Apex Legends recension: “En obefläckad strids royale som bara borde bli bättre”

• Varje legende har unika förmågor och personligheter
  • Ping-kommunikationssystem är revolutionerande
  • Rörelse och pistolspel är flytande, men inte för snabbt
  • Det är gratis!

• Spawn av vapen behöver öka lite
  • Kostnaden för att tjäna all kosmetika är alldeles för hög

Apex Legends har tagit spelvärlden med storm sedan det lanserades för mindre än en månad sedan. Ingen kände Apex Legends ensexisteradei januari var det gemensamma samförståndet om att Portnit skulle fortsätta att regera som kungen av slaget Royale Hill, men Respawn och EA hade helt klart andra planer.

Den första slaget royale någonsin med hjältar har drivit och skjutit sig in på slaget royale scen som Wal-Mart shoppare försöker vara först i raden på Black Friday, men nu har vi tillbringat lite tid med spelet, Apex Legends förtjänar helt att var där. Vår Apex Legends-recension täcker exakt varför den nya gratisspel-titeln är ett så välkommet tillskott för över 25 miljoner spelare över hela världen, tillsammans med hur den skakar upp genren som vi känner till den.

Byggnad vid Titanfall 2

Apex Legends granskning: & quot; En obefläckad stridsroman som bara borde bli bättre & quot;

Tillbaka i oktober 2016 släppte RespawnTitanfall 2. Trots att den kanske var den bästa flerspelarskytten på den nuvarande generationen plattformar, så undviker den massivt och de flesta av spelvärlden fick inte uppleva glädjen av wallrunning över hela multiplayer-kartor med hastigheter Sonic the Igelkotten kunde bara drömma om. Sedan EA köpte ut Respawn, antogs att laget skulle arbeta på Titanfall 3. Även om det fortfarande kan vara fallet, har Apex Legends släppt som ett stoppgap innan den tredje titeln i franchisen.

Eftersom Apex Legends är i Titanfall-universum, tas mycket av det du ser rakt från Titanfall 2. De flesta av de mest vapen Apex Legends har sett i serien tidigare, om än med några nerfs. Det är en nödvändig förändring men eftersom Titanfall-spelen är arenaskyttare där du kan svara och komma tillbaka till handlingen på en split sekund, är Apex Legends inte så. Du spenderar tid på att plundra upp, varje spel är en kamp för överlevnad, inte bara vem som kan ta upp mest död.

Kampen royale marknaden har snabbt blivit mättad sedan lanseringen av PUBG. Apex Legends går tå-till-tå med några av de största spelen där ute just nu, Fortnite, PUBG, Blackout, Ring of Elysium, listan fortsätter. Respawn hävdar att Apex Legends har utvecklats sedan våren 2017, vilket innebär att produkten de släppte är polerad. Det finns inga av de tidiga problem med tidiga tillträde som pågår. Visst, det har vissa buggar, som när du återupplivar någon på det rörliga försörjningsfartyget som du klipper igenom och svävar i luften, men för det mesta är det ett riktigt AAA-strids royale-spel och det känns så, vilket inte kan sägas för de flesta spel som försöker göra vågor.

Hur är det med titanerna??

Titanfall är känt för sina enorma mekanismer som piloter kan kontrollera och erövra slagfältet med, så när nyheter kom om att titaner utelämnades från Apex Legends, startade det ett uppror. Saken är att Apex Legends inte är ett Titanfall-spel. Det ligger helt enkelt i samma universum. I Titanfall-lore är det bara tränade piloter som kan använda titaner, medan du här spelar som en legende som deltar i "Apex-spel".

Det kan tyckas ännu konstigare att wallrunning inte är en funktion – trots att jag inte besväras av bristen på titaner, till och med var jag orolig över att jag inte kunde svåra. Genom att ta sig runt en enorm karta och göra det mesta av allt terrängen låter det perfekt att separera Apex Legends från de andra spelen ännu mer, men efter att ha spelat i timmar varje dag sedan lanseringen har Respawn gjort rätt beslut.

