Anthem review: “Tom, fullständigt frustrerande och verkligen gör mig ledsen”

Hylsan är i slutändan hårt bristfällig och mycket oavslutad. Det finns ett halvt bra spel där inne, men det gör inte tillräckligt för att minska den övergripande känslan av tomhet och upprepning.

• Flyga känns alltid otroligt
  • Världen och dess Javelins ser fantastiska ut

• Upprepade uppdrag
  • Inget riktigt slutspel
  • Inte tillräckligt med den BioWare-magin

Jag ville verkligen älska Anthem. Under årens lopp har BioWare skapat sådana minnesvärda resor för sina spelare – skala, sexiga, rymliga och annars – att tanken på en sådan enspelares berättelse som spelar ut över en multiplayer-struktur som liknar spel som Destiny var allvarligt spännande. Men hymnen lyckas faktiskt, spektakulärt, misslyckas med båda aspekterna av det idealet. Enspelarens aspekt av Anthem utvecklas aldrig tillräckligt för att likna någonting som är besläktat med en tillfredsställande berättelseupplevelse, medan uppdragsstrukturen och multiplayer-fångarna inte är nära tillräckligt färdiga för ett spel av denna kaliber. Det du har kvar är tomt, fullständigt frustrerande – det gör mig verkligen ledsen.

Det är synd eftersom det på ytan finns mycket att älska om hymne. Kärnkraftet ligger i spelets mech-kostymer, kända som Javelins. Det finns fyra att välja mellan, var och en med en annan spelstil, från den tankliknande Colossus till den mycket eleganta, snabba och feminina interceptorn och rymdguiden, Storm. Åh, och det finns den grundläggande allroundern Ranger, men ingen väljer gärna den. Mycket av Anthems kul kommer från att anpassa dessa Javelins, arbeta ut hur man skapar mech-dräkten för dina drömmar utifrån de färger, material och bilagor som erbjuds. Att se att kromglint i ljuset blir aldrig tråkigt.

När du har bosatt dig på din neon, cyberpunk Javelin (vad, bara jag?), Förstärks den glädjen genom att upptäcka hur din Javelin rör sig genom världen känd som Bastion. Övergången mellan promenader och flygning, med ruslet av jets som dunker genom din controller, de unika rörelsestilarna för varje mech, det är allt otroligt roligt.

Det är ett helt vackert ställe att utforska också med en estetik som antyder den lore som ligger begravd under den: Att detta är en värld gjord av några andra världsliga varelser, en oavslutad värld som nästan har sammanställts genom att ta de vackraste delarna av jorden och krossa dem i ett språk. Hymne är ett av de vackraste spelen jag någonsin har spelat, fylld med stunder där du bara vill stå uppe på ett vattenfall och undra vad BioWare har skapat här. Men en del av det kommer från idén att ibland finns det lite annat att göra inom Bastion som kommer att överklaga på lång sikt.

Det är nästan otroligt hur snabbt appellen från Anthems värld försvinner. Dess skönhet är bara hudens djupa, och det är verkligen Anthems största problem.

En berättelse bara hud djup

Anthem review: & quot; Tom, fullständigt frustrerande och verkligen gör mig ledsen & quot;

Men det finns många fler problem med Anthems multiplayer än bara Launch Bay. Gummibandning är en enorm fråga för denna multiplayer-titel. Jag har tappat antalet gånger jag har tappat in i ett uppdrag, bara för att få veta att jag är utanför uppdragsområdet och har snett mig till resten av min trupp. Du missar regelbundet viktig uppdragsinformation på grund av den, vilket inte hjälper dess stora problem med sceninställning, och tvingar dig att titta på laddningsskärmen efter att ha laddat skärmen bara för att komma in i handlingen (som ibland till och med är klar när du har fångat). Även efter Day One-korrigeringen är laddningsskärmarna oavbrutna och rikliga med dem som dyker upp när du flyttar från ett område till ett annat. Heck att du måste titta på två bara för att komma in och ut ur din loadout-meny, som är frustrerande endast tillgänglig från Forge i Fort Tarsis.

Vilken mekanism bör du välja först?

Det är också konstigt att för ett spel fokuserat på fyra-spelars co-op behöver du aldrig verkligen interagera med dina kolleger Javelin-piloter utöver att du är tillsammans som en grupp och ibland drar av dig kombinationer mot de svårare fienderna. Uppdragsstrukturen är sådan att du aldrig känner att du arbetar som ett team, eftersom de vanligtvis består av att slåss mot fiendens vågor medan du väntar i en magisk cirkel, eller samla fragment av något för att hindra att en annan sak exploderar. Den senare historien kan komma att distrahera dig från upprepningen på vissa punkter, men det finns aldrig någon riktig variation.

Ett slutspel för att verkligen avsluta spelet

Slutspelet tjänar bara till att lyfta fram det också. När jag nådde det cirka 30 timmar, möter jag en annan uppsättning checklistor att slutföra, vilket effektivt innebär att slipa igenom 25 snabbspeluppdrag. Utan berättelsen omslaget avslöjas Anthems kärnrepetition. Med inget annat än att bättre sätta siffrorna på din pistol och förmågan att driva dig djupare in i slutspelet, kämpar jag för att hitta en anledning att fortsätta spela. Naturligtvis hjälper det inte att spelet fortfarande är full av buggar, serverfel och andra underliga saker som ibland gör den enkla handlingen att komma in i ett uppdrag till en riktig kamp.

Stora Javelins, fantastiska krafter och ett fantastiskt landskap kan få dig så långt, men med inget riktigt innehåll att fylla världen med blir Anthem ett spel som saknar själ. Det är uppenbart att det är avsett som ett spel som kommer att utvecklas med tiden, och som Destiny har visat är det möjligt att vända det hela under de kommande månaderna (och eventuellt åren). Vi kommer tillbaka till Anthem med en uppdaterad recension efter att de första tilläggena i färdplanen har implementerats, men BioWares senaste har en väldigt lång väg att gå innan den kan klassificeras som en av storheterna i denna konsolgeneration, än mindre ett spel värt att spela.

Recenserad på PC som kör en i5-5600k vid 3,5 GHz, 16 GB RAM och en Nvidia GTX 980Ti.

Hymn