The Walking Dead säsong 10 avsnitt 4 recension: “Inconsequential beläggning gör för meningslöst fyllmedel”

The Walking Dead säsong 10 avsnitt 4 recension: & quot; Inconsequential belägring gör det för meningslöst fyllmedel & quot;

Walking Dead säsong 10 var tänkt att vara en återgång till form. Efter säsong 9: s tidshopp förväntade vi oss att saker snabbt skulle starta mellan viskarna och de överlevande, särskilt med Alpha som en så spännande skurk. Ändå var de tre första avsnitten långsamma och kantade på det oförlåtliga området att vara tråkig. Och avsnitt 4 – "Tyst viskarna" – gör lite för att ändra säsongens bana. Det finns vissa bra ögonblick, säkerligen, men om säsong 10 inte förstärker sin takt, insatser och spänning när som helst snart, kan vi vara i riktigt slogfest under de närmaste månaderna.

"Tyst viskarna" öppnar, som så många andra Walking Dead-avsnitt, med en tvålopera-stil, lågmässig musikalisk montage. Vid det här tillfället tar vi upp allas belägrade sinnestillstånd vid Alexandria och kullen till melodin av Gordis "Himlen jag känner". Daryl, Michonne, Judith och AJ är en lycklig kärnfamilj (med Carol som spelar den del av den humöriga tonåringen som stannar fast i sitt rum för middag), Yumiko och Magna slutligen slutför sina förhållanden, Lydia känns fortfarande som en utstötad i sitt eget hem, Sadiqs PTSD vägrar att sjunka, och Ezekiel är på randen av självmord.

Åh, och på toppen av detta har ett träd som kanske eller inte har skurits av The Whisperers förstört Hilltops försvar och lämnat bosättningen sårbar för en barrage över hela natten av Walker herds.

Avsnitt 4, trots titeln, vill att du ska glömma bort The Whisperers för en sekund och komma ihåg att dessa samhällsgrupper är just det:människor, var och en med sin egen individuella rädsla, önskningar, behov och känslomässiga bagage. Alla gör ont – ett meddelande som hamras hem mest förvånande av Ezekiel självmordsförsök, som ser en dreadlocked ledare långsamt pratas från en avsats av en annan, Michonne. Det är svårt att titta på denna en gång järnvilliga och kungliga kung som fungerar som ett skal från hans tidigare jag, men irriterande är scenen feladministrerad av paret som delar en besvärlig, ouppnådd kyss.

Den omfamningen, som var samtalet om The Walking Dead säsong 10: s Comic-Con trailer, skrivs av strax efter, med paret som erkänner det som något annat än ett desperat grepp att känna något från Ezekiel. Det är ett ögonblick utformat för att erkänna det faktum att dessa karaktärer har varit igenom något av det värsta som apokalypsen har haft att erbjuda, men scenen känns ändå utformad för att vara en trailers samtalspunkt snarare än att lägga till något meningsfullt till deras berättelser.

På tal om karaktärer bundna av ömsesidig respekt fortsätter Lydia och Negan att binda sig över deras delade pariahstatus i Alexandria, och kulminerade med ett oavsiktligt mord på Margo i händerna på den före detta Frälsaren-chefen, som går in för att rädda Alfas förnekade dotter från en otillbörlig slå . Att se Negan kärleksfullt lugna en skräckslagen Lydia, innan han skrämmande inser vad han har gjort, är enkelt avsnittets bästa scen, vilket lägger till textur till två karaktärer som har varit svåra att verkligen empati med fram till nu.

Mer än så har Lydia nu två surrogatfader att se upp till i Daryl och Negan, och utplånar säsongens 10 ryska om föräldraskap och generationsspänningar. Hur som helst, jag är helt ombord med Team Negan just nu, och jag hoppas att hans kommande rättegång i Alexandria kan utöva hans fulla vedergällning i ögonen på både seriens tecken på skärmen och dess långsiktiga publik.

Ändå är alla dessa ögonblick mildt intressanta bitar av flotsam som fångas mitt i en stillastående ström av opåverkande fluff. Hela belägringsscenen på Hilltop faller platt, inte minst för att den lider av den typen av dålig belysning som ökänt förstörde Game of Thrones säsong 8: s mest ambitiösa stridsscener. Inte bara skriker det om meningslöst fyllmedel, utan stimulering av sekvensen fluktuerar förhastigt, isär i hela avsnittet utan det nödvändiga sammanhanget som förklarar var den ligger i den övergripande tidslinjen. Sedan plötsligt är det löst utanför skärmen utan lite fanfare.

Du måste fråga, vad var poängen med hela denna sekvens, förutom att återigen lämna våra karaktärer ifrågasätta om The Whisperers spelar ett grymt spel av chock och vördnad? Oavsett syfte är det svårt att argumentera The Walking Dead uppnådde något som lämnade showen bättre. Avsnittet avslutas med att Michonne, Judith och Luke åker till Oceanside medan Daryl börjar jakten på en nu saknad Negan och sätter upp trådarna för de kommande avsnitten. Tyvärr kan jag inte säga att jag är upphetsad.

För mer, kolla in vår fullständiga Walking Dead recap för att komma ikapp före säsong 10, eller se nedan för vår guide till allt annat värt att kolla in just nu.