namnen de först antar för varandra, bringas underbart i fokus av Samantha Morton och Ryan Hursts föreställningar, tillsammans porträtt av en duo som verkar förstå varandra på en medfödd, primordial nivå.

Precis som Alpha tvingar Beta att släppa sitt förflutna (nämligen genom att döda sin zombifierade vän / älskare och riva ansiktet för huvudbonader), så konfronterar Beta också hans ledare när det upptäcks att hon fortfarande längtar efter Lydias återkomst i dag. Dynamiken gör det tvingande att se när paret ständigt pressar varandra bortom gränserna för deras mänskliga natur, särskilt eftersom showen fortfarande vägrar att bekräfta om förhållandet är en rent platonisk, eller något mer.

Tyvärr resten av "Vi är världens slut" är inte riktigt så engagerande. De nuvarande scenerna, där vi presenteras för nya Whisperer-systrar Gamma (Thora Birch) och Frances (Juliet Brett), lägger lite till historien annat än att sätta kultens tillstånd i linje med Alfas plötsliga uppträdande i slutet av säsong 10 premiär.

The Walking Dead vill att vi ska bry oss om Frances och hennes trauma (vi får veta att hon var Viskaren som gav upp sitt barn under säsong 9), men det är svårt att empati med en karaktär som har gett flyktig skärmtid – och ännu svårare när hon ansiktet täcks av en förfallande köttmaske för majoriteten av den.

Och medan jag är intresserad av att se hur Gamma kommer att utvecklas som en karaktär under säsongens gång (särskilt efter att ha kastat sin syster under en flock Walkers för att rädda Alpha), är det svårt att få kontakt med kvinnan bakom masken just nu. Vi måste se mer av en verklig personlighet om The Walking Dead vill investera i Whisperers nya befälhavare i framtiden.

I bättre nyheter innehöll detta andra avsnitt några av de vackraste ögonblicken sett i showen sedan Negan tog en basebollträ till Glen och Abraham. Öppningsstunderna, där en kvinnas kakofoniska skrik hörs genom Lydias ljuddämpande hörlurar när Walkers äter henne levande, gör för skarp visning, medan Betas WWE-stil rusar mot en grupp vandrare – som krossar huvudet mot väggen som om de var övermogna meloner – lämnar inget tvivel om den ru, muskulösa kraften hos denna höga jätten.

Vi glömmer ofta hur kapabla The Walking Dead är när det gäller våld på skärmen men, som visas här och otaliga gånger tidigare, hanteras alltid presentationen av gore effektivt i samband med dess presentation.

Än "Vi är världens slut" sträcker en tråkig berättelse under sin 42-minuters runtime, undergräver episodens tempo och värde som ett tillägg till säsong 10. Det säger inte att dess utforskning av Alpha och Betas ursprungshistoria inte innehåller ett antal viktiga och underhållande scener, men dessa stunder är isär varandra bland en Whisperer-fokuserad rompa som är ungefär lika inert som gruppens slingrande blandningar bland de döda.

The Walking Dead sänds varje vecka på AMC i USA och Fox i Storbritannien.