American Gods S2.04 recension: “Tillbaka till semi-medioker form”

Även om det inte är en stunnare, innebär några djärva beslut som fattats av gudarna att detta avsnitt kan skapa en spännande utveckling under säsong 2

Jag önskar att jag kunde ge detta avsnitt 3,75 stjärnor, eftersom det är tillbaka till halvmedelmåttig form den här veckan, och även om det inte riktigt når höjderna för sista avsnittet är det en markant förbättring av de två första delarna i säsong 2. The Greatest Story Ever Told skickar både Shadow (Ricky Whittle) och Mr Wednesday (Ian McShane)ochTech Boy (Bruce Langely) på uppdrag att få den otroligt mäktiga guden Money på sin sida, medan Bilquis (Yetide Badaki), Herr Nancy (Orlando Jones) och Herr Ibis (Demore Barnes) stannar vid begravningshemmet och ingår i en spännande allians.

Denna avsnitt begränsar sig tacksamt till att följa tre grupper av karaktärer, vilket gör det lättare för oss att hålla reda på vem var och vad de gör, men det saknas tydlighet om de roller som sekundära karaktärer måste spela (om de har en som sträcker sig bortom denna avsnitt, det vill säga). Ändå ger jag goda nyheter: Shadow fortsätter att stå emot Mr Wednesday och lyckas växa lite av ryggraden i det här avsnittet, i det jag börjar hoppas är en växande trend för vår hittills spunna huvudperson.

Respekt för de döda

Att sparka iväg med någon annan som bokstavligen slickade Shadows sår var ett djärvt drag, särskilt eftersom det som följde var en konstig sexscene som han så småningom gav upp att slåss mot, som kände – inte kommer att ljuga – något obehagligt att titta på. Det verkar ha varit ett snabbt och slags lat sätt att läka Shadows skador från den tidigare episodens tågkrasch. Sedan slösar herr onsdag inte tid på att dra skugga bort från vad som hade potential att bli en fascinerande konversation, eftersom Ibis förenar Mr Wednesday med att ljuga när han senast sett Laura. Stoppa alla förhoppningar du hade om att lära digVarförde gamla gudarna verkar vara angelägna om att hålla de två isär, som de inte var. attans.

American Gods S2.04 recension: & quot; Tillbaka till halvmedelmåttig form & quot;

Skugga dras åt sidan i ett möte med guden pengar, bokhållaren (William Sanderson), där han har mycket lite att göra. Byt blick tillbaka till begravningshemmet, men Bilquis, Nancy och Ibis har gjort sitt eget allians som afrikanska gudar, en gång som syftar till att tjäna USA: s undertryckta och marginaliserade svarta befolkning. Denna händelseomgång har säkert kryddat upp skillnaden mellan de nya och gamla gudarna, och förhoppningsvis antyder att de gamla gudarna inte är så förenade under herr onsdag som de kan verka. Amerikanska gudar klarar sig alltid bra när de fokuserar på utvecklingen av dess gudar snarare än händelser, och att se Bilquis och Nancy förenas i deras önskan att rädda sina människor bekräftas att de har hjärtan snarare än att bara vara nådelöst böjda av makten. Plus att se Ibis stå obekväma i bakgrunden medan de gjorde ut var ganska jävligt roligt.

RIP, Tech Boy

Det är synd att den här säsongen dödar – eller &lsquo, går i pension, som Mr World (Crispin Glover) uttrycker det – Tech Boy, eftersom han var på en spännande karaktärbåge efter att ha utmanats av New Media (Kahyun Kim). Början av avsnittet berättade den korta historien om en av hans mest hängivna följare och överfyllda med mer känsla än hela den andra säsongen har lyckats samla hittills, och Bruce Langelys prestanda när han insåg att han var dömd nästan lyckades leva till samma höjd. Nästan. Om han hade fått mer av scenen till sig själv, utan tvekan Tech Boy kanske till och med väckt lite sympati hos dem som tittade. Både hans panik och hjärtskador när han ignorerades av en av hans anhängare var vanligt, och blev underbart bristfälligt av New Medias grymma spök innan hans plötsliga död / pensionering.

Det är inte bara New Media som hittar sin plats i Old / New Gods-tvisten: Shadow fortsätter att stå upp för sig själv och jag kan verkligen inte få nog av det. Backing Mr Wednesday i ett hörn om varför guden valde honom i första hand, överraskar Ricky Whittle genom att leverera en cocky, beräknande scen där han lyckas ställa in några av Mr Wednesday’s knappar. I dessa slags konfrontationer lyser skugga. Liksom Tech Boy borde han ha fått mer tid att försöka fånga Mr Wednesday ut, men scenen blev avspänd av utseendet på Money. Ingenting kom från hans scen, ingen stor förändring i allianserna eller maktdynamiken mellan de gamla och nya gudarna, så det kändes lite meningslöst.

The Greatest Story Ever Told var inte lika slingrande som de två första avsnitten i serien, och så länge showen fortsätter att fokusera på hur de enskilda gudarna reagerar på händelser snarare än på själva händelserna, kan säsong 2 ha lovat ännu.

Om du letar efter något nytt att binge, kolla in bästa TV-program på Netflix , eller se videon nedan!

Amerikanska gudar