• Ett briljant original elektronikalbum i sin egen rätt
  • Nya aktiva spår som söker kontroller är mycket välkomna
  • Audiovisuell trohet är utmärkt
  • Lokal multiplayer är en explosion
  • Belöningar ökade skickligheten med större engagemang

• Visualer och svårigheter kan vara överväldigande

Amplitude känns som ett album från framtiden.Duär röret genom vilket det visuella och ljudet flyter in i varandra, omkring dig och genom dig. Mekaniskt liknar Amplitude i grund och botten Harmonix andra ritmeaktion som Rock Band, i det att anteckningar flyger mot dig och du måste trycka på en motsvarande knapp för att trigga dem i tid med takt. Släpp en anteckning i en sekvens och den delen av musiken (vare sig trummor, synth, sång eller vad du har) är dämpad. Så för att höra allt i spåret måste du hålla varje ljudkanal aktiv. Och du kommer verkligen att vilja göra det, för – till skillnad från Rock Band – musiken i Amplitude kampanjläge komponerades specifikt för spelet.

I huvudsak spelar du ett 15-låts konceptalbum som utforskar tanken på synestesi i hjärtat av en komatoskvinna. Att säga att idén är ovanlig är en underdrift, men den utförs briljant. Berättelsen berättas över 15 nivåer av högkvalitativ elektronik genom ryckningar av läkares konversationer, texter och menyskärmstext, medan du återansätter synapserna och försöker föra henne tillbaka till medvetandet. Det är en fantastisk premiss för ett spel och passar perfekt med rytm-action-spelet.

Amplitudgranskning

Musikaliskt är det förstklassigt, mestadels förankrat i trance med antydningar av dubstep, fästs tillbaka med något prisvärt djupt lyriskt innehåll och glittrande gnistor av 8-bitarsfiltrering. Ljudproduktionen är felfri, men ändå misslyckas en körfält och att låta spår falla ur mixen är ibland en bra sak, åtminstone ur ett användarupplevelsesperspektiv om inte din poäng, eftersom det låter dig höra harmonier och rytmmönster som annars skulle ha försvunnit i ljudbilden. Du kommer att räcka till knappen Volym upp så att du kan omsluta dig ännu längre i dess svala aurala vatten. Jag gjorde. Det finns ett spår om en skata. Vad kan jag säga? Det är fantastiskt.

Även om det är omöjligt att garantera att du personligen gillar musiken (eftersom musik är ännu mer uppdelande än spel när det gäller åsikt och smak), är hur ljudet är gift med det visuella är fängslande, oavsett om du är en fan av elektron eller inte. Den sneda HD-ikonografin är lika mycket en spelbar musikvideo för hela albumet som ett spelgränssnitt, och en som skulle fånga din uppmärksamhet om du såg den på TV. Mycket som klassiska Rez, de abstrakta bilderna av pulserande ljus, färger och former är vävda i varje musikstång, och din resa genom avfyrande synapser från ett skadat men ändå riotiskt aktivt sinne är fascinerande..

Amplitudgranskning

Ta bort FreQ

Amplitudgranskning

När du är klar med det vanliga kampanjläget låser du upp möjligheten att aktivera FreQ-läget. Detta byter den platta lanade layouten för Amplitude för den roterande tunneln i det ursprungliga spelets föregångare, FreQuency. Det gör inte mycket skillnad för spelet, men det ser trevligt ut. Tyvärr fungerar det dock bara i enspelare, eftersom tunneln måste rotera för att hålla spelaren längst ner på skärmen. Eftersom alla spelar på samma skärm, inte splittrat, skulle det helt klart vara för svårt att försöka köra upp och ner. Så förmodligen för det bästa.

