Assassin’s Creed Odyssey recension: “Ingen har gjort en öppen värld RPG med så mycket djup och glans sedan The Witcher 3”

Perfekterar allt Origins och förbättrar dem på sätt som du aldrig trodde att ett Assassin’s Creed-spel kunde. Odyssey har allt.

• En enorm, helt fängslande historia
  • Bästa hjältar hittills
  • En värld som fortsätter att ge

• Laddningstiderna kan vara långa

Ubisoft skämtade verkligen inte när det kallade det senaste Assassin’s Creed-spelet en Odyssey. Det är inte bara i den grekiska tragediinspirerade berättelsen, den enorma enorma kartan eller det stora antalet timmar du kommer att sjunka ner i den. Det är resan. Resan från en grekisk ö till en annan, med delfiner och valar som krossar vågorna längs din båt. Det handlar om resan över det fantastiska grekiska landskapet, allt från skogar med höstliga nyanser, till de majestätiska vita marmorbyggnaderna som ligger bekvämt i städerna och absolut allt däremellan. Inklusive en aktiv vulkan som du kan svana i. Men ännu viktigare, det handlar också om resan att upptäcka vem du exakt är i Assassin’s Creed Odyssey.

Och jag sägerdueftersom det här är första gången ett Assassin’s Creed-spel ger dig ett val av karaktärer att spela som – Alexios eller Kassandra. Att bestämma vilka av dessa två mördare som ska spela som är i princip ditt första val i spelet utöver tweaking-svårigheter och om du vill använda det guidade eller helt nya utforskningsläget som raderar dina vägpunkter till förmån för en mer organisk upptäcktsspår. Men det är det första valet du kommer att göra av många. Oavsett om du dyker in i huvudhistorien eller arbetar dig igenom något av det som känns som tusentals sidojourer och -händelser, kommer du ständigt att bestämma hur din mördare ska reagera, bete sig och till och med falla i lust.

På grund av det är det lätt att bli förälskad i detta par mördare. Jag har spelat som Kassandra, men som ett TeamRadar-lag har vi sett hur samma scener spelar ut som Alexios eller Kassandra. Det verkar som om dialogen inte varierar oavsett vem du väljer, eftersom vikten ligger på de dialogalternativ du väljer. Även om jag inte skulle våga förstöra någon av spelets stora berättelsepunkter – och lita på mig, har det här spelet fler vändningar än en Disney World-berg-och dalbana – varje val du gör kan få en konsekvens, som kan komma längre än du tror i det ögonblicket.

Valet är ditt

Assassin's Creed Odyssey-recension: & quot; Ingen gjorde en öppen världs RPG med så mycket djup och glans sedan The Witcher 3 & quot;

För tillfället finns det en rikedom och en värme i dialogen som jag aldrig sett förut i ett Assassin’s Creed-spel. Även om jag älskar Assassin’s Creed Origins och dess huvudpersoner, Bayek och Aya, kunde sidojakterna kännas en liten kakskärare ibland – gå hit, gör det här, slåss mot den saken. De var verkligen ett stort steg upp från Assassin’s Creed-spel, men Odyssey är ett jättesprång från någonting till dags dato. Jag har aldrig sett ett spel oskärpa gränsen mellan sidesökning och berättelsemission så mycket som Odyssey gör, eftersom alla dess många (många, många) uppdragstyper levereras med samma gravitor och polermedel. Det är ibland faktiskt svårt att ta reda på om du har snubblat över en särskilt lång sidogång eller följt en huvudbåge.

