A Star is Born recension

Utmärkt. Gaga och Cooper levererar Oscar-värdiga vändningar i en nyinspelning som träffar höga toner.

Det finns inte många berättelser som förtjänar tre remakes men A Star is Born kanske bara är en. En berättelse om berömmelse, beroende, kreativitet och mer, det säger säkert med våra kändis-besatta tider. Och det finns förmodligen inte ett bättre cast-val än Lady Gaga att spela Ally, en servitris som reser sig till berömmelse med hjälp av en boos rockmusiker på bilden. Poker Face-sångaren vet mer än de flesta hur man tar på sig musikbranschen och vinner.

Gaga är inte helt ny när det gäller skärmspel: hennes CV innehåller (korta) uppträdanden i Robert Rodriguez’s Machete KillsandSin City: A Dame to Kill Foras samt en återkommande roll på American Horror Story. Samtidigt har hon flera par stora skor att fylla: Janet Gaynor (1937 ASIB), Judy Garland (1954), och Barbra Streisand är en annan fråga (1976). Men från det ögonblick som vi ser Ally på telefonen i ett toalettfack, skriker till en snart-till-vara-älskare, är det uppenbart att hon har chops. Gagas stjärna kan ha varit född redan, men hon är sensationell här.

Bredvid henne hela vägen är Bradley Cooper, som gör hans regi-debut med extremt självförtroende. Han spelar Jackson Maine, en rock ‘n’ roll-stjärna som, när vi först går med honom, poppar piller på scenen innan han spelar. Efter en chansmöte med Ally i en drag-drottningbar, där hon sjunger på scenen, är han fängslad. "Jag sjunger inte mina egna låtar … Jag känner mig inte bekväm," säger hon, men innan länge går hon med honom på scenen i ett ögonblick som ger dig gåsbockar.

A Star is Born recension

En av filmens stora säljpunkter är dess inställning till de musikaliska numren. Riktiga folkmassor, riktiga arenor utan CGI i sikte, filmen ger oss till och med Ally och Jackson som spelar på scenen på Coachella och Glastonbury. Cooper – lika framgångsrik som Gaga i de musikaliska sekvenserna – injicerar samma doc-liknande realism i inhemskt centrerat i Allys förhållande till hennes kärleksfulla far (Andrew Dice Clay) och hans kämpar.

När Ally och Jackson förälskas, träffar de turnékretsen, innan det är länge, hon går igenom den smarta skivföraren Rez (Rafi Gavron) för att klippa ett debutalbum. Jackson är under tiden på väg. Efter att ha fallit ut med sin äldre bror (Sam Elliott), som ofta är där för att plocka honom från golvet, förvärras användningen (ab) – ett beroende som i slutändan kommer att utsättas på det mest förnedrande sättet.

Visst kan Cooper’s film göra med en hårdare redigering, särskilt i andra akten, där den har en tendens att dra. Men allt sagt, En stjärna är född är en stor prestation: rå, romantisk, tragisk och tumultig. Som Jackson säger till Ally, "har något att säga" är det som räknas. Med originallåtar som är fästa av Willie Nelsonons son, Lukas, är det en film som sjunger från hjärtat.

Ta reda på vad som kommer ut i år med vår uppdelning av de mest förväntade kommande filmer av 2018 och därefter.

A Star is Born recension