American Gods S2.01 recension: “Dragade sina häl på nytt för att förklara vad som hade hänt”

American Gods S2.01 recension: & quot; Dragade hälarna på nytt för att förklara vad som hade hänt & quot;

American Gods säsong 1 slutförklarad – allt du behöver veta för säsong 2

Hur som helst samlar herr onsdag dem alla på House on the Rock, en turistattraktion som har en imponerande dekadent karusell. Kretsar runt den med vilda övergivna, juvelliknande färger som glittrar på skärmen, det här är det där amerikanska gudar kommer närmare den rika fanfaren för färg och extravagans säsong 1 cementerad, innan den övergår till ett möte i ett Viking långhus &lsquo, Backstage “bakom verkligheten, enligt Mr Wednesday. Herr onsdag gör sitt vanliga spel om att behöva segra över de nya gudarna, med herr Nancy som backar upp honom.

För mig låter det som att han bara upprepar sig från säsong 1 och säger något vi redan vet, men det gav en ursäkt för Jaffrey att ge en vinklande, rasande föreställning som Mama-ji att ta mitt i marken, rasande att hon hade varit glömd också. Bilquis (Yetide Badaki) gör ett övertygande jobb med att försöka övertala de gamla gudarna till sidan med det nya, och när hon får lov att festa efteråt får vi en smak av det grå området som de gamla gudarna bor: även när en av sina egna förråder dem, de kan fortfarande ta en drink tillsammans.

Be för relatabilitet

Det är en inblick i dessa gudar som säsong 2 desperat behöver om den kommer att föra historien vidare, eftersom du bara kan göra imponerande tal så många gånger innan den blir tråkig. Tech Boy (Bruce Langley) och Mad Sweeney är mer eller mindre de enda gudarna som faktiskt uppträder på ett vagt relatabelt sätt, med Tech-pojken svär på sin nya uppgift att hitta New Media och Mad Sweeney blir förargad på Laura, de gamla gudarna, och Skugga. Laura är hennes vanliga självlösa nollande själv och tar hand när hon känner sig på sidan. Pojke, jag önskar att Shadow skulle ta en sida ur hennes bok!

På tal om de nya gudarna känns Gillian Andersons frånvaro som Media väldigt mycket, med bara en förbipasserande referens till hennes efterträdare New Media. Även om de nya gudarna känner sig konstigt obalanserade utan henne, är Crispin Glovers Mr World lika genialt fylld och on-edge som någonsin, eftersom du praktiskt kan se honom gå sönder på skärmen tack vare Glovers ryckande prestanda. Men tyvärr blir de nya gudarna pressade till sidelinjen trots Mr World: s onda plan för att mörda en av de gamla gudarna i deras ögonblick efter avslöjande efter karusellen.

Shadow är passiv, överraskande överraskning

Och det lyckas han och skjuter älskade Zorya Vechernyaya (Cloris Leachman) genom bröstet. Hennes dödscen känns lite rusad, med uppmärksamheten på henne att fokusera på Chernobogs förbannelse på mördaren som pågick lite för länge. Det här ögonblicket kunde ha sett gudarna agera avlägset mänskligt för en gångs skull, men den enda som verkar bry sig om är herr onsdag, med ett kort ögonblick av hjärtskador som korsar ansiktet när han byter ut torr intelligens för tyst sorg, för en gångs skull. Åh, har jag inte nämnt Shadow Moon ännu? Det beror på att han uppför sig på sitt vanliga mållösa sätt, dras med av Mr Wednesday och agerar så passivt som mänskligt möjligt. Ta det tillsammans Skugga, snälla. Kanske kommer det att kidnappas i slutet av avsnittet (efter en sällsynt spridning av händelse från honom) tvinga Shadow att agera äntligen. jag håller tummarna.

Sammantaget var det första avsnittet av American Gods säsong 2 en blandad påse. Även om det gjorde ett bra jobb som påminde oss om de gamla gudarnas prioriteringar av det kommande kriget, tillbringade det lite för mycket tid på att återträda bekant mark. Vi behöver den känslan av brådskande så att vi kan se vart säsong 2 går, eftersom det bara är så länge att gudarna kan äta innan vi blir rastlösa för en showdown.

För mer måste-titta på TV, kolla in nya TV-program kommer 2019 du inte vill missa.

Amerikanska gudar

Att dra klackarna lite för mycket, det är inte den första säsongen 2 som behövs.