Annabelle kommer hem recension: “Så spook-packad som en Scooby-Doo special”

Creakily slick som resten av The Conjuring-serien, denna vårbelastade spookhistoria träffar märket oftare än inte.

"Vad är din fascination för min förbjudna garderob?" frågar en besviken chef Wiggum av sin son Ralph i The Simpsons. Detsamma kan sägas av Conjuring Universe-hjältarna Ed (Patrick Wilson) och Lorraine Warren (Vera Farmiga) om deras tydligt spökade "artefakt rum". Deras misstag? Att hämta hem den namngivna dockan, låsa upp henne, sedan lämna staden, medan de gör sin oroliga dotter Judy (Mckenna Grace) och hennes barnvakt Mary Ellen (Madison Iseman) lovar att inte blanda sig.

Självfallet händer det inte – Mary Ellens vän Daniella (Katie Sarife) bryter snart in – men hon har en äkta anledning att utforska vad som motsvarar ett rum fullt av skräck påskägg, var och en väntar på sina egna spin-offs.

Ja, det är cyniskt och derivat (Judy citerar praktiskt taget The Sixth Sense ordatim på en punkt), men serieskribenten Gary Dauberman gör hoppet till regissören med säkra fötter. Trots hennes rictus-flin och tobaksfärgad hud, är Annabelleis en liten halt, så istället flyttar han fokusen för hennes roll till att vara, som Lorraine uttrycker det, "ett fyr för andra sprit". I huvudsak ger detta honom carte blanche för att kasta vad han vill på skärmen – en död präst, en mördande brud, en Essex hellhound, en fantomferja – runtime be damned. "Vad vidare berörde du?" chides Judy. "Allt!" bekänner Daniella.

Så lika smidigt som 1970-talets melodier som spelas upprepade och lika spookpackade som aScooby-Doo-special, AnnabelleComes Home levererar sitt – visserligen smala – löfte. Skådespelet är anständigt, barnen är ovanligt söta mot varandra och det finns ett skott av äkta sorg att förankra saker när de blir dumma.

Annabelle kommer hem