The Walking Dead säsong 10 premiärrecension: “En djärv, filmisk återinförande till showen”

Premiärrecensionen av Walking Dead säsong 10: & quot; En djärv, filmisk återinförande till showen & quot;

Kan The Walking Dead verkligen fungera på den stora skärmen? Det är frågan fansen ställde efter att programmets skapare tillkännagav att en trilogi av nyaWalking Dead-filmer, centrerad på den tidigare huvudpersonen Rick Grimes. För de döda huvuden som fortfarande är oroliga, kan du vara säker, premiären av The Walking Dead säsong 10 ger oss ett definitivt svar: absolut.

Avsnittets öppningssekvens ger en djärv, filmisk återinförande till showen. Med början i det yttre rymden (ja, du har läst det rätt), släpper kameran oss snart in i en blodig kuststridszon. Handlingskoreografin är imponerande, medan de visuella och praktiska effekterna smälter samman sömlöst. Showrunner Angela Kangs förtroende, som kommer från baksidan av en väl ansedd nionde säsong, är påtaglig, och den starka starten är i allmänhet representativ för "Lines We Cross" övergripande.

Efter den lysande stridsstriden fångar vi upp platsen till huvudpersonerna och samhällena. Det har varit en gång med en gång (förhoppningsvis showens sista) och våra överlevande är starkare, friskare och mer organiserade än någonsin. Avsnittet delas sedan upp i flera distinkta kapitel, var och en kretsar kring en annan uppsättning karaktärer – ett stilistiskt val som, medan han fortsätter The Walking Deads långa tradition att ändra showens vanliga format för varje premiär, inte lyckas lägga till mycket till dess värde. Lyckligtvis är den undergången på ytnivån lätt att förbise när karaktärerna ges utrymme att andas och interagera.

Vi börjar med Hilltop- och Alexandria-teamet. De två grupperna diskuterar fortfarande feberligt vilken typ av samhälle de vill vara, med Michonne och Aaron som leder den pågående debatten – en som har varit en konsekvent, överdriven aspekt av showen sedan säsong 8. (Förhoppningsvis med Danai Guriras förestående utgång, vi kanske förhoppningsvis bevittnar en slutsats snart.) Aaron, som inte är nöjd med Michonnes mer försiktiga ledarstil, ser ut att upprepa Ricks karaktärbåge, går från moralistisk trevlig kille till världssliten stridssergeant.

Mycket mer intressant är debatten om hur man svarar på The Whisperers, den skurkgruppen som gömmer sig under Walker-huden. Vi ser karaktärer som hanterar överlevandens skuld, PTSD och paranoia, allt som ett resultat av Alfas förödande uttalande om gränskontroll under den senaste säsongen. Bör våra hjältar hålla fast, eller slå mot kulturen nu? Med en förnyad känsla av förkrossande fara på grund av möjligheten att någon Walker plötsligt drar ut en kniv, kan de överlevande verkligen vänta?

Under tiden vid Alexandria HQ vattnar avsnittet in i sitcom-territoriet. Vi bevittnar Rosita och hennes tre föräldrar – Eugene, Sadiq och Gabriel – samföräldraskap när de sköter baby Coco, komplett med en utökad komedi-montage. Huruvida Rosita, en karaktär som är känd för sin hårda självständighet, förtjänar att sitta upp till ett kärlekstorv är diskutabelt. Men det finns verkligen gott om möjlighet att ta detta absurda scenario till några intressanta platser, även om Gabriel fortsätter att döda stämningen i varje rum han kommer in.

På tal om romantik får vi utan tvekan vår första ret av en spirande Carol-Daryl-relation – en som fans länge ville ha. Carol, som delade sig med Ezekiel i slutet av säsong 9, har återvänt från en själsökande fisketur, och på stränderna i Oceanside återförenas med både kungarikets ledare (besvärliga) och Daryl (varm omfamning). Det är här vi hittar kanske de mest seriösa och hjärtvärmande scenerna i avsnittet, även om jag förblir övertygad om att Carol och Daryl är allt annat än platoniska.

För det första har Daryl och Connies förhållande blivit verkligt påverkande, särskilt när vi upptäcker att han har lärt sig teckenspråk att prata med henne – om än på något sätt fortfarande lyckats göra det "i en sydlig accent." Samtidigt erkänner Kelly också sin rädsla för att förlora hörseln en känslomässig höjdpunkt, inte minst tack vare en fantastisk prestanda från Angel Theory.

Utanför dessa karaktärfokuserade vinjetter, "Lines We Cross" investerar i någon viktig Negan-tid, eftersom den tidigare skurken uppenbarligen har blivit befordrad från ensam inneslutning till heltidsarbete i trädgårdsarbete på Alexandrias gård (en trevlig återuppringning till Karls vision för säsong 8 om honom att plocka tomater). Hans korta men rörande konversation med Lydia talar volymer, eftersom paret naturligtvis delar en pariahstatus bland samhället. Korsade fingrar ser vi deras förhållanden blomstra när säsongen pågår.

Dessa separata berättelser sammanfaller när samhällen försöker stoppa en skogsbrand (som uppstått av en rysk satellitlandning i Alfas territorium) från att spridas. Det är ett ovanligt klimaks, eftersom showen vanligtvis förlitar sig på människors eller Walkers-hot, och ett som inte är lika spännande som avsnittets öppnande slakterfest, Carol använder en zombies skivad hals som ett hästpipe uteslutet.

Sedan finns det avslöjande avslöjande: att Alpha verkligen är kvar. Carol och Daryl leder till en klippa där de upptäcker viskarnas ledare som kommer ut från bladverket. Borde Carol ha ankat innan hon upptäcktes? Nästan säkert. Vi har förväntat oss dumma handlingar från gruppen, men inte från henne. Naturligtvis var en annan omgång med The Whisperers alltid oundviklig. Låt oss bara hoppas att kulturen kan behålla sin rädselfaktor under resten av säsongen.

För mer, kolla in vår fullständiga Walking Dead recap för att komma ikapp före säsong 10, eller titta nedan för en guide till allt värt att titta på Netflix just nu.