The Walking Dead säsong 10 avsnitt 3 recension: “Ett manus som sällan motiverar den ständiga retardationen i takt”

The Walking Dead säsong 10 avsnitt 3 recension: & quot; Ett manus som sällan motiverar den ständiga retardationen i takt & quot;

Det har varit massor av stora hot mot vår gäng överlevande under loppet av The Walking Dead: s tio säsonger, men rent delirium har aldrig varit en av dem. Oavsett om det är Carol som poppar piller och hallucinerar alla slags uppenbarelser, Sadiq drunknar i sin egen PTSD-framkallade svett, eller Aaron ganska bokstavligen blir blind från ett möte med ett vandrande drogeri, känner gruppen verkligen inte sig i det senaste avsnittet av The Walking Dead säsong 10.

"Ghosts" skapar ett intressant avsnitt då våra vanligtvis pålitliga berättare nu är helt otillförlitliga fartyg för att se The Walking Deads historia och kasta tvivel över händelserna i varje sammanflätad plotline. Såg Carol verkligen alla de viskare som förföljer Alexandrias territorium? Var Negan verkligen på väg att slå Arons huvud med en kofot? Och kan jag snälla ha fler visioner om en dominerad Daryl, laga matpasta i en rutig skjorta som ennormal människa?

Nackdelen med "Ghosts" är att när dammet har sänkt sig är det uppenbart att ingenting av betydelse verkligen har hänt, eftersom de flesta av våra karaktärer knappt kan gå, än mindre flytta handlingen framåt. Avsnittet öppnar med tillförsikt tillräckligt med en smart strukturerad beläggningssekvens markerad av Walker-besättningar som attackerar Alexandria i stadiga vågor. Avsnittet förstärker spänningen genom att snyggt flyga fram i tid till allt intensifierade slagsmål mot de döda, medan ljudet från en konstant tickande klocka får trycket till kokpunkten i bakgrunden. Invasionen görs bara mer intressant när vi lär oss The Whisperers har tydligen ingenting att göra med den…

Sedan, i ett anspänt möte vid gränserna, avslöjar Alpha att hon känner till varje instans av fiendens upprepade gränsöverträdelse. Hennes straff är dock förvånansvärt barmhärtig och ber bara om mer territorium som går mot Alexandrias jaktplatser. Även när Carol slår ett skott mot henne, avstår ledaren från att svara in natura och bevisar än en gång att vara en av de mer toleranta och jämnhärda skurkarna som vi har haft missnöjen med att komma över i The Walking Deads långa historia. Efter denna spända diplomatiska förhandling börjar emellertid avsnitt 3: s intrig att bromsa upp till en oöverträffad men ändå alltför bekant krypning.

Medan vissa Walking Dead-fans kommer att bry sig om Carol’s sinnestillstånd i "Ghosts", karaktärens interna kamp med hennes eget sinne kunde och borde ha hanterats med mer takt. Hon är en mamma som förnekar sin sorg, inte kan sova och gömmer sig från sitt eget trauma via en självföreskriven dos av mysteriumpiller. Det är ett sällsynt fönster i sinnet på denna Walking Dead-ikon. Ändå medan sekvensen har sina ögonblick, ofta oskarpa gränsen mellan fantasi och verklighet utan att varna publiken för skillnaden, den ojämna rytmen i dess berättelse och nära pitch-black inställning ofta vänder sig till att titta på tedium.

Samtidigt fungerar Aaron och Negans utflykt för att smita ned Alexandrias angripare främst som ytterligare ett steg på inlösningsstegen för den tidigare stora dåliga, som – jag måste erkänna – blir mer och mer eftertraktad med varje avsnitt. Det är till stor del tack vare den smittsamma karisman av Jeffrey Dean Morgan, speciellt när hans otroliga föreställning sammanställs mot stoismen i Ross Marquands världsslitna Aaron. Ändå, om The Walking Dead verkligen kan dra av det omöjliga, och göra oss roten till killen som slog i Glenns ansikte med en hulling basebollträ för inte tre säsonger sedan, kommer den säkert att gå ner som en av de mest imponerande bågarna i den senaste TV-historien och borde berömmas.

Tillbaka i Alexandria fortsätter emellertid nyutvecklingen i Rosita / Eugene (Rogene? Eusita?) -Affären, även efter att den senare äntligen medgav att hela deras vänskap bygger på antagandet att han en dag skulle vara … * ahem * "omgjort till lovetown." Med det hoppet om romantik som nu fast uteslutits av Rosita kastas parets förhållande tillbaka till fientligt territorium. Ärligt talat, jag är fortfarande inte säker på vart The Walking Dead går med sin Rosita-tvålopera, eller varför vi utsätts för det i första hand, men förhoppningsvis stämmer det här avsnittets fejd i början av slutet på denna ledsna saga helt och hållet.

"Ghosts" är en förbättring jämfört med förra veckans flashback-fokuserade avsnitt, säkert, men det är inte alls en non-stop thrillride heller. Avsnittet utvecklar The Walking Dead: s pågående teman om moderskap och sorg, samtidigt som det framkallar en ny fara i form av våra hjältes självpålagda delirium, men uppnår lite annat. Endast de skarpaste och starkaste skrifterna kan kompensera för en brist på handling, och medan The Walking Dead har sina ögonblick av nyans och sofistikerad, är det manus sällan rättfärdigar den ständiga retardationen i takt. Här är hoppas att saker äntligen tar sig upp när vi når säsong 10: s kvartalsmärke nästa vecka.

För mer, kolla in vår fullständiga Walking Dead recap för att komma ikapp före säsong 10, eller titta nedan för en guide till allt annat just nu.