American Gods S2.03 recension: “Visar vad showen kan göra när det sätter sitt sinne till det”

Även om det inte är perfekt, är Muninn ett lovande avsnitt som bevisar vad showen kan göra när det sätter sitt sinne åt det

Till sist: ett avsnitt av amerikanska gudar där vi ser vad showen kan göra när det sätter sitt sinne åt det. Även om det inte är utan brister, övervinner Muninn frågorna från tidigare avsnitt genom att centrera huvudsakligen kring en nyckelplottpunkt – hitta Argus (Christian Lloyd), synens gud (dvs. övervakning, kameror, drönare – du får idén), med ett par av sidhistorier som följer med denna huvudsökning. Med både de nya gudarna och de gamla som försöker hitta Argus (och få honom på deras sida), medan Shadow Moon (Ricky Whittle) försöker hitta Mr Ibis (Demore Barnes), utnyttjandet av Mad Sweeney (Pablo Schreiber) och Salim -Jinn-paret (Omid Abtahi och Mousa Kraish) kompletterar huvudtrådens snarare än att förvirra den. Ärligt talat, det är en lättnad.

Varning: Det finns detmindre spoilersför avsnittet nedan, så läs på egen risk!

Nya rivaliteter

Laura (Emily Browning) tar fram det bästa i vilken karaktär hon är med, och det här är avsnittet där det verkligen visas. Hon taggar tillsammans med Mr Wednesday (Ian McShane), som lovar att andas tillbaka livet i hennes hjärta, och hennes raka samtal innebär att vi får en mycket tydlig bild av hur Mr Wednesday ser Laura och Shadows förhållande. Laura har inte tålamod med Mr Wednesday’s gåtfulla anföranden, och de svar hon får hjälp för att rensa upp saker för oss som tittar på avsnittet. Tack och lov är deras strävan att hitta Argus huvudfokus i avsnittet, och det är uppfriskande att se Mr Wednesday möta någon vars uthållighet nästan är en match för hans – men naturligtvis är det därför som Mr Wednesday har det för Laura.

American Gods S2.03 recension: & quot; Visar vad showen kan göra när det sätter sitt sinne till det & quot;

Dessutom, medan jag är föremål för rivaliseringar, har Tech Boy (Bruce Langley) och New Media (Kahyun Kim) kollisioner en mycket efterfrågad karaktärsutveckling för vår paddyrökande, ganska bratty tech-guide. Vid ett tillfälle i avsnittet kunde du mycket,mycketkort se Tech Boy börja planera precis som sin chef, Mr World (Crispin Glover). Tydligt hotad av New Medias ambitioner börjar vi se hans konkurrenskraftiga sida dyka upp, vilket förhoppningsvis kommer att skapa en rivalitet med New Media som kommer att utveckla båda karaktärerna mer än bara uppmärksamhetssökande brats. Visst, de nya gudarna är tänkta att vara cocky, men att få ett djupare inblick på deras karaktärer gör det mycket svårare att helt enkelt avfärda deras sida av kriget, särskilt när du kan se att Tech Boy bildar sin egen agenda. I grund och botten, ge mig mer av Tech Boy nu när han inte är stjärnbarnet till nästan förälderliknande figurer av Mr World and Media (Gillian Anderson) från säsong 1. Snälla.

Trevligt att träffa dig, Shadow Moon

Till sist,till sist, i Muninn får vi se en kort spräng av Shadows personlighet, och det är härligt. Sötpratande, karismatiska och hala utan tvekan, hans conman-sida gör en framträdande innan han faktiskt är på förhand med Sam Blackcrow (Devery Jacobs). Att ha en icke-binär karaktär i avsnittet är en sväll nick till LGBTQ-communityn också, och Shadow – i ett ögonblick som gjorde mig nästan ock av glädje – började faktiskt att förhörahenneistället för att bara gå med flödet. Jag skyller inte på honom, för att vara ärlig. Rundad, torterad och överlevt en tågkrasch: äntligen har Shadow fått nog. Det är uppenbart att deras möte har haft en varaktig inverkan på honom också, eftersom hans reaktion på att se Mr Wednesday innebär att han börjar ställa alla rätt frågor – även om han inte driver Herr Wednesday nästan tillräckligt. Babysteg, skugga. Små steg.

Sammantaget är Muninn en påminnelse om att amerikanska gudar när det vill bli verkligen kan vara en fascinerande utforskning av vad det betyder att vara en gud och de konstigt mänskliga egenskaperna de har. Tech Boys konkurrenskraftiga strejk, herr onsdag måste arbeta hårdare för att övertyga Laura om att han är pålitlig (ish), till och med Mad Sweeneys komiska utnyttjar: lutar sig in i Guds personligheter snarare än att lita på händelser för att berätta allt vi behöver veta om dem indikerar förhoppningsvis att detta säsongen kommer att vara värt att vänta. Men när krigsteckningen blir närmare måste vi vänta och se…

Titta nedan för att se vår video om TV-programmen från 2019 som du bör hålla ett öga på, eller här är de bästa programmen på Amazon Prime som du kan se just nu!

Amerikanska gudar