A Plague Tale: Innocence review: “Det finns glimtar av något speciellt”

A Plague Tale: Innocence review: & quot; Det finns glimtar av något speciellt & quot;

Amicia och Hugos förhållande är spelets fokus, och som sådan beror det på det hela. Även om det finns stunder där paret kolliderar på ett sätt som påminner mig lite för väl om hur det är som att växa upp med syskon, finns det inte riktigt tillräckligt med den tysta stilleståndstiden, säg The Last of Us för att deras förhållande ska växa bortom Amicia helt enkelt berätta för Hugo vad han ska göra, eller trösta honom när saker och ting blir lite för skrämmande. Men med döda människor som strövar på gatorna och inkurvets brutalitet runt varje hörn, klandrar jag inte Hugo för att vinkla tillAllt. Amicia reduceras till en vårdande barnvakt under större delen av spelet, vilket gör mig osäker på vad hennes personlighet faktisktärnär Hugo inte finns. Tänk på, tack vare några snygga små knep, påminner Amicia oss om att hon fortfarande är en skyddad ädla i hjärtat: hennes andning blir högre och mer trasig när fiender är i närheten, en subtil indikator för det mjuka glödande ljuset vid kanterna på skärmen räckte inte.

Medan Amicia inte känner sig helt förverkligad, vilket gör det lite svårt att bry sig om henne, tillfogar tillägget av samlarblommor (som Hugo tycker om att hitta), hennes lillebror. Faktum är att Hugos sätt är barnslig på alla rätt sätt: han ställer enkla frågor om döda kroppar, hoppar över med grodor, blir distraherad av frukt, vill bara se sin mamma … Allt gör att du inser hur konstig världen av A Plague Tale: Oskyldighet är, med en påträngande regelbunden utställning från soldater som håller dig uppdaterad med historien, allt i en fenomenalt vacker (men ändå hemsk) värld. Den kusliga kombinationen av allt som låter A Plague Tale: Oskyldighet behålla sin spända skräckfaktor, med stealthavsnitt som gör att du noggrant planerar om det är bättre att döda fiender och riskupptäckt, eller helt enkelt låta dem vara.

Plågad med pussel

Med mycket av A Plague Tale: Oskyldighet beroende av att använda ljus för att manipulera svärmarna av köttätande råttor, skulle det vara lätt för pussel att bli trite. Men det gör de inte. Nya, tillverkbara kemiska sammansättningar läggs regelbundet till Amicias arsenal, vilket helt förändrar hur du kan hitta ett sätt genom en tidigare ogenomtränglig massa av råttor. Senare i spelet blir det här verktyget nästan överväldigande, men tack och lov finns det nästan alltid tillräckligt med hantverksresurser för att du ska kunna samlas och bli till något användbart.

Med en växande samling verktyg kommer mer avancerade sätt att lösa pussel, men det finns ett stortmenkommer: själva pussel är inte så svåra. Det beror verkligen på dina egna preferenser för huruvida detta är bra eller dåligt, men jag skulle personligen ha tyckt om några fler hjärntekniker. Du kommer inte att hitta dig stubbad över hur du går förbi en massa råttor, eller får den tillfredsställande känslan tvätta över dig när du äntligen löser ett pussel som du skulle göra i Portal 2, så bortsett från ett halv frustrerande avsnitt i spelet jag gjorde min väg genom historien utan några stora svårigheter. Det kan vara uppfriskande för vissa, men ibland kändes det som att jag inte hade förtjänat mitt säkra passagerande, särskilt eftersom den bredare historien (den spännande källan till Hugos sjukdom och dess botemedel) inte känner sig så utflodad som den kunde vara . Fram till den sista delen av spelet var jag inte helt säker på varför det var så viktigt att jag gick till vissa platser med så brådskande, som en dialog som förklarade anledningen till varför jag inte bodde på nästan tillräckligt med tid.

Följa med

Medan smyga förbi fiender och leka med horder av råttor kunde ha blivit gammal snabbt, A Plague Tale: Innocence är starkast när det introducerar helt nya förmågor som är jättekul att använda, men tyvärr kommer dessa förändringar i takt lite för sent i spel för dig att ha något allvarligt &lsquo, a-ha!’ stunder. Så även om den första halvan är full av olika sätt att kontrollera de blodtörstiga gnagarna, lägger den andra halvan – utan att förstöra något – helt ny mekanik som skulle ha gynnats av att införas en smula tidigare och använts lite mer regelbundet.

A Plague Tale: Oskyldighet känns som om det skulle ha gynnats av att ha lite långsammare takt och ge karaktärerna och berättelsen lite extra tid att utvecklas och utrymme att andas. Eftersom det alltid finns något hett på dina klackar, vare sig det är inkvisitionen eller råttorna, finns det sällan tid för Amicia att sitta och kyla med Hugo eller hennes andra vänner, vilket innebär att du inte får mycket känsla för vem Amicia och Hugoär. Men uppfinningsmekaniken gör det till ett spel som blir mer ambitiöst ju längre tid du spenderar på det, och världen är så vacker (på ett tragiskt djupt sätt) att det är verkligentiggeriför ett fotoläge. Om du är på humör för ett perfekt respektabelt, krävande helgspel, A Plague Tale: Oskyldighet är för dig, men rättvis varning: Synen på så många döda kroppar kan chocka någon som vakar över din axel.

Om du vill ha en FPS att spela istället, här är vår recension av Rage 2 , eller titta nedan för att se hur A Plague Tale: Innocence bevisar att vi har blivit för vana till döden i videospel!

A Plague Tale: Innocence

Tempot är något för ojämnt, men A Plague Tale: Innocence har blinkar av potential