Veckans iPad-recensioner: Bumpy Road, Storm in a Teacup, Hector: Badge of Carnage, Candy Train

Fans av originella plattformsspel har ett par olika alternativ i den här veckans iPad-spelundersökning, eftersom vi uppmärksammar Bumpy Road – ett förtjusande spel om äldre nostalgi och galna vägar – och Storm in a Teacup, där en flytande tekopp hjälper dig att undvika faror och ackumulera sockerbitar. Utöver det tittar vi också på det första avsnittet av Telltale Games äldre-äventyrsspel, Hector: Badge of Carnage, samt Candy Train, ett söt, enkelt och fritt roterande kakel-spel som dras från PopCap-arkiven.

Spel:Guppig väg
Pris:$ 2.99 /? 1,79
Storlek:30.8MB
Köp det nu från iTunes-butiken:US / UK

Bumpy Road är lätt ett av de mest lockande spelen vi har sett på iPad. Omedelbart från början greppar den fantastiska handritade bilden dina ögon som en bedårande skruv, medan de beroendeframkallande små dubborna som följer med dem får dig att nynna bra efter att du har stängt av surfplattan. Men Bumpy Roads överklagande handlar om mycket mer än presentation, eftersom det också får ett hjärtvärmande premiss för ett äldre par som ska åka och låta dig plocka upp foton från deras ungdom för att berätta om sin tid tillsammans. Att titta på fotona är förvånansvärt liknande att titta på introduktionen till Disney / Pixar’s Up, om än utan de skrikande och hjärtrörande känslorna av elände och ensamhet. Åtminstone antar vi det – det tar lång tid att avslöja alla foton, och vi har inte tagit dem alla ännu. Inga löften om resultatet!

Allt det estetiska och känslomässiga tilltalet stöter på i form av ett långsamt tempo-plattformsspel som är ungefär som Canabalt och andra löpspel, men det faktiska spelet är både mindre gripande och utförligt utfört som de andra elementen. Det är en gästrande affär som gör att du hoppar din bil för att undvika vattenrisker medan du plockar upp olika ikoner (inklusive bränsle för att fortsätta), men den tröga tenoren är mindre problem än kontrollerna, som vi så desperat ville njuta av. Du kommer i huvudsak att skjuta bilen runt genom att skjuta fingret längs marken som ett tangentbord (och det medföljande xylofonljudet är perfekt), men att knacka på att hoppa visar sig inkonsekvent, eftersom det är en millimeter under bilen kan skicka dig att flyga på en vinkel i vattnet. Liksom det skulle ha förändrat spelet, kan ett lutningsbaserat alternativ med en beröringsmekanism var som helst att hoppa i slutändan ha varit roligare.

Trots det anmärkningsvärda kontrollhindret, som inte verkar vara ett problem med alla spelare, hamnade vi fortfarande med att njuta av vår tid med Bumpy Road. Det är osannolikt att wow dig med spännande eller dead-on plattformsspel, men den omsorg som läggs i varannan bit av den här charmiga appen verkligen visar, och det räcker för att motivera det billiga köpet. Dessutom är det en universell app (som kan spelas på både iPad och iPhone) och innehåller ett kort sekundärt läge där farorna ersätts av en hastighetsbaserad språng till mållinjen. Det är den typen av rent bedårande och attraktiv app som du vill dela med en betydande annan eller familjemedlem, som i detta fall lätt kompenserar för andra brister.

Spel:Storm i en tekopp
Pris:$ 0.99 /? 0.59
Storlek:30.8MB
Köp det nu från iTunes-butiken:US / UK

Om den avsiktliga takten och indirekta kontrollerna av Bumpy Road inte är din hastighet, kanske Storm in a Teacup sate din bärbara plattformsdrift. Det är på samma sätt attraktivt, idrottsliga en färgstark tecknad-liknande värld med alla möjliga udda kontakter och faror, men den resulterande upplevelsen är betydligt annorlunda. Storm in a Teacup hittar dig som guider den titulära karaktären – ett barn som heter Storm, som rider i en magisk svävande tekopp – genom 40 förbryllande plattformsutmaningar med virtuella riktnings- och hoppknappar, och medan det initialt börjar sömnigt, visar de senare stadierna kreativitet i både scendesign och visuell presentation.

Det udda antagandet förklaras inte riktigt här, men från App Store-listan verkar det som om Storm har släppts ut på dessa korta utmaningar av sin bror Cloud, och din lilla koffeinhaltiga kryssare måste samla sockerbitar längs hans resa. Visst, vi ska rulla med det. Egentligen betyder inte antagandet mycket när du leder en flytande tekopp genom vågor av motorsågblad och olycksbådande snygga moln – eller metalliska dinosauriehuvuden som vinkar ovanför lavabassorna. Varje etapp hittar dig som guider Storm från en plats till en annan, men att få den svåra delen, eftersom vägen mellan är full av fiender, hinder, nycklar och samlarföremål lika. Du kan bara sväva i ungefär en sekund åt gången, tack vare en snål mätare på skärmen, så du måste maximera varje skur för att övervinna farorna och slänga dig igenom varje utmanande mål.

Medan den svävande tekoppen är ett nytt koncept (så långt vi kan veta) känns den totala upplevelsen inte anmärkningsvärt unik – men etapperna erbjuder några intressanta tester, inklusive ett Space Invaders-liknande minispel, målskytteuppgifter och ett galet uppdrag där du jagas av en jätteborr. Och det skadar verkligen inte att det här originalet har en riktigt engagerande look, särskilt i det andra uppdraget där du studsar från båt till båt och allt på skärmen rör sig. Bäst ännu, det är priset till endast $ 0,99 och den universella appen kan spelas på ditt val av iDevice, och erbjuder minst ett par timmars riktigt solid plattforms action.