Xbox One X-recension: “Jag vill känna mig som en VIP för att äga denna konsol. Microsoft verkar ha glömt det”

• Xbox One X släppningsdatum: 7 november 2017
  • Funktioner: Åtta anpassade x86-kärnor som körs med 2,3 GHz i CPU, GPU med 40 anpassade datorenheter som körs på 1172 MHz, 12 GB GDDR5 RAM med 326 GB / sekund bandbredd, 4K UHD Blu-ray
  • Vad finns i boxen: Xbox One X-konsol, trådlös styrenhet, nätkabel, 14-dagars Xbox Live Gold-test, 1 månad Xbox Game Pass-prövningsprövning
  • HDD-storlek: 1 TB kör vid 5400 rpm
  • Pris: $ 499 /? 449

"Känn verklig kraft" är Microsofts tagline för Xbox One X. Tyvärr, efter att ha tillbringat en vecka med den nya konsolen väntar jag fortfarande på att känna något liknande. Microsoft har lagt upp Xbox One X som en revolution inom konsolspelkraften, vilket gör en förståeligt stor sak om den imponerande tekniken under motorhuven. Men efter att ha tillbringat en vecka med den nya konsolen är det inte helt klart vilket incitament det finns att köpa en Xbox One X om du redan har en Xbox One.

Problemet här är förväntningarna från Microsoft som säljer Xbox One X somdemarknadens mest kraftfulla konsol. Och – bara för att göra det klart – med all sin teknik är det definitivt det. Det är ingen krång med det. Microsoft är inte rädd för att göra en stor del av det heller – medan PS4 Pro blev mer än en &lsquo, förbättrad version av PS4 (vilket gör det klart att det inte var skapat för att blåsa våra sinnen), Microsoft har upprepade gånger kastat upp Xbox One X somdebäst. Bokstavligen. Phil Spencer sade att $ 499 /? 449 Xbox One X skulle leverera "allra bästa upplevelse" . Han lämnade inget utrymme för missuppfattning om konsolens status som en lyxprodukt.

Xbox One X-recension: & quot; Jag vill känna mig som en VIP för att äga denna konsol. Microsoft verkar ha glömt att & quot;

Följaktligen vill jag känna mig som en VIP för att äga denna konsol. Microsoft verkar ha glömt det. Jag förväntade mig något som skulle indikera Xbox One X är ett snitt ovanför Xbox One och PS4 Pro men gränssnittet, många spel och totalupplevelse är identiska med Xbox One. Det känns som, trots marknadsföringen kring Xbox One X: s prestige, Microsoft har försummat att fokusera på hur det ärkänneratt äga något som marknadsförs som ett steg upp.

Om du förväntar dig att bli slagen i ansiktet med alla de fantastiska bilderna kan Xbox One X skapa så snart du startar upp det kan du bli besviken från början. Medan maskinen har makten, är det till studiorna att utfärda korrigeringsfilerna som låser upp allt det 4K och dra fördel av de besvärliga specifikationerna i Xbox One X.

När det händer med ett Xbox One X Enhanced-spel kan resultaten bli både imponerande och varierande. Rise of the Tomb Raider ser till exempel fantastiskt ut i 4K / HDR på en fantastisk TV. Men vilken skärm du har kan få stora effekter. Efter att ha provat maskinen på en rad TV-apparater och övervakningar kan effekterna variera från ögonblickande underbarhet till &lsquo, kontrollera inställningens likgiltighet. Hur spelen använder den extra kraften har också en effekt. Saker som Gears of War 4 ser skarpa och skarpa ut, men också typ av hur du kommer ihåg det, medan spel som Assassin’s Creed Origins och Forza Motorsport 7 wow när det gäller skarpa strukturer, tydlighet och detaljer men kanske förlorar lite i atmosfären.

Så även om du har en 4K-TV så är skarpa kanter omedelbart uppenbara, men det behövs inte nödvändigtvis mycket annat. Mycket för att det som finns tillgängligt och inkommande är existerande spel – all den kraften kan bara fungera med det som finns där. Både Sony och Microsoft har samma problem att även om Pro och X kan lägga till mycket mer än bara högre upplösningar, är det upp till tredjepartsstudior att dra nytta av det. Eller bara skapa ett Xbox One S / PS4 Pro-spel med en 4K-uppgradering för X.

Att spela vanliga spel på det känns, tja … vanligt. Överraskande, med tanke på Xbox’s Albert Penello, tweetade redan i april att hela konsolen körs in &lsquo, boost mode ‘, vilket innebär att även utan uppdateringspatcher ska spel köras jämnare. Men när jag började spela på det såg jag inte någon skillnad mellan spelet i fråga på Xbox One och Xbox One X.

Vår dom:

Det långsiktiga problemet med Xbox One X: s potential är detskulle kunnavara fantastisk med – sex teraflops att spela med, det finns potential för spel att verkligen driva vissa tekniska gränser. Men utan förstaparti-studior för att driva det är det osannolikt ateljéer som EA, Ubi och resten kommer att göra det, när PS4 har marknadsandel. Det kan finnas några häpnadsväckande framsteg med kraften som erbjuds men Microsoft har en brist på interna studior för att verkligen dra nytta av det. Vi kommer troligtvis se ett eller två imponerande användningsområden från MS under de närmaste åren men det är osannolikt att andra kommer att göra det. Det lämnar Xbox One X som en Xbox One som kan visas på 4K och lite annat.