Antstream Arcade-recension: “Netflix av retrospel känner sig inte redo för prime time”

Medan vår rädsla för Antstroms videostreaming bara delvis insågs, har tjänsten många problem som helt och hållet inte har någon koppling till det tekniska valet. Vi skulle rekommendera läsarna att vänta och se om de löses innan de tar steget.

• Inmatningsfördröjningen är mycket låg
  • Trevligt sortiment av klassiker
  • Utmaning är kul

• Dålig videokvalitet
  • Det går inte att byta om kontroller
  • Besvikande sökalternativ

Antstream har varit ett av retro-spelets mest intressanta projekt ett tag nu, eftersom det försöker positionera sig som Netflix för retrogames – streaming och allt. Efter att ha tillbringat lite betydande tid med tjänsten har en del av vår rädsla för det konceptet försvunnits, men inte tillräckligt med dem för att verkligen rekommendera tjänsten vid denna tidpunkt..

Antstream är lätt att installera, men vi fann att webbplatsens påstående att det är "tillgängligt på alla dina enheter" var lite missvisande, eftersom vissa populära inte ännu stöds – i skrivande stund skulle iPhone, iPad, PS4 och Switch-apparna ännu inte lanseras. Men det var lätt att komma igång och logga in på enheterna vi testade. När du loggar in på tjänsten visar en lätt att navigera på hemskärmar listor över 200 spel, fördelade på flera olika genrer – den här skärmen belyser användbar användbar information också, till exempel vilka spel som har utmaningar. I skrivande stund har drygt tre fjärdedelar av Antstreams aktiva bibliotek sitt ursprung i hemmadatorformat, med massor av C64 och Spectrum-spel, avrundade av en smadrande Amiga. Huvuddelen av de återstående titlarna är arkadspel, med ett mycket litet urval av Mega Drive / Genesis-spel som ger den enda konsolrepresentationen.

I vissa avseenden förtjänar Antstream att berömma sig för sina tekniska prestationer. Vi körde Android-appen på en avancerad Amazon Fire-surfplatta från 2015 och upplevde solid teknisk prestanda och kontrollrespons. Med den strömmande karaktären av tjänsten betyder det att du får lika bra prestanda oavsett om du spelar Spectrum-favoriter eller arkadhits. Inmatningsfördröjning visade sig också vara mycket mindre problem än vi förväntade oss. Det här är vår främsta oro med alla spelströmningstjänster, och vi tror inte att de flesta spelare kommer att märka det.

Låg hinder att rensa

Antstream Arcade-recension: & quot; Netflixen för retrospel känner sig inte redo för prime time & quot;

Menyns layout påminner mycket om strömningstjänster som Netflix, men att hitta spel är mycket tuffare.

Att vara spelbar är dock ett lågt hinder att rensa, och tyvärr är det bara det enda som har rensats. Videokvalitet är den mest märkbara subparta aspekten av produkten. Vi har ofta upplevt en mängd olika fel inklusive tillfällig rivning och smetiga bilder, samt mer ihållande block av felaktig färg och förvirrade detaljer, och dessa tycktes öka i svårighetsgrad ju längre en session varade. Eftersom ramarna måste levereras till spelaren så snabbt som möjligt kan Antstream inte välja långsam videokodning för att öka kvaliteten – men bitrate är också ett problem för dem som spelar på mobilanslutningar, så att det inte kan vara för högt, antingen. Vi klockade på Windows-programmet som förbrukar 1-2Mb / s bandbredd, och på den grunden räknar vi med att det skulle tugga igenom över 650 MB data under en timme. Det är verkligen inte ett effektivt sätt att leverera spel som är en tiondel av den storleken (och mycket ofta betydligt mindre).

Andra viktiga områden av Antstream-upplevelsen är också glänsande. Kontrollerna är förutbestämda för varje spel och kan inte ändras om – så om du inte gillar standardlayouten är du fylld. Pekskärmskontrollerna är särskilt irriterande eftersom den virtuella d-pad återgår till varje gång du lyfter tummen från skärmen, så du måste glida tummen på ett sätt som känns ganska onaturligt. Det finns inga videoalternativ att prata om, så om du vill skanna linjer, glöm det. Värst av allt erbjuder tjänsten inga alternativ för att spara eller stänga ditt spel alls, vilket inte är riktigt acceptabelt.

Söker efter kul

När komprimering kämpar för att hålla jämna steg med åtgärden är videokvalitetstankarna ganska dåliga.

Upptäckbarhet är också fruktansvärt. Varje spel har sitt publiceringsår, originalsystem och utgivare listade, men du kan inte bläddra efter spel enligt dessa kriterier. Sökfunktionen är liten hjälp i detta avseende – en enkel textsökning är tillgänglig, men den returnerar bara titlar så att sätta &lsquo, Mega Drive ‘i sökrutan kommer inte att returnera spel för det formatet. Vi fick en lista över spel av en Antstream-anställd, vilket är till hjälp eftersom Antstroms webbplats inte marknadsför sin fullständiga spellista – när vi så småningom hittade den var den inte ändå aktuell. Det hjälper naturligtvis inte den genomsnittliga användaren, som kommer att få söka efter slumpmässiga ord och hoppas att de träffar något roligt.

Det är synd, för det finns några verkligt trevliga saker som Antstream gör. När spel har utmaningar tillåter de dig att snabbt hoppa in i ett spel och försöka uppnå vissa mål – det finns topplistor och prestationsmedaljer tillgängliga, och du kan utmana vänner med Antstream-medlemskap att slå dina poäng (även om du måste tjäna och spendera kristaller att göra detta, konstigt). Dessa är vanligtvis välkonstruerade och erbjuder ett bra sätt att prova spel snabbt – vi skulle gärna se mer av dessa i retroutgåvor.

Domen

Utmaningarna i Anstream är kul och en av servicens höjdpunkter.

Antstream erbjuder tillgång till massor av spel till ett ganska lågt pris, men tjänsten som den är är ett undermåligt sätt att spela dem till den punkten att vi föredrar att söka dem någon annanstans – särskilt eftersom många av arkadspelen tillhandahålls av företag som gör sina bakkataloger allmänt tillgängliga, till exempel SNK och Data East. Som en pågående tjänst förblir Antstream inte statisk och företaget säger att det avser att fixa många av sina problem. Men just nu känns inte Antstream som en produkt som är redo för prime time – det känns som om det fortfarande är i öppen beta.

Antstream Arcade-recension: "Netflixen av retrospel känner sig inte redo för prime time"