American Gods S2.02 recension: “En ojämn, ojämn tråd som bara räddar sig själv”

Att dela upp karaktärerna ger oss mer Laura och Mad Sweeney guld, men detta kommer till ett pris

Avsnitt 2s titel är The Beguiling Man, men amerikanska gudar kan inte tyckas bestämma vilken förföljande man i synnerhet att fokusera på. Medan American Gods säsong 2, avsnitt 1, för alla dess brister, fick alla de gamla gudarna på ett ställe, är det andra avsnittet av serien uppdelat mellan fyra grupper av karaktärer med en handfull flashbacks, som alla sprutar historien till en osammanhängd, ojämn tråd som bara räddar sig själv med den otillåtliga Mad Sweeney (Pablo Schreiber) / Laura (Emily Browning) kemi och en kraftfull finale.Varning:det finns spoilers nedan, så läs bara vidare om du har sett avsnittet!

Ge oss svar

Så Shadow (Ricky Whittle) kidnappas och den mystiska Mr Town (Dean Winters), som arbetar för Mr World (Crispin Glover), vill ha svar. Tillfället har han samma frågor som många av oss ställer, och den största är varför, o varför gör du bara vad du får höra, skugga? Du skulle tro att den specifika frågan skulle skapa ett avsnitt för att utforska Shadows förflutna och resonemang, men jag har dåliga nyheter: The Beguiling Man uppfyller bara detta hopp. Istället får vi en handfull flashbacks som halvförklarar Shadows märkliga anknytning till att resa runt och hans oförmåga att tro på gudar, som – även om de är briljant skrivna – stöter på som lite för poetiska när det vi alla törstar efter rätt nu är solida svar, och inte ens få mig igång med dess tama skildring av rasfördomar i &lsquo, 90-talet Amerika! Hela avsnittet som ägnas åt Shadows barndom skulle ha gjort hans rättvisa rättvisa (och gett oss tydligare svar), men tyvärr var det inte.

American Gods S2.02 recension: & quot; En osammanhängande, ojämn tråd som bara räddar sig själv & quot;

Men oroa dig inte, Shadow: Laura och Mad Sweeney kommer till undsättning. Som alltid är dialogen mellan de två en lysande fyrkemi för kemi, även om det sker en snabb förändring av hjärta från Laura vid en tidpunkt och en häpnadsväckande snabb lösning på ett av deras problem som kommer ut från ingenstans. Från början till slut gör paret avsnittet värt att hålla fast vid. Tyvärr kan det inte sägas samma för Mr Wednesday (Ian McShane) och Herr Nancy (Orlando Jones) duo, som agerar som tvångskomedisk lättnad i deras korta (jag talar två minuter, toppar) scener som känns som om de är det är bara där för att påminna oss om att ja, de är fortfarande på väg till en oavsedd destination. Att bryta upp deras fram och tillbaka med en viss dialog om, jag vet inte,dödav en medgud i föregående avsnitt skulle ha gjort att deras scener var mer vettiga i detta avsnitts stora bild, men igen, ingen tur där.

Blandade meddelanden

Även om de återstående glimtarna från de nya gudarnas aktiviteter är korta och stör den centrala berättelsen om skuggan som torteras med Laura och Mad Sweeney i het strävan, är det ingen som förnekar att de är fördömda bra. Bilquis ‘(Yetide Badaki) knappt innehållande rädsla för att dra sig tillbaka från kriget under hennes konversation med Mr World är utsökt, liksom hennes tal om att kärlek och krig är motsatserna och hennes grundläggande motstånd mot att vara del av något som rivar människor isär. Ändå är hennes visdom om Mrs världens taktik obestridlig och visar oss varför Mr World är oh-så ivriga att ha henne på sin sida.

Att få se de nya gudarna i andra situationer än hotfulla predika till herr onsdag är verkligen mycket välkomna, men om bara de hade mer av avsnittet tillägnad sina antik snarare än att delas upp. Tech Boy’s (Bruce Langely) jakt på Media fortsätter och visar oss att hon inte riktigt kan gömma sig för honom eftersom hanärden teknik som hon använder för att komma till mänskligheten antyder att de nya gudarna inte är lika förenade som de skulle verka som deras domäner – och därför deras makt – överlappar mycket mer än de gamla gudarna.

Ut med en lugg

Slutet löser in vissa av avsnittets brister dock, i en actionfylld finale som visar Laura och Mad Sweeney i härlig harmoni, och till och med Mr Wednesday’s road trip hamnar med ett syfte, även om jag fortfarande är överrörd över hans scener med Mr Nancy . Detta är när amerikanska gudar lyser: När alla är på samma plats som studsar av varandra, inte delas upp och sprickas. Med så många nyckelpersoner från varandra kunde The Beguiling Man helt klart inte bestämma vem som är mest värd sin uppmärksamhet, men att dela upp dem i så tydligt markerade avsnitt är ett misstag som säsongen förhoppningsvis inte kommer att upprepa.

Efter ett nytt tv-program att binge? Kolla in vår lista över de bästa nya TV-program som 2019 har att erbjuda, eller titta nedan för att se vad du ska hålla ett öga på för i år!

Amerikanska gudar