Agents Of SHIELD S2.22 “SOS Part 2” -granskning

Jej, det var all slags kul. Handlingsfylld, känslomässig, chockerande och överraskande, det kryssade ganska mycket alla rutorna på vad som gör en fantastisk säsongsfinale. Som Whedon-show spelade det också på förväntningar, vilket för tillfället fick oss att tro att Fitz hade klippt det innan han lämnade oss med en allsmäktig klippning som involverade Simmons istället. I grund och botten, om du har haft någon kärlek tillAgents Of SHIELDalls denna säsong var det en hel del av betalning.

Det fanns några knapiga ögonblick: hela räddnings-Bobbi-b-plottet kändes lite undertryllande med Agent 33: s död särskilt bortkastad i en blink-och-du kommer att sakna den farcical missförstånd. Det fanns också några fruktansvärda förtalade tal från Jiaying, vars omvandling till en &uuml, berbitch redo att slå av sin egen dotter offrade en viss karaktärsutveckling på melodramas altare. Åh, och Coulson levererade sina quips med sin förmåga att få deadpan att låta mer som on-life-support-pan.

Annars, även om detta var roligt bra liten skärm sci-fi med några härliga subtila detaljer. Eftersom mellan alla de stora fyrverkerierna – och det fanns några exceptionella kampscener att njuta av – var Cal: s återlösning och berättigande en tillfredsställande slutsats för hans karaktärbåge. Hans beslut att döda Jiaying så att Daisy inte behövde ge slutet en känslomässig resonans som aldrig kändes otillräcklig ("Du behöver inte leva med smärtan – det kommer jag"), det var helt i karaktär och ett stort ögonblick med att lyfta TV-ost. Eftersom ostlighet kan vara bra, hanteras på rätt sätt.

Agents Of SHIELD S2.22 & quot; SOS Part 2 & quot; recension

Caterpillar Spår

Filen Coulson lämnar Skye när han säger att SHIELD måste inrätta ett nytt hemligt team med superdrivna agenter är markerat "larver". Detta speglar nästan exakt vad som hände i Marvel-serien universum 2009 när Nick Fury skapade och personligen övervakade tre nya "hemlighet" superlag i en titel som heter Secret Warriors. Daisy Johnson (alias Quake) var verkligen medlem och ledare för en av grupperna, och projektet kallades Caterpillars.

På andra håll fanns det underbara små karaktärsslag för Mack, Fitz, Simmons och Lincoln. Ja, vi sa Mack. Slutligen bevisade han sitt värde i den här showen, hans dystra beslutsamhet i att kämpa Gordon matchat med hans fruktansvärda smeknamn för alla och hans självutsläppande humor. Även om det ser ut som att Fitz / Simmons-romantiken är tillbaka på (eventuellt dödsöverväntande) var det bra att ha en kort återkomst av Fitz / Mack-bromansen (se Bästa raden nedan).

Du måste också älska det ögonblick då Mack täcker Lincoln – även om det ser ut som om han håller på att komma till den ljusa sidan av styrkan – bara för att spara lite tid. Klassisk. Det ser ut som det finns hopp för Mack ännu. När det gäller Lincoln, kommer han säkert att bli en avAgents Of SHIELDär ny "Secret Warriors"?

Stor FX på show också, från den fantastiskt koreograferade kampen mellan Syke och Xerox / Multiple Woman / Ginger Ninja till Skye som sprängde jet från fartyget. Det här var ett verkligt ögonfallande avsnitt med några imponerande produktionsvärden.

Epilogscenerna var alla roliga, särskilt May lurade ta sin pistol på semester och den kylande retas om nästa säsongs båge, undrar om försäljningen på Omega 3 fiskoljepiller är gong till raket? Skies besök hos sin pappa var också söt.

En oerhört tillfredsställande avslutning på en säsong som började otydligt innan han slutade med stil.

