Aquaman-översyn: “Ett steg i rätt riktning för DCEU”

Aquaman-granskning: & quot; Ett steg i rätt riktning för DCEU & quot;

Aquaman endingexplined – allt du behöver veta efter att ha tittat

Problem uppstår när vår hjälte sugs till förberedelser för krig som bubblar i Atlantis (som han är den rättmätiga men motvilliga arvingen). Spänningen utspädes av tidvatten av exposition. Visuellt är vattenbyggnaden full av bländning och detaljer, all bioluminescens gör att den ser ut som en nedsänkt Tron. Men inget av det känns speciellt bebodd, en nigg som inte hjälps av att tomten visslar av att stoppa oss från det ena havsriket till det nästa med en trumma bläckfisk.

Du skulle kunna tro att inställningen (erna) skulle ge rollen tillstånd att binge på landskapet som en undernärd Meg, men Momoa och Kidman åt sidan, ingen här känns större än livet. Som antagonist Orm, gör Patrick Wilson några släcka sprutor, men bred är inte hans forte, berättar berättelsen för en större stor dålig. Ocean VIPs Willem Dafoe och Dolph Lundgren har under tiden lite annat att göra än att rida runt på en hammare respektive sjöhäst. När alla schackstycken äntligen är på plats får vi en klimatstörning som är tillräckligt stor för att kväva en kraken. Spektakulärt som det är, är det inte alltid tydligt vem som snurrar laserfyr mot vem, och vilken armé av bläckfiskhuvuden som vi borde rota för.

Skräckveteranen James Wan (serien Saw / Insidious / Conjuring) känner sig mer hemma med ett angrepp av snediga havsdävar som skär en mardrömssvart till jordens kärna. Eller erinrar om Wans snabba och rasande 7, det finns den siciljebaserade jaktuppsättningen som fungerar som Aquamans framstående. Välvt mellan tak, det är en scen som förstärker Amber Heards prinsessa Mera inte som en sidekick eller tagalong kärleksintresse utan som en superhjälte i sin egen rätt. Om henne och Momoa är bickring mer tvingad än flörta, flyger gnistor när de samlar på de onda killarna.

Aquamans ekon av Marvel-hits som Black Pantherand theTorseries (fantastiska kungadömen, högteknologi förenad med antik tradition, unga härskare som brottas med ansvar) gör det inte för många gynnar. Men jämför dess omfamning av eskapism och känsla av storhet med den ständiga dysterheten i Batman v Superman: Dawn of Justice eller Justice League: s otäcka skådespel, och det känns som ett steg i rätt riktning för DCEU. Dessutom är dess hjälte tidigare &lsquo, skämtkaraktärsstatus hålls väl i fjärran.

För mer efterlängtade filmer, kolla in vår lista över kommande filmer du vill inte missa – och medan du är på det, varför inte ta en titt på de filmer som vi tror är de bästa filmer 2018 (än så länge)?

• Utgivningsdatum:14 december 2018 (Storbritannien) / 18 december 2018 (USA)
  • Certifikat:PG-13 (US) / 12 (UK)
  • Löpningstid:143 minuter