Om du dör till någon som flyger runt hörnet och spränger dig i ansiktet med en hagelgevär i en multiplayer-arenaskytte, kan du säga "bra spelat" och svarade snabbt för att hämnas. Battle Royale-spel fungerar inte så. Du kan spendera upp till 15 minuter på att plundra och leta efter rätt redskap, för att du ska bli dödad på ett ögonblick av någon som huvudsakligen flyger runt på kartan vore inget mindre än förargande. Bristen på fallskador och förmågan att skala väggar skapar fortfarande en flytande rörelseupplevelse som du kan förvänta dig att hitta i ett Titanfall-universumspel.

Hur passar Apex Legends in i Titanfall-berättelsen?

Och det beror på att det är ett Titanfall-spel. Båda Titanfall-spelen är inställda under Frontier War, som – för att klippa en lång historia kort – involverade många fraktioner inklusive IMC, Frontier Militia, Apex Predators och mer. Det varade i flera år och slutade någon gång mellan slaget vid Typhon – händelserna i Titanfall 2 – och Apex-spelen, som är brännpunkten för Apex Legends. Kriget är över, så en konkurrensutsatt blodsport har dykt upp, för det är en logisk utvecklingskurs, rätt?

Om du inramar det på detta sätt får hela spelupplevelsen att känns som en alternativ version av The Hunger Games. Varje match har en "Mästare", vem är någon som vann sin sista match och har en 500xp premie på huvudet. Det finns också en "Döda ledaren", vem som du förväntar dig är den som leder med flest dödande. Allt detta tillkännages via ett imponerande högtalarsystem, som allt bidrar till den atmosfär du upplever i Apex Legends.

Genom Kings Canyon – den enda kartan som finns i Apex Legends just nu – finns det också banners som visar Kill Leader. Precis som du ser med dina lagkamrater i början av spelet sänder det deras statistik och det nuvarande dödläget till alla som uppmärksammar nog för att läsa det. Du känner verkligen som att du deltar i en brutal dödsport, snarare än den hyperrealistiska miljön du får med ett spel som PUBG.

Det första slaget royale med hjältar

Men det är inte allt som skiljer Apex Legends från andra Battle Royale-titlar, eftersom det också suddar ut linjerna mellan hjälte shooters. Spel som Team Fortress 2 och Overwatch har tjänat till att göra Hero Shooter-genren oerhört framgångsrik, men ingen har tagit fram hjältarna med verklig framgång i Battle Royale tills nu. Vid lanseringen finns det åtta Legends – Apex Legends motsvarande hjältar – tillgängliga, med mer bekräftat att komma under de kommande säsongerna. Alla av dem har oerhört olika förmågor och taktiker, och eftersom det inte finns något solo-läge i Apex Legends blir lagkomposition en viktig faktor.

Trots att det finns så många legender, var och en med unika krafter, finns det inget som omedelbart väcker oro över att bli övermäktig. Varje legend är användbar under en match, men ingen av de taktiska eller ultimata förmågorna kan på egen hand vinna en match. Till och med Gibraltars defensiva bombardemang som leder till en koncentrerad murbruk kan lätt motverkas genom att hitta skydd.

Oavsett om du gillar att köra som läkare med Lifeline, att vara en professionell soldat som Bangalore, eller om du helt enkelt njuter av Pathfinders torra robotvidd och förmåga att nå höga platser, hittar du snabbt ditt huvud. Respawn serverar alla också eftersom två legender är LGBTQ – Gibraltar (bisexuell) och Bloodhound (icke-binär) – vilket är ett underbart nick till vikten av att förbättra mångfalden i spel.

