The Walking Dead säsong 10 avsnitt 5 recension: “Vi har ignorerat de verkliga, mindre synliga hoten hela tiden”

The Walking Dead säsong 10 avsnitt 5 recension: & quot; Vi har ignorerat de verkliga, mindre synliga hoten hela tiden & quot;

The Walking Dead säsong 10 fortsätter att marschera till rytmen i sin egen trumma med avsnitt 5, "Vad det alltid är", undvika varje känsla av showmanship för något mer besläktat med en långvarig tvålopera – en som gradvis flyttar bitarna på plats för en slutlig motstånd mot The Whisperers. Den roliga takten i de senaste avsnitten var irriterande, men ett starkare fokus och mer intressanta scenarier gör "Vad det alltid är" en mycket mer tolerabel tittarupplevelse, om än en som inte är utan hicka.

Avsnitt 5 följer tre ungefär synkrona plotlinjer, och även om ingen av dem överlappar var huvudfokuset på Negan, som på mystiskt sätt har rymt från Alexandria. Vi vet fortfarande inte hur han bröt ut, men den antagonist-vände-antihjälten befinner sig åtföljd av ett ivrig fan i form av Brandon, vars föräldrar var en del av Frälsarna tillbaka under Rick Grimes era av säsong 8.

Brandon är emellertid besvärligt och otillräckligt skrivet in i livet, kastas på skärmen utan varning som en promenadmetafor för Negans interna kamp. Det finns inget som naturligtvis karakteriserar honom som en verklig människa som vi kan tro på. Ingen, inte ens i apokalypsen, talar som Brandon, alla expositionsdumpar och kast till The Saviour’s förflutna, med till och med Negan som straffar honom för "betyg Walkers on hotness." Förvånansvärt kan du se slutet på den karaktärens kortlivade säsongbåge kommer en mil bort, och det faktum att Negan nu helt omfamnar sitt förgångna liv känns som ett steg bakåt för hans inlösenhistoria – inte minst för att det är typ av 360 varv som vi redan sett tidigare från guvernören tillbaka i säsong 4.

På Whisperers sida av gränsen lär vi oss att Alfas kult verkligen har spelat det långa spelet med sitt utmattningskrig mot våra hjältar, där Gamma nu förorenar Alexandrias vattenförsörjning via en stadig dos av demonterade Walker-tarmer. Medan det finns en känsla av deja vu när du tittar på mer av kultens interna drama utspelar sig på deras hembas (komplett med en annan "chock" avrättning från Alpha), Gammas känsla av ånger över Frances död, tillsammans med Aaron plötsliga vänlighet efter hennes självförorsakade skada, antyder att ett myteri kan vara på korten mycket snart. Förhoppningsvis händer någonting påtagligt förr snarare än senare, eller så kan vi se mer små viskningspolitik långt in på det nya året och därefter.

Den svagaste historien om "Vad det alltid är" involverar sökningen efter Kelly, som den visar sig har stulit och förvarat Hilltops livsmedelsförsörjning tillsammans med Magna. Medan jag alltid är glad över att se mer av Daryl och Connies växande släktskap blomma i sin oundvikliga romantik, känns dessa scener som mer onödigt fyllmedel för att stoppa avsnittets runtime för det mesta. De innehåller emellertid den oväntade uppenbarelsen att Ezekiel lider av sköldkörtelcancer, vilket lägger lite efterfrågat sammanhang till hans självmordsförsök förra avsnittet, och presenterar en katalysator för hans önskan att rätta till Carol.

The Walking Deads centrala tema har alltid varit att de levande är farligare än de döda, men säsong 10 frågar oss nu fråga om vi har ignorerat de verkliga, mindre synliga hoten hela tiden. Våra hjältar kämpar som terminal sjukdom, depression, funktionshinder och trötthet, som alla är mer relatabla (och därmed något skrämmande) än de reanimerade liken som åskådare som har varit länge så vana vid. Det är riktigt att det mer jordade fokuset för närvarande är i strid med den galna kulten med hudklädda freaks som vandrar utanför Alexandrias gränser, men The Whisperers närmar sig, särskilt nu med Negan på deras territorium. "Vad det alltid är" har lagt allt på plats för ett utbrott av konflikt och konsekvens, här hoppas de tre sista avsnitten av mitten av säsongen få det till en blodig frukt.

För mer, kolla in vår fullständiga Walking Dead recap för att komma ikapp före säsong 10, eller titta nedan för vårt senaste avsnitt av Dialogalternativ nedan.