Bästa linjen

Mack:"Vad är dessa saker?"Fitz:"Kvantfältstörningar. Bör innehålla honom här om han kommer tillbaka."Mack:"Ja självklart. Varför tänkte jag inte på det?"Fitz:"Det är okej. Du har varit upptagen och du är inte en kvantefysiker. Det är helt förståeligt."

I-skämt

May’s skåp är nummer 33. Den lilla etiketten säger "Maj" är helt klart ny (ja, nyare än Bobbis etikett) så har May nyligen beslutat att ta över skåp nummer 33 som ett ironiskt skämt efter att Agent 33 låtsades vara henne under stora delar av säsongen? En annan etikett säger Simon-Gersuk: Jake Simon-Gersuk är en produktionsassistent påAgents Of SHIELD.

Superbil

Så att bilen som Coulson använder för att fånga Cal tål ett slag från en mishållande ram utan en tand? Det måste vara gjord av vibran.

Bästa stunden

Alla kampscenerna var fantastiska men det ögonblick som verkligen överraskar oss var att Coulson förlorade armen. Senare i avsnittet berättar han för Andrew att han överväger alternativ – vad spelar ett av dessa alternativ innebär en bionisk arm designad av Tony Stark?

catchphrase

Skye slår Cal till stansen och gissar att han kommer att säga "Bästa dagen någonsin!" Men Cal har det sista ordet som säger att det bara fanns en bästa dag: dagen hans dotter föddes.

Ödet förseglade

Så snart Simmons antydde att hon kanske hade känslor för Fitz, visste du bara att en av dem var dömd. Manuset retade att det skulle bli Fitz, men förvånansvärt båda av dem fortfarande levde 10 sekunder från slutet av avsnittet. Sedan svalde Simmons av monoliten. Visst är hon förmodligen bara instängd, inte död, men något måste hända med den ena eller andra av dem.

flirta

Vi undrade dock om Simmons verkligen skulle avslöja att hon hade utvecklat en kross på Cal. "Hans fysiska förändringar har förbättrats," berättar hon för Coulson. "Försiktig. Jag är en gift man," smörrar Cal. Cue Simmons rodna som någon karaktär i en Jane Austen-roman.

Macks smeknamn

Vänta? Har vi saknat ett löpande skämt hela säsongen eller har Mack bara förvandlats till Cisco Ramone? Han heter Fitz Turbo regelbundet, men här delar han ut smeknamn överallt: han kallar Skye Tremors (det finns redan en karaktär som heter Tremor i DC-universum), han kallar Multiple Woman the Ginger Ninja (vi föredrar fortfarande Xerox), och han ringer Gordon No Eyes. Cisco har en bättre träfffrekvens.

Parallels

Jiaying och Lincoln föreslog en gång till Skye att "handskar" SHIELD hade gett henne att kontrollera sina makter var ett tecken på SHIELDs förtryck. Åtminstone SHIELD-handskarna var avsedda att hjälpa henne att läka även om de begränsade hennes makter. Nu tvingar Jiaying Skye att bära ett mycket liknande par "handskar" som bara är utformade för att douse hennes krafter. Det är dramatisk ironi, det vill säga.

Till sist

Strax innan Gordon själv dödas, gör slutgruppen äntligen hans smink utan ögon. För en gångs gång matchade hudtonen perfekt och uttagen utbuktades.

spoilers

Här är de planerna för nästa säsongs ersättningsbuss på rätt sätt för din underhållande lätthet.

Kålrot Man

Detta är förmodligen ett tillfällighet och inte ett avsiktligt skämt, men Cals nya identitet är en veterinär som heter Winslow, medan det i Marvel’s Howard The Duck-komiken var en karaktär som heter Arthur Winslow, en författare som drömde om att leva livet till en hjälte som så småningom blev Turnip Man. Händer upp vem som skulle vilja Turnip Man för säsong tre?

Marvel’s Agents Of SHIELD sänds på fredagskvällar på Channel 4 i Storbritannien.

Prenumerera på SFX för mer om topp-TV-program som Marvel’s Agents Of SHIELD

Writers Jed Whedon, Maurissa Tancharoen