American Gods S1.07: “En magisk berättelse om Mad Sweeneys sanning”

Mad Sweeney och Laura Moon fortsätter att bevisa att de är det mest intressanta med den här showen med en bilresa tillbaka i tiden.

Den näst sista episoden av American Gods fokuserar på dess två mest intressanta karaktärer – Laura Moon och Mad Sweeney – när de fortsätter sin resa mot Shadow / Mr Wednesday / Lauras uppståndelse. Avsnittet är rent guld eftersom deras diskreta kemi håller ögonen låsta på skärmen och några intressanta avslöjanden kommer i framkant. Jag skulle faktiskt säga att det enda dåliga med A Prayer for Mad Sweeney är att det påminner dig om hur mycket Shadow, den påstådda huvudpersonen i showen, är tråkig som fan. Jag vill bara titta på dessa två tikar och slåss på en bilresa över hela Amerika.

Till skillnad från de flesta episoder hittills ser avsnitt 7 Coming to America-intro väva sig in i huvuddelen av historien när Mr. Ibis berättar historien om Essie McGowan. Upptäckt av sagor om älvor och leprechauns som barn i Irland slutade hon aldrig att tro på kraften hos &lsquo, lite folk “och tillbringade hennes liv att lämna dem gåvor så att de kan få henne lycka. Hon hade gott om det i sitt liv (såväl som dåligt) men jag kommer inte att förstöra detaljerna i Essies verkligt fascinerande liv här – bara gå och titta på det – i stället, låt oss bara prata om de viktiga bitarna.

Viktig bit nummer ett – Essie spelas av Emily Browning (som också spelar Laura Moon i showen). Bär en ganska löjlig röd peruk men med en imponerande irländsk accent tar Browning manteln på en annan hård kvinnlig med lätthet. Frågan är, vad är betydelsen av att hon spelar båda roller? Svaret kan ligga i Mad Sweeney som också hade en roll att spela i Essies liv. Efter att ha träffat Essie tidigare, om än för några hundra år sedan, måste du undra varför han inte känner igen Laura Moon när han först träffar henne. Hur showen skjuts, vi ser honom bara komma ansikte mot ansikte med Essie när hon är ganska gammal, men vi vet att han har varit i hela sitt liv så att han utan tvekan spionerade hennes yngre jag vid någon tidpunkt. Å andra sidan kanske människor reinkarneras hela tiden och Sweeney tycker inte att det är tillräckligt viktigt att nämna för Laura?

American Gods S1.07: & quot; En magisk berättelse om Mad Sweeneys sanning & quot;

Viktig bit nummer två – medan vi ser berättelsen om Essie McGowan spela framför våra ögon, finns det en annan intressant avslöjande om Mad Sweeneys nyare förflutna under dagens tidslinje. Efter att ha frigjort Salim-inte-Salim från sin plikt att köra dem runt, stjäl Laura en glassbil och sedan har en fruktansvärd krasch … igen (allvarligt, hon borde sluta komma in i bilar). Kastad genom fönstret öppnar kollisionen hennes bröst och det värdefulla guldmyntet rullar bort och lämnar henne ett rörligt lik på vägen. Mad Sweeney gör en grepp för myntet och börjar lämna men något stoppar honom. När han pausar på vägen blinkar vi tillbaka tillÖvrigbilolycka, den som förmodligen original dödade Laura, och vi ser henne ligga på sidan av vägen, allvarligt skadad men levande. Och vem ska dyka upp men allas favorit leprechaun…

Titta på hennes kamp för att andas, säger Mad Sweeney en av herr onsdagens kråkor att berätta för honom att det är gjort och implikationen är klar – onsdagen skickade Sweeney att döda Laura. Detta binder med det vi såg i ett tidigare avsnitt, då onsdag rusade bort från motellet med Shadow trots att han såg Laura i sin bilspegel. Klart han vill inte att paret ska vara tillsammans – frågan är varför? Utan tvekan skulle Shadow inte ha tagit Mr Wednesday på sitt erbjudande om hans fru fortfarande hade levt och väntat på honom hemma, men jag kan inte se att Shadows tjänster är så viktiga att motivera att döda Laura. Hittills är allt han gjort att följa onsdagen runt att bli förvirrad och / eller arg. Det är uppenbart att hans karaktär är mer än vi vet, men med bara ett avsnitt kvar, är showrunnarna slut på att berätta för oss.

Detta är en av de mest välbalanserade och intressanta avsnitten av säsongen och det lägger till verkligt djup till karaktären av Mad Sweeney när vi får veta mer om hans förflutna och var han kom ifrån. Pablo Schreiber är i utmärkt form som någonsin, och det är en glädje att se hans tidigare modiga karaktär visa verklig smärta när han berättar om hans tidigare indiskretioner. Det finns en sårbarhet här som vi inte har sett förut och det börjar få dig att fråga vad onsdagen har gjort honom … eller tvingat honom att göraförhonom. Laura är en perfekt ying till sin yang ännu en gång, och även om den huvudsakliga handlingen i showen inte skjuts fram mycket, känner du att du har fått en mängd kunskap när krediterna rullar.

Min enda oro är att när säsongsfinalen snabbt närmar sig har vi så mycket att utforska ännu. Vi fick ingen uppdatering om Shadow and Wednesday i det här avsnittet, det är skamligt länge sedan vi har sett Yetide Badakis Bilquis, och det finns några gudar att komma som inte ens har gjort ett utseende ännu (Kristin Chenoweths påsk). För att inte nämna det faktum att Laura och Mad Sweeney inte ens har kommit till vart de åker ännu, och när de gör det, måste det vara några allvarliga förklaringar runt om. Tyvärr tror jag att vi är ute efter en otillfredsställande sista avsnitt, men det gör inte det här magiska berättelsen om Mad Sweeneys sanning.

Amerikanska gudar