Med bara tre toner som någonsin kastats mot dig, skulle spelet troligen bli för förenklat om det inte var för behovet att jonglera de olika delarna. Du gör detta genom att hoppa körfält, det är där den största spelutmaningen först kommer. Du kan alltid se en ny bana som börjar vid horisonten, och platsen för den första takten är också synlig, vilket betyder att så snart din nuvarande bana är klar kan du sedan hoppa över till nästa och trycka på rätt knapp i tid med den första takten och fortsätt med din streck. Till en början verkar det för mycket att tänka på när du bara försöker hantera den sekvens du är i, men det är fantastiskt hur snabbt du lär dig att förutsäga banförändringar och oerhört givande när du spikar ett hopp på en sekund.

För att hjälpa till i dessa ögonblick med panik har kontrollerna justerats för den här versionen av Amplitude över 2003-originalet, eftersom det nu finns en “strimssökare” -funktion, vilket innebär att ett tryck på vänster eller höger kommer att hoppa till nästatillgängligakörfält, snarare än att du manuellt hoppar över tomma körfält i följd. Det gamla sättet är fortfarande tillgängligt om du gillar det, men nu är det en strecksökare i, jag skulle inte vilja gå tillbaka.

Amplitudgranskning

Jag önskar dock att kontrollerna var mer intuitiva. Eftersom det bara finns tre toner i någon bana, är det inte alls vettigt att L1 är den vänstra, R1 är mitten och R2 som den rätta som standard. Det finns massor av alternativ såväl som anpassad kartläggning, och jag hittade ett bra schema tills jag nådde högre svårighetsnivåer och sedan föll det ihop ganska snabbt. Det är bara inte lika intuitivt som Guitar Heros grundläggande “one note under each finger” -kontrollschema.

Ändå kommer du att överraska dig själv med några av de körningar som fingrarna kommer att genomföra när du kommer in i zonen, delvis tack vare den trevligt förlåtande tidtagningsdetekteringen på anteckningar. Att hålla ett expertspår levande, även för några få sekvenser, känns som en liten lotterivinst. Trots det förlorar spelet utan tvekan en del av sin majestät när du koncentrerar dig för hårt på att göra det bra. Kärnplattan är utan tvekan en trevligare upplevelse när du har kontroll över spelet istället för att uppriktigt försöka hålla jämna steg med det. På nybörjare är det positivt avslappnande.

Amplitudgranskning

Det finns gott om extra låtar förutom huvudalbumet för Quickplay, med mer upplåsning när du fortskrider, med upp till 4-spelars lokala multiplayer tillgängliga på varje låt. Konkurrenskraftigt spel ger en ny dimension tack vare vissa motståndare-störande power-ups, eftersom ni istället för split-screen spelar alla på samma spelfält. Spelaren som ockuperar ett spår först ges ledningen, men de kan vridas till en annan bana om en annan spelare tappar dem bakifrån med rätt vapen power up. Att bli sned i mitten av en bra streck är irriterande, men att slå tillbaka med snedvridningskraften upp – som förvandlar din angripares körfält till ett hav av förvirrande vågor och krusningar – är glatt ond. Om alla på samma sätt är fascinerade av upplevelsen, borde det finnas många ben i detta som ett partyspel.

Men jag tror inte att alla kommer att bli det. Det visuella kan ibland vara lite för slitande – speciellt på kampanjens sista nivå – och skillnaden i svårigheter mellan säga trummespåret och sangen kan göra en frustrerande upplevelse. Du kan hävda att det är risk kontra belöning i ett konkurrenskraftigt, attack-baserat spel, men om du helt enkelt inte kan göra det kommer du inte att ha kul.

Amplitudgranskning

Det faktum att Amplitude endast har uppstått från sitt eget koma tack vare crowdfunding säger mycket om sin nischöverdrag. Det är bara inte lika mainstream som Guitar Hero / Rock Band, men det gör detså mycket svalare. Det är som ett kultklassiskt underjordiskt album: vördade av de kända, men alldeles för hip för att vara mainstream. Och som ett nytt sätt att uppleva originalmusik måste det helt enkelt tas prov. Dess känsla förändras när din kompetens växer, vilket ger en mycket trevlig ny betydelse till det gamla ordspråket “detta album blir bättre med varje pjäs”.

Detta spel granskades på PS4. Författaren backade inte spelet på Kickstarter.

Amplitud