Afterparty-recension: “Hilarious and blasphemous”

Afterparty är ett av de roligaste spelen som jag någonsin har spelat, och dess plot böjer sig till spelarens val på subtila, viktiga sätt. Men Night School Studio måste rensa felen innan jag helt kan rekommendera att spelare går till helvetet.

• Lustig dialog
  • Flexibel grenberättelse
  • En unik och komisk version av helvetet

• Ofta problem med ramfrekvens
  • buggy

Efter sitt debutspel hade Night School Studio den obestridliga uppgiften att hålla fart. 2016s Oxenfree var en överraskningstakt som nyskapade sig om ditt eget-äventyrsgenre på sätt som ännu inte har övergått. Efterparten känns på många sätt som en andlig efterföljare till Oxenfree, men det känns också som en andra nedgång. Spelets starka premiss och Night Schools fortsatta praxis att ompröva hur spelare gör val håller det värt, men buggar stannar hela tiden flödet av spelet, vilket gör att Afterparty känner sig som ett helvete av tiden, men med vissa fördömande problem också.

Att dö vid din sida, ett sådant himmelskt sätt att dö

Efterpartisgranskning: & quot; Hilarious and blasphemous & quot;

Snabbfakta: Afterparty

Utgivningsdatum:29 oktober 2019
Plattform (s):PS4, Xbox One, PC och Nintendo Switch
Utvecklare / utgivare: Night School Studio

Sarkastisk Lola och blyg Milo är bästa vänner, nyutbildade studenter och ännu mer nyligen döda och gått till helvetet. Inte nöjda med att hålla sig kvar, de lär sig snart att människor får lämna om de kan utplåna Satan själv. Paret bestämde sig för att komma tillbaka till deras liv efter jorden och planerade att dricka Lucifer under bordet tills han kommer överens om att ge dem säker passage hemma. Afterpartys skildring av underjorden är irreverent och nybelyst. Som en tidig demon berättar för vännerna, blev varje religion de hörde om lite rätt och de flesta saker fel. Gud är verklig, men det är också Djävulen, även om underjordenens prins inte är det straffande rasmonsteret du skulle tro att han är.

Night School’s Hell är en värld där människor skickas för de minsta överträdelserna, som att använda expressbanan i livsmedelsbutiker när de har för många föremål i vagnen. Det är där demoner arbetar med regelbundna 9-5 scheman och går ut under deras lediga arbetstider, dricker kraftigt och festar som om det inte finns någon imorgon – för i evigheten är det tekniskt inte.

Till skillnad från i Oxenfree,där jokey millennials framtida chock ger plats för mörkare insatser när berättelsen fortsätter, Afterpartys liknande ungdomliga anda och frågor om "nu då?" ges konsekvent levity. Afterparty är ett komedi-spel genom och igenom, och det är dess starkaste prestation. Demoner närmar sig sina roller som tortyrare som människor skulle göra ett fabriksarbete, vilket ger samma ofta sett apati till något så allvarligt som att tvinga helvetna människor att urinera sand. Då slutar deras skift och de torterade och tortyrerna går ut och spelar ölpong tillsammans som om det bara var ännu en dag på kontoret.

Efter öppningsakten började jag undra om Afterparty kan vara det roligaste spelet jag någonsin har spelat, och även om det inte hamnar på topplatsen är det ganska nära det toppmötet. Oavsett hur allvarlig situationen kunde ha eller till och med borde ha varit, förlorar spelet inte sin absurda förutsättning, och den fördubblas ner hela tiden genom att glatt inte respektera mänsklighetens tendenser och våra bäst planer, trobaserade eller på annat sätt.

Säg vad?

Om du spelade Oxenfree, hittar du Afterpartys dialogsystem bekant. Lola och Milo kommer att spendera spelets fyra till fem timmar på att flytta från vänster till höger och prata med sekundära karaktärer för att få fram en tomt som spelarna får styra ganska mycket. Varje gång en uppmaning visas för dig att prata, kan du välja ett av två val, säga ingenting, eller, i en ny rynk som passar det boozy hellscape, smutta på din drink till ett fjärde berusat alternativ.

Drycker har olika egenskaper så din väg genom en konversation kan gå helt annorlunda vid efterföljande playthroughs. En drink kan få dig att flörta, medan en annan kan ge dig självförtroende, berätta dåliga skämt eller till och med prata som en pirat. Varje karaktär reagerar sömlöst på vad du skjuter tillbaka mot dem och hela systemet upprätthåller ett naturligt flöde som få äventyrsspel har uppnått. Uppdrag har en liknande elasticitet också, och du måste spela flera gånger för att se alla versioner av händelser, inklusive minst tre avslutningar.

Det känns ibland som att helvetet är för tyst med tanke på sin festatmosfär. När du går runt för att fullfölja förgreningsuppdrag är spelet gärna att du kan svänga dig från kursen ibland för att dricka någon annanstans eller chatta med lokalbefolkningen, men det verkar som att det ofta går att utöka dina resor till skärmens räckvidd. Demoner och människor ses ofta prata, men inte ofta hörs de. Ändå när de valfria stunderna uppstår är de alltid roliga. Du kan till och med följa med Hells officiella sociala medieplattform, Bicker, för att se vad folk säger över nio cirklar. Det är nästan lika eländigt som Twitter, skulle jag säga.

Alla buggar går till helvetet

Allt ovanstående skulle ha cementerat Afterparty som en av mina favoriter 2019, men spelets instabilitet på flera områden skadar upplevelsen för mycket för att hålla den där. Mest bländande är ramfrekvenshopp, som plågar spelet efter en smidig öppningssektion. Det är i de små 2D-knutarna i öppen värld där det här problemet oftast bär sitt stamande huvud, som spelet har problem med att hålla jämna steg med dina resor när det inte kan förutsäga var du kanske går nästa.

Jag har fått information om att det är ett känt problem, endast påverkar basnivåkonsoler (trots att jag spelar på Xbox One S) och kommer att lappas i helgen och i tid för första dagen, men slutar spelet mitt på morgonen på en söndag såg jag aldrig någon patch komma i tid för mig, och även då vet jag inte hur mycket det kommer att hjälpa när det kommer. Förhoppningsvis när spelet lanseras, är detta en fråga som försvinner, men det är inte heller det enda problemet.

Några gånger upprepades också dialogalternativ, inklusive ett argument mellan Lola och Milo som de hade två gånger, en gång efter varje kapitelavslutande uppdrag. Det verkar med tanke på spelets förgreningshistoria att det inte lyckades känna igen att jag redan hade den speciella chatt jag fann att jag hade igen. En annan gång mot slutet fastnade jag på en oändlig lastningsskärm och var tvungen att vila spelet från instrumentpanelen. En annan gång tappade jag också allt dialogljud på en avgörande punkt. Tack och lov hade jag undertexter på och återställdes snabbt igen för att lösa problemet. Det börjar stabilt och rent, men i slutet,Efterfestblir smutsigare än någon som skickas för att skjuta stenblock upp en kulle hela dagen.

Kanske på andra plattformar kommer det att fungera smidigare, och kanske på dag ett kommer denna lapp redan att ha fixat några om inte alla dessa problem. Jag hoppas det, för Afterparty är på de flesta andra sätt ett spel som förtjänar stort beröm. Det är lustigt och blasfemiskt, men bara lite för vagligt för att det ska åtnjutas fullt ut.

Recenserad på Xbox One S.

Efterfest