Ankomstgranskning: “En intelligent, vältalig och rörande sci-fi som greppar från början till slut”

En intelligent, vältalig och rörande sci-fi som greppar från början till slut. Arrival är där uppe med årets bästa filmer.

När utlänningarna dyker upp i ankomst är det inte med din typiska invasion-film bombast. Det första tecknet på något ovanligt kommer när en symfoni av smartphoneanmälningar krusar runt en glesbesökt föreläsning av språkprofessor Dr. Louise Banks (Amy Adams).

Deltagarna är varnade för nyheterna som håller på att dominera världen: enorma, stenformade rymdskepp har kommit och de svävar i luften på 12 slumpmässiga platser runt jorden.

Det är en typiskt underskattad start på en supersmart sci-fi som kommer att blåsa ditt sinne och få dig på kanten av din plats utan att använda explosioner eller uppvärmda jaktflygplan. Notera, självständighetsdagen: återupplivning…

Ankomstgranskning: & quot; En intelligent, vältalig och rörande sci-fi som greppar från början till slut & quot;

Att den greppar från sina första ögonblick är delvis tack vare en utmärkt öppningsmontage, där vi presenteras för Banks och dottern som hon förlorar till sjukdom, det är en hjärtskärande pr&eacute, cis som spelar likeUps tårstänkande öppnare. Banker bor nu ensamma i en avlägsen stuga och fortsätter sitt arbete som språkekspert och håller helt klart de flesta andra människor på armlängd.

Hon dras in i den större historien när överste Weber (Forest Whitaker) rekryterar henne för sina språkkunskaper: visar sig att främmande fröskidor öppnar sina grindar för ett litet fönster med var 18: e timme, och den amerikanska regeringen vill skicka henne till den flytande ovanför Montana, tillsammans med teoretisk fysiker Ian Donnelly (Jeremy Renner), för att inleda en dialog med de utomjordiska ombord för att ta reda på varför de är här. Över hela jorden planerar andra nationer sina egna interaktioner med fartygen.

En kombination av språkstudier och global politik låter torrt, men det kunde inte vara längre från sanningen.

När handlingen utvecklas och besökarnas motiv börjar komma i fokus, garanterar regissören Denis Villeneuve (Sicario) att allt spelar ut med urverkets precision, även när jargongen blir lite teknisk lyckas den alltid låta som att det är meningsfullt (det hjälper till att det ofta är syrat med humor).

Banker sammanfattar svårigheten att få &lsquo, heptapod ‘utlänningar att förstå en enkel mening är en glädje. Det är inte lätt att aktivera varelsernas undertexter: deras språk har formen av bläckiga svarta sporer som bildar mönstrade cirklar. Hur klargör du skillnaden mellan ett vapen och ett verktyg med en art som pratar i former? I det här fallet kommer Google Translate inte helt att klippa det.

Amy Adams är, som alltid, suverän, och säkerställer att du tror att karaktärens hjärta och auktoritet fungerar som publikens opatriserande utgångspunkt. Det är en stark månad för Adams, som har ytterligare en imponerande vändning i Tom Fords naturliga djur, så förvänta sig att hon lägger till fler Oscar-nominationer till sin samling (av fem) när priset säsongen rullar runt. Jeremy Renner ger robust stöd i en roll som kräver toning av den tuffa killen Avengers agerar till en behaglig effekt, även om detta är mycket Adams film.

Teman Ankomstleksaker blir större och större – från språk, till kärlek, till tidens natur – men de hanteras med så färdighet att du inte kommer att kämpa för att hålla jämna steg, det kramar aldrig din hjärna som den sista handlingen ofInterstellar. Villeneuve verkar helt klart högst upp i sitt spel. Många filmer måste göra ett val mellan att blåsa ditt sinne och smälta ditt hjärta. Ankomsten inte.

Även om det inte kommer att vara förskräckligt för de som är skeptiska till sci-fi, innehåller filmen mycket för att glädja genu fans. Gravitationsskiftets ombordstigning på rymdskeppet påminner om bilder från 2001: A Space Odyssey. De främmande varelserna känner sig organiska och trovärda, även om CGI inte alltid är perfekt.

DP Bradford Young (kliver in för Villeneuves Prisoners / Sicario / Blade Runner sequelcinematograf Roger Deakins) fångar elegant skalan på det besökande fartyget och de klaustrofoba korridorerna i den militära bascampen där Banks och Donnelly är stationerade. Knappt använda flashbacks har en spöklik kvalitet och får hjärtstikkande heft av J&oacute, hann J&oacute, Hannssons smärtsamma gripande poäng.

Spännande som det är att se Banks och Donnelly utveckla interaktioner med heptapoderna, spänningarna spännas upp när de 11 andra platserna växer ut att vänta för länge för att avslöja meningen bakom ankomsten. Har de kommit för att få oss att arbeta tillsammans eller för att skada oss isär?

Särskilt oroande är Kinas militärledare General Shang (Tzi Ma), som kliar för att gå på offensiven. Utan att hämma på meddelandet kunde Arrivals förespråkare för kommunikation över alla gränser inte kännas mer aktuellt.

Precis som den bästa sci-fi, anländer Arrival sig i ditt huvud i flera dagar, och kommer att ge upphov till konversationer långt efter dess rörliga frigöring. Att Villeneuve så sömlöst kranglar tankeväckande idéer med otroliga inspirerande bilder och en mycket mänsklig berättelse vädjar extremt bra för sin kommande Blade Runner 2. Även om detta följer innebär att uppföljaren nu har ännu mer att leva upp till…

Ankomst