• En underbar konststil som passar den vackra miljön
  • Smidig och tillfredsställande rörelse
  • En helt ny plats för franchisen

• Få en automatisk låg poäng för att delta i strid
  • Avsiktliga flaskhalsar med hastighet
  • En vävnadstunn historia

Assassin’s Creed Chronicles: Indien, det andra spelet i Ubisofts 2.5D-plattforms-miniserie, är det närmaste Assassin’s Creed har en ren stealth-titel. Det överger inte snabb rörelse, men de två kan fungera bra här, med kinetisk energi som stärker dina dolda förmågor. Om resten av spelet spelades, kunde det ha varit en välkommen tonskift för fans som föredrar att smyga sig till seger. Tyvärr har Chronicles India en otäck vana att komma på sitt eget sätt, med finartade kontroller och ett oförlåtande nivåsystem som gör att mycket av äventyret känner sig tråkigt. Det är i slutändan det mindre av de två Chronicles-spelen, saknas där Chronicles Chinastands är höga och erbjuder lite för att göra skillnaden.

Chronicles India, som ligger under de tidiga åren av Indiens kolonialperiod, kommer efter händelserna i Assassin’s Creed Brahman-seriet, och spelar in de artefaktjakande äventyren från Kashmiri Assassin Arbaaz Mir. Medan vissa kanske känner igen honom som fadern till AC Syndikats bokmässiga mördare-strateg, Henry Green, förvänta dig inte att gräva djupt i Mir-familjens arv. Chronicles India är en snabb titt in i Assassin’s Creed-universum (ungefär åtta timmar lång) och är tydligt lätt på historien och fokuserar främst på Arbaazs försök att stjäla veckans magiska artefakt – Koh-i-Noor diamanten, denna gång.

Det är inte så mycket om du kommer till Chronicles India främst för akrobatik eller för att se hur vackert Assassin’s Creed’s India är – och detärunderbara, med djärvfärgade landskap och stänk av Hennainspirerade mönster som gör dess fint utformade konstverk. Men leta efter något hjärtligare i den här berättelsen och du kommer att bli besviken när du satte kontrollenheten ner.

Assassin's Creed Chronicles: Indien översyn

Till viss del verkar det som poängen, eftersom pussellösande parkour är helt klart Chronicles Indias fokus. På vissa sätt lönar den uppmärksamheten sig – Arbaaz rörelser har ett naturligt flöde, vilket skapar den märkbara jämnheten som konstant rörelse bör ha. Det är särskilt tydligt i tidsinställda nivåer när banan möjliggör verklig frikörning, vilket låter dig gränsa över kollapsande plattformar eller glida under vältapplade pelare precis i tid för att undvika den rasande elefanten på svansen (det måste vara minst en). Inte överraskande, dessa nivåer är lätt det roligaste och tillfredsställande av gäng, även om stealth-sektioner som ger plats för det momentumet också gynnar – när du kan vissla vid ett fönster, glida genom den bredvid den och stjäla en dyrbar artefakt från rakt under en vakts näsa flyter Smooth Criminal-skämtna.

Tyvärr försöker Chronicles India alltför ofta att bromsa dina framsteg. Även om det är helt bra att stoppa för att överväga hur man passerar ett paket med vakter, placeras sentineller ofta på ett sådant sätt att du måste hoppa ner medan du väntar på att de ska rensa den enda tillgängliga banan och avskära spelets dyrbara fart. Eftersom Chronicles India inte förlitar sig på den hjärtslagande spänningen att nästan fångas som de flesta stealth-spel gör, kyler du hälen från nervös energi istället för att rampa upp den, så dessa sekvenser känns som onödiga vägspärrar snarare än utmaningar att övervinna . Inte alla de stealthy delarna tar dig till ett slipande stopp på detta sätt (vissa uppmuntrar dig faktiskt att använda din hastighet för att undvika förbi hinder och vakter), men att veta att spelet kan göra bättre gör att dessa sekvenser sticker ut ännu mer. Det värsta är emellertid pussel som tvingar dig att vänta på gigantiska skiftplattformar, som ofta plockas ner i mitten av tidsinställda avsnitt, vilket skapar ett konstgjort sätt att bromsa dig närdet borde inte hända.

Det är också i dessa avsnitt där de annars fina kontrollerna börjar orsaka problem. Att försöka mörda ditt mål från en avsats är en smärta när Arbaaz hoppar istället för att hänga och dödas när han bara attackerar ett mål efter att du noggrant har satt upp ett dubbelmord är de saker som djupa suckar är gjorda av. Det finns en förbättring jämfört med kontrollerna i Chronicles China (jag fastnade aldrig eftersom Arbaaz inte kunde klättra från taket till väggen), men de frågor som återstår är inte mindre frustrerande.

Det är emellertid inte Chronicles Indias största brist – den ära tillhör dess strid, och osäkerhet om hur brawling bör räkna in i handlingen. För det mesta avskräcker spelet kämpar direkt, vilket ger dig så lite hälsa att du kan bli dödad av en enda hagelgevär, även i sena delar av spelet. Dessutom, medan din nivå poäng är baserad på hur bra du presterar i en av tre stealth-baserade kategorier (Shadow om du aldrig sett och dödar ingen, Assassin om du aldrig sett men dödar, och Silencer om du ‘ du har aldrig sett och väljer att slå ut dina offer istället), att bli upptäckt av en vakt eller komma in i en kamp slår dig automatiskt ner till lägsta möjliga poäng i skugga-kategorin. Det är inte fallet i tidsinställda avsnitt, där din poäng är baserad på hur snabbt du är klar, men i alla andra situationer innebär kamphandling en omedelbar nedgradering.

Även om det inte skulle vara en stor sak om höga poäng behandlas som valfria, är uppgraderingarna du får för en fantastisk prestanda så kritiska för framtida uppdrag att det är svårt att fortsätta utan dem, du är inte så mycket belönad för ett jobb bra gjort som straffat för något mindre, så att komma in i slagsmål är besläktat med misslyckande. Det kan betyda upprepade uppdrag om och om igen tills du kan göra dem utan att upptäcka, vilket snabbt blir en tråkig övning. Det är, tills speletönskemålatt driva dig in i en kamp, ​​som känns så motsatt mot allt annat du har gjort att det är svårt att njuta av.

I slutändan snubblar Chronicles India, en enkel plattformsspelare med några goda idéer och härlig konststil eftersom dess olika bitar inte fungerar tillsammans. Det är värt ett spel om du absolutmåsteta del av varje Assassin’s Creed-spel, eller om du är en bestämd stealth-aficionado som är villig att bortse från dess brister. Annars, håll dig bara till Chronicles China – du blir lyckligare i slutändan.

Detta spel granskades på Xbox One.

Assassin’s Creed Chronicles: Indien