Ett revolutionerande kommunikationssystem

Onlinespel verkar ha rört sig förbi den era där barn som fortfarande i grundskolan skulle skrika ner mikrofonen om att ha gjort avskyvärda saker till din stackars gamla mor, men att kommunicera med slumpmässiga spelare i ditt lag är fortfarande inte en önskan för de flesta. För att kringgå detta eftersom Apex Legends är ett lagbaserat spel har Respawn introducerat det absolut fenomenala pingsystemet.

Bada-ping-bada-boom

Detta är en metod för att arbeta med ditt team och kommunicera med dem, utan att egentligen säga eller skriva något. Om du pingar på en plats ställs en markör där och din karaktär kommer att föreslå att teamet rör sig i den riktningen, medan du trycker på knappen för att pinga två gånger i snabb följd indikerar att det finns en fiende. Du kan också pinga föremål på marken för att signalera till ditt team att det finns lönsamt plundring, du kan ta upp pinghjulet för att ange vilken riktning du tittar på, om en fiende redan har varit där, vilken plats du vill försvara och Mer. Apex Legends ping-system kommer utan tvekan att sätta en guldstandard som går framåt för Battle Royale-titlar och förhoppningsvis multiplayer-spel i allmänhet.

Ner men inte ute

Ett mindre grepp som alla som har spelat en slaget royale tidigare har stött på är att vapen kan vara svåra att hitta i början. Att hitta den perfekta bytet är inte en lätt uppgift för en Battle Royale-utvecklare, men i Apex Legends känns vapen lite för knapp. Det kommer att finnas många gånger när du landar på en populär plats med ett par andra lag och du har inget annat val än att fly eller slå människor i ansiktet som Hitmonchan.

När detta händer och så småningom dödas, slås du ner för att krypa runt på golvet. Om en alltför angelägen spelare kommer att törsta dig, i de flesta spel skulle du vara död och avgick för att åskåda ditt lag eller gå tillbaka till lobbyn. Inte Apex Legends. När detta händer har dina lagkamrater 90 sekunder att komma till ditt lik och plocka upp ditt banner. Det betyder att de kan springa till en av många respawn-stationer på kartan och få dig tillbaka till livet, där du kommer tillbaka med en hämnd. Den enda nackdelen är att du inte har någon utrustning och att du måste plundra igen, men det är ett litet pris att betala för förmågan att stiga upp från de döda. Eller tekniskt falla från de döda, eftersom du hoppar ur ett släppfartyg.

Och du säger till mig att det här är gratis att spela?!

Kanske mest förvirrande av allt är hur i all värld Apex Legends är ett spel att spela gratis. Med nästan två års utvecklingstid på en AAA-studio som består av industriveteraner, utan att ens lansera i tidig tillgång, är det ett mirakel att Apex Legends är gratis att spela. Allt om spelet känns som att devsna har ägnat större delen av sin tid för att spela tester, och resultatet är en obefläckad strids royale som bara borde bli bättre när månaderna går vidare.

Det finns väldigt lite som minskar Apex Legends-upplevelsen. Att inte tjäna fler Apex-paket när du når nivå 50 är en spark i tänderna, men det finns inget som verkligen orsakar ett uppror för eftersom de bara är kosmetika. Utan tvekan kommer Kings Canyon-kartan att börja bli gammal efter ett tag, men med den planerade Apex Legends-färdplanen kommer det utan tvekan att bli några kartutvecklingar som en del av det. Apex Legends kan mycket väl vara den nya mästaren i striden royale genren.

Recenserad på PC och PS4.

Apex Legends granskning | Hur man laddar ner Apex Legends | Apex Legends slagpass | Apex Legends kartguide | Apex Legends tips | Apex Legends Finishers | Bästa Apex Legends-vapen | Bästa Apex Legends-karaktärer | Apex Legends högväxtguide | Apex Legends Heirlooms Guide | Apex Legends tillverkning av metallguide | Apex Legends Loot Tick-platser | Apex Legends Nessy guide | Apex Legends korsspel

Apex Legends

En obefläckad strids royale som kan säljas till en högsta prispunkt, men istället är ett av de bästa gratis-att-spela någonsin.