Alita: Battle Angel recension: “Träder en obekväm linje mellan skit och absurd”

Alita: Battle Angel-recension: & quot; Slider en obekväm linje mellan skit och absurd & quot;

De mest förväntade kommande filmerna från och med 2019

När han kommer in i Iron City med bredögda (även av sin egen standard) entusiasm, möter Alita och faller för Hugo (Keean Johnson), en lokal pojke som vill fly från de jordiska doldrummen för en plats i Zalem, den flytande utopiska staden som svävar ovanför . På periferin finns också Vector (Mahershala Ali), som handlar cyborgspelare för en brutal sport som kallas Motorball, som är som en korsning mellan speedway racing och Robot Wars. På rullskridskor. Dessutom finns det risk som lurar på nästan alla mörka hörn i form av Hunter Warriors, man-maskinhybrider som jagar bounties för krediter.

Det råder ingen tvekan om miljöns taktila kvalitet. Uppsättningar och CGI kombineras harmoniskt, och de mekaniskt förstärkta människorna är på samma sätt sömlösa. Problemet är Alita: Battle Angel spikar inte historien och karaktärelement som krävs för att du faktiskt ska investera i denna dammiga värld. Spelarna känner sig aldrig mycket mer än chiffer, med den begåvade rollisten ofta saddled med en klumpig dialog. Ingenting har någonsin antydts om när det finns en dialog om expositionsplatsen i stället. "Det är en hård värld," Hugo berättar för Alita, när Zalem bokstavligen dumpar sitt skräp på Iron City. Hon saknar minnen, inte sunt förnuft. Med tanke på huvudpersonens optiska välstånd, kunde Cameron och medförfattaren Laeta Kalogridis ha litat på sin publik att använda sina kikare lite mer.

Det finns ett par väldigt iscensatta dust-ups och en imponerande motorbollsats som är en imponerande bana för att liva upp takten, men det är flyktiga distraktioner i en berättelse som annars är svår att ta hand om. Det sliter också en besvärlig linje mellan skit och absurd. Det här är en dyster, ofta våldsam värld, men den är också väldigt, väldigt dum, och Rodriguez kanske hade gått bättre om han hade pressat den vidare i den ena eller andra riktningen. Endast Ali får ha kul, som en baddie som är munstycket för en större skurk utanför skärmen. Från cyborg-aggressorerna som ser ut som överdesignade videospelchefer (leds av en oigenkännlig Jackie Earle Haley), till den mogna dialogen och inte särskilt tvingande romantik, det finns ofta oavsiktliga skratt. Kasta in några distraherande kamor, och resultatet är ett extremt bisarr mishmash som verkar desperat att anpassa sig till en uppföljare, även om det är svårt att föreställa sig någon som vill spendera mycket mer tid i den här världen.

• Utgivningsdatum:6 februari 2019 (Storbritannien) / 14 februari 2019 (USA)
  • Certifikat:12A (UK) / PG-13 (US)
  • Löpningstid:122 minuter

Alita: Battle Angel

Imponerande VFX och utbrott av action kan inte maskera det faktum att detta är en toniskt förvirrad start för en hoppfull sci-fi-franchise, som består av skrotdelar som du har sett utnyttjat någon annanstans.