Änkaröversyn: “En heistfilm med allvarlig bett”

Änka änkor: & quot; En heistfilm med allvarlig bett & quot;

De mest förväntade kommande filmerna från och med 2018

Inställningarna är rikt linsade av McQueens vanliga DoP Sean Bobbitt och erbjuder vissa resonans kontraster. Mulligans överdådiga antika gamla kontors i Chicago kolliderar med Veronicas starka takvåning och änkornas mörka shabby lager HQ. Under tiden glider Mulligan Jr.’s limousin genom grannskap som besegras genom att skala fattigdom på väg till hans gentrifierade fästning.

Åtdragning som en ring runt båda tomterna är de eskalerande misstankarna om Jatemme (Daniel Kaluuya), Mansings psykotiska verkställare. Att begå en chockerande handling av brutalitet i en bowlingbane ("Detta är som det operation spelet"), eller tvinga ett skräckt freestyle-rap från offren, han är ett bevis på att McQueen kan samla sfinkter-åtdragande gangland-hot såväl som tungviktiga teman.

Som sagt, det finns en viss fascinerande överlappning med Hungerand 12 Years a Slave i gal-gängets envisa vägran att lämna in. Som Linda uttrycker det: "Jag vill att mina barn ska veta att jag gjorde något. Sitta inte bara där och tog det." Det finns delad mark med Shame också i Viola Davis kraftfulla porträtt av långvarigt lidande, fastnat av knivskarpa flashbacks av kärleksfull Harry. Polskad av sorg, rädd, arg och hämndig, är Davis filmens motor. Det är Veronicas tarmar och gravitor som driver kvinnors skräckplan, deras hemliga vapen det faktum att "ingen tror att vi har bollarna för att dra av den".

Men den största överraskningen är Debicki, gräva mod och uppfinningsrikedom från misshandlade Alice genom att maskeras som en postbeställningsbrud för att ta tag i Glocks och andra viktiga tillgångar. Rodriguez visar en ömhet som inte utnyttjas i Fast and Furious-serien, medan Cynthia Erivos sen rekryterade getaway-förare Belle vacklar en tyst seghet som låter henne gå tå-till-tå med Davis.

Tecken som detta väl ritade tar dock tid. Filmens panorama över sorg och grift är spretande och absorberande, snarare än snabbfot. Det är lättare av medförfattaren Gillian Flyns (Gone Girl, Sharp Objects) varumärkesgrus och mörk humor, nya grejer i McQueens ofta straffande verk. Det finns verkligen en tragedi med Black Lives Matter-stil som här har sprungit med känslomässig rekyl. Men efter en mittpunktsstans ger hämnd en boosterraket till filmens bakre hälft. Hans Zimmers trumma poäng stiger upp takten, när den viscerala spänningen i rån uppstart börjar bita.

Klumpig, våldsam och hotad av rookie-fel, heisten är den polära motsatsen till Ocean’s 8: s slickiga pussel av ett jobb, höjt av änkornas desperation. Cirkulära tomter kolliderar i kinetiska biljakter och blodiga utbetalningar, vilket alla gynnar grov rättvisa över slätt uppfinningsrikedom. Det leder till en searing showdown som är full av förlust och Davis badass beslutsamhet. Om McQueen-fans missar det lyriska, genomträngande djupet i hans tidigare verk, finns det ett eko av det i kvartettens svaga, bristfälliga adel. Empowering och engrossing, med ett cyniskt öga och ett socialt samvete som lägger heft och hjärta till heisten, det är ett oerhört genomfört och trevligt tillägg till McQueens oeuvre.

• Utgivningsdatum:6 november 2018 (Storbritannien) / 16 november 2018 (USA)
  • Certifikat:R (USA) / 15 (UK)
  • Löpningstid:130 minuter