American Animals recension: “Laytons hybridstil kommer till sin rätt”

Genom att gå från underhållande till spänd som helvete, kämpar Laytons docu-drama heist med något som de flesta kapers inte ens kan börja beräkna: konsekvenser.

Om, som man säger, film är en serie lögner som kombineras för att säga sanningen, ler Bart Layton i vattnet. Den brittiska författaren / regissören gjorde sitt namn i TV-dokument innan han släppte ut 2012-talet The Imposter, en otrolig sann historia om sanningens hala natur – och berättelser. Dess USP var riskabelt, varandra med bekräftelser av prathuvudet med fantastiskt skjutna rekonstruktioner som kan ha tagits från en vanlig thriller. Men det som kom fram var en triumf, som ledde en ny ras av strömlinjeformade, multiplexvänliga dokumentärer, till exempelMan on Wire.

För denna försenade uppföljning, den (sanna) historien om fyra amerikanska studenter som planerade att stjäla ovärderliga böcker från sitt universitetsbibliotek, flyttar Layton ett steg längre bort från rak dokumentär. Det mesta av det vi ser är en dramatisk återupptagande av verkliga händelser, men då och då slipper han till äkta intervjuer med de verkliga inblandade. Hur är det för lerigt?

Som en eländig avsiktsförklaring öppnar filmen med legenden, "Detta är inte baserat på en sann historia." Men sedan smälter mellanorden för att läsa, "Det här är en sann historia." Vi kastade oss sedan in i förberedelserna för rånet, och tittar på Spencer (Barry Keoghan), Warren (Evan Peters), Chas (Blake Jenner) och Eric (Jared Abrahamson) tillämpar åldersmakeup när poängen bommar som en kommande kranskärl . Precis som saker och ting blir välsmakande, klipper Layton till Warren (faktiska) pappa, en vanlig kille som sitter i sin vanliga lounge. "Det var ett ögonblick då vi förlorade dem," säger han innan han springer i tårar. Den som inte är ansluten till denna punkt bör förmodligen hitta en ny hobby.

American Animals review: & quot; Laytons hybridstil kommer till sin egen & quot;

Efter 18 månader tillbaka introducerar filmen oss för känsliga Spencer och Wild-Card Warren, uttråkade tonåringar som är desperata efter att något – någonting – ska hända. I äventyrets anda börjar de planera rånet, utplacera platsen och samla gänget. Problemet är att de är skräp på det. Till skillnad från hans huvudpersoner drar Layton av sig några stävmanövrar här och bryter spänningen mellan den hjälpsamma amatörmänniskan hos våra hjältar och det hjärtslagande dramaet för heisten. Det är inte den enda intressanta sammansättningen. När pojkarna tar anteckningar från klassiska thrillers som Thief, Matchstick Menand The Killing, kritiserar de riktiga Spencer och Warren berättelsen om sin egen historia. "Så detta kommer du ihåg?" fiktiva Warren frågar verkliga Warren. "Inte exakt," han svarar.

För alla dess meta-smarts är detta en film om besvikelse. När Spencer staplar stormarknader i hyra, kämpar Warren honom: "Alla här inne tror att de kommer att vinna lotteriet men ingen köper en biljett." Det tänker på Fight Clubs Tyler Durden: "Vi har växt upp på TV för att tro att vi en dag skulle vara miljonärer, filmgudar och rockstjärnor. Men vi kommer inte."

Dessa är inte dåliga barn – eller dumma – bara karaktärer som väntar på sina egna inciterande incidenter. Till att börja med är kappa och dolk saker allt roligt och spel. När dagen närmar sig börjar den sedan få en fruktansvärd vikt. Det är här Laytons hybridstil kommer till sin egen. Att se de verkliga Spencer och Warren komma till rätta med sina handlingar ger en oväntat rörande, moralisk dimension. "Det finns inget riktigt att komma förbi det," bestämmer den (riktiga) Warren. Tittarna på detta extraordinära doku-drama kanske mycket väl känner samma sak.

• Utgivningsdatum:Utåt nu (begränsat) (USA) / 7 september 2018 (Storbritannien)
  • Certifikat:R (USA) / 15 (UK)
  • Löpningstid:117 minuter