Ashen-recension: “Ashen är en Dark Souls-klon – men det är en riktigt bra Dark Souls-klon”

• Utmanande men rättvis kamp
  • Minimalistisk estetik skapar en intressant värld
  • Det är tillfredsställande att se din huvudbas växa
  • Följande har intressanta berättelser och personligheter

• Inte riktigt annorlunda att stå isär
  • Frustrerande dungeon design

Ashen är inte ett oerhört originalt spel. Men det gör det inte till ett fruktansvärt spel – i själva verket långt ifrån det. Så långt som copycats och rocktail ryttare går, är det kanske det bästa spelet att använda Dark Souls-formeln som inte är gjord av FromSoftware. Eller åtminstone, det är det mest öppna om publiken som det går efter.

Jag tullar verkligen inte när jag säger att Ashen bär Souls påverkan på ärmen. Estus Flask? Ashen kallar det en Crimson Gourd, men det fungerar på samma sätt. Eldar? Det är ritualstenar nu. Själar som används som valuta, förlorade vid döden men kan återhämtas nästa liv? Här är det "slagg." Stamina-baserad strid med lätta och tunga attacker, plus en betoning på dodge rullar? Bokstavligen samma kontrollschema. En berättelse där du måste rikta om världens hjärta för att få ljus till en döende värld? Souls-spelen var aldrig så opaka med sin komplott, men ja.

Ashen-översyn: & quot; Ashen är en Dark Souls-klon - men det är en riktigt bra Dark Souls-klon & quot;

Utseendet, känslan och funktionen från Ashen lyftes så tydligt från DNA från Dark Souls och Bloodburne att det gränsar till anslag, ibland till distraktionspunkten. Skärmen som visas när du dödar en chef. Ett avsnitt där du måste korsa en bro under brandattack av en jätte som inte är en drake. Ett av de sista chefens attacker är praktiskt taget identiskt med en Bloodborne chef.

Men spel lyfter idéer från varandra hela tiden, och blir inspirerade av en konkurrent (även om dessa inspirationer är detverkligenuppenbar) är inte ett brott. Så ja, låt oss inte finhacka ord: Ashen är en Dark Souls-klon – men det är en riktigtBraDark Souls klonar, och det har några av sina egna idéer att injicera som förtjänar beröm.

Utforska en mer öppen värld

Till att börja med finns det utformningen av själva världen. Där Dark Souls-kartor ofta är slingrande och labyrintliknande, fördubblar på varandra när du öppnar nya vägar och genvägar, är Ashen’s mycket mer öppen, och du kan kontrollera var du är när som helst.

Vi talar inte om en stor skala som kan hålla jämna steg med dagens AAA-blockbuster, men utsikterna är natursköna och horisonterna kan definitivt blända. Jag tittade verkligen med förundran när en enorm himmelval flög över huvudet, eller en förfallen grotta öppnade upp för att avslöja en glänsande, gyllene stad, även om att korsa landskapet bara tog relativt liten tid.

Det finns en solid variation av landskap också, från fridfulla skogar till konstiga, slitsande ruiner, från skumma träsk till en värld av evigt mörker. Och Ashens minimalistiska stil fungerar verkligen i dess fördel här. Jag hade aldrig sett en värld som Ashens, och jag kände mig konsekvent dragen in, ville veta och se mer. Jag gjorde dethaatt vandra bort i skuggorna, där jag visste att jag troligtvis skulle dö? Jag gjorde dethaklättra upp i himmelvalens bo? Nej, men jag ville definitivt, och Ashen förtjänar kudos för att inspirera den typen av organisk utforskning.

Läs vad vi tyckte om Ashen på E3 2017

Ashen är en stilfullt fängslande dungeon-crawler som kanaliserar Dark Souls

Det finns också hemmabas, Vagrant’s Rest. Strax efter att jag började mitt äventyr, lägger jag upp läger i skogen, med början med några grundläggande tält och hytter. När jag gick framåt och rekryterade fler människor till min sak, växte staden och förändrades, drog in fler invånare, tog in ny handel och erbjöd fler uppgraderingar. Den snygga skotska-accenterade flickan jag hittade? Hon hjälpte mig att öka effektiviteten hos mitt huvudläkande objekt. Den skäggiga mannen som letar efter sin syster? Han skapade mig en bättre lykta.

Varje större NPC har också en lista med sysslor som behöver göras, och genom att komplettera dem finns några intressanta historier – allt från "Jag måste bryta min familjs förbannelse, släppt genom generationerna" till "Jaga dessa sällsynta djur så jag kan se vad som får dem att krypa" – men tjänar också till att göra spelaren också starkare. I utbyte mot att hitta detta eller döda det, belönades jag med ökad hälsa, uthållighet, redskap och nya recept för mina hantverkstabeller. Nästa gång jag teleporterade tillbaka till stan såg jag dessa nyfundna vänner bo i hårdare hem, omgiven av mer lyxig inredning och erbjuda mer resurser. Det blev beroendeframkallande och ytterst tillfredsställande att vidareutveckla varje sidhistoria när jag kunde se de förändringar jag hade gjort i dessa bybor virtuella liv.

Och följeslagarna betalade ut det också. NPC: er taggade med för mitt äventyr och hjälpte mig att slåss mot banditer, odöda och monster jag mötte på vägen. De kunde till och med återuppliva mig en gång om jag föll i strid, och jag kunde göra samma sak för dem. De känner sig absolut nödvändiga för upplevelsen – i själva verket är Ashens mest utmanande, dungeon-liknande områden bortkopplade från huvudvärlden, endast tillgängliga med en kompis (kontrollerad antingen av AI eller en online-spelare) som taggar längs.

Fängelsehålor är en jobb

Samma fängelsehålor är Ashens största snubbla. Det är kul att ta sig an utmaningen att gå igenom dem, och var och en är fylld med dolda vägar, extra farliga fiender och utmärkt visuell design. Men de är också lite slog, med utmanande bosskampar som väntar i slutet, och det finns inget sätt att spendera den scoria som uppnås genom att fullborda dem utan att behöva göra dem igen, vilket kan vara en verklig smärta i röven . Låt mig ge dig ett exempel:

Ungefär halvvägs genom spelet kom jag ner i mörka ruiner, upplyst endast av den udda kristallen och den glödande svampen. Jag började memorera rutten och kollade rum för rum för fiender. Jag studerade attackmönster och lärde mig exakt hur jag skulle slå utan att bli träffad. Men en viss plats fortsatte att ge mig problem, eftersom min följeslagare alltid skulle försvinna. Ibland skulle de springa upp några trappor och försvinna, andra gånger hade jag snurrat min kamera och de plötsligt var borta, eller värst, de skulle på ett oförklarligt sätt falla till deras dödsfall. Så småningom räknade jag ut att om jag sprintade ner en viss hall, skulle NPC teleportera eller på annat sätt komma till mig och rensade fängelsehålen efter många försök.

Även om det fanns en rituell sten som möjliggjorde snabba resor nära ingången till detta helvete, gjorde stenen i slutet, strax innan bosskampen, inte. Så jag hade tusentals scoria samlade, scoria jag skulle ha velat använda för att köpa uppgraderingar av mina vapen, eller hälso förbrukningsartiklar, eller vad-har-du, men spelet pressade mig att inte göra det. För om jaggjordelämna för att förbereda mig för bosskampen, jag skulle behöva göra hela fängelsehålan, komplett med mitt patenterade se till-NPC-inte-försvinna-utan-anledning-trick, om igen.

Till och med att känna till det snabbaste vägen igenom och på min mest effektiva kamp tog dessa delvor väl över 20 minuter. Tjugo minuter av vad som i huvudsak är backtracking genom samma miljö, samma fiender, samma fällor, bara så jag kunde komma till den stora kampen. Det är fysiskt och mentalt ansträngande. I stället för att känna en känsla av prestation när jag slog en fängelsehåla, skulle jag känna en våg av fruktan, eftersom jag visste att den händelse jag just hade kört var bara spelet som slitit mig innan jag satt mig mot en ännu dödligare fiende, en massiv svårighetspik definierad av tedium.

Min totala lektid toppade cirka 15 timmar. Jag misstänker att åtminstone en tredjedel av det spenderades med att kämpa mig in i en fängelsehög, dö, få lite längre, dö, komma lite längre än så, dö (upprepa så många gånger som behövs), så småningom nå slutet, gå tillbaka att basera för att köpa helande och försvarsartiklar och göra hela fängelsehålan igen. Att lära sig och tänka igenom dessa utmaningar kan vara roligt, men Ashen låter upplevelsen dra för mycket.

Jag kan ändå inte förneka det när jaggjordeslå en fängelsehål och dess chef, det var en stor känsla av triumf och lättnad. Ditto för när jag dödade den sista chefen, vilket gav mig sorg för den bättre delen av en hel kväll.

Ashen är en trogen hyllning (för bättre eller sämre) till spelen som inspirerade det, och det körs på grundval av de befintliga principerna. Ashens egna bidrag till formeln vaknar mellan spännande toppar och frustrerande lågheter, men de förstnämnda väger mycket större än den senare, och även om det inte är den mest originella resan du någonsin har varit på, är det en väl värd att ta. Det finns mycket att älska om Ashen, även om du har älskat det tidigare.

Recenserad på PC.

Askgrå