Spartan Kick din väg till seger

Men det är skönheten i Odysseys värld. Det är så lätt att bli distraherad av varje liten markör som du kommer över när du tar dig igenom Grekland, eftersom varje uppdrag som du tar upp har ett djup som aldrig har erbjudits tidigare i serien. Varje karaktär har en personlighet, subtila egendomar och fästingar som gör var och en av dem helt minnesvärd. Det är den typ av karaktärer och små berättelser som du upptäcker och vill prata med dina vänner om. Och det är möjligt på grund av den stora mängden innehåll som erbjuds i Odyssey att de kanske inte har uppfyllt det uppdraget ännu, eller upptäckt att området Odyssey verkligen är så stort (allvarligt, din sökskärm kan vara galen ibland, och det faktum att det kan bli så rörigt och oorganiserat är kanske det enda besvärliga designvalet som utvecklingsgruppen har gjort med Odyssey).

Hur du skapar din Odyssey och din mördare spelar också in det. Även om Assassin’s Creed Odyssey är en helt enspelareupplevelse, det faktum att valen är så rikliga, kan konsekvenserna vara ganska drastiska och världen så enorm, att det att spela det får dig att känna dig som en del av ett samhälle, alla upplever spelet tillsammans . Diskussioner om de olika berättelsestunderna har pågått hela veckan på GamesRadar-kontoret, där var och en av oss spelar beslut om att ta en något annorlunda tacksamhet – bra, dåligt och någonstans i grått. Det är fantastiskt hur olika saker kan visa sig när du bestämmer dig för att döda eller inte döda.

Att döda eller inte döda

Och när vi talar om dödande måste vi prata om striden. Origins markerade ett enormt steg mot ett mer RPG-sätt att göra saker, utjämna din karaktär, byta ut vapen för att lägga till nyans i striden och en massa andra nya funktioner, men Odyssey tar det och ringer det hela vägen upp till 11 Det har strykats ut några av egendomliga system från Origins – som att ha olika typer av båge till exempel – och rationaliserade det, istället så att du kan specificera ditt kamparsenal via förmågorna. Älskar jag rovdjurskottet från Origins? Det är där. Men så är en mängd andra nya förmågor som kan jämnas och drivas upp. Och vad som är ännu bättre är att du kan återställa dina förmågor när som helst för ett par hundra drachmae, den grekiska valutan i spelet, vilket betyder att om saker inte fungerar för dig kan du bara prova igen.

Det är den här typen av polering och förfining som finns i hela Odyssey, men är särskilt uppenbar i striden. Med talet med utvecklingsteamet vid ett förhandsgranskningsevenemang kom det fram att Origins och Odyssey har markerat första gången som två Assassin’s Creed-spel har gjorts parallellt, med Odyssey-teamet som lär sig av allt som Origins-teamet skapade och sedan förbättra det . Det innebar att få Odyssey ut genom dörren bara ett år efter frigörandet av Origins, men också betydde att lagen inte bara skakade stridssystemet i facket och började igen. Odyssey känns som en utveckling på alla sätt över Origins, men den använder den som en kärnbasis för att bli en riktig RPG. Heck, du har till och med ett vapen- och rustningsutjämningssystem som kan ge Destiny 2: Förutsatt en körning för sina pengar.

Det handlar om djup. Jag har spenderat längre tid än jag skulle vilja erkänna att stänga av förmågor, justera min rustning och laddning (och inte alltid bara för modesyften), för att öka och ändra statistik över de tre kategorierna – Hunter, Warrior och Assassin (ranged, fight respektive stealth). Detta är den RPG som Assassin’s Creed inte ens visste att den ville bli, men här är vi och det är ett absolut konstverk och spel.

Den värld som fortsätter att ge – och testa

Du måste dock fortsätta att finjustera och byta in och ut dina artiklar, eftersom striden fortsätter att testa dig. Inte bara har du krigande spartaner och atener att kämpa med, du har också legosoldatskattjägare som kommer efter dig om du börjar stjäla, plundra eller, du vet, att mörda. Det finns ett minispel i sig som försöker arbeta dig igenom legosoldaträngen för att bli topphund, men ibland förbannar du dem när de anländer halvvägs genom att genomföra ett fort eller en särskilt knepig kamp och en hit slå dig ihjäl. Sparsystemet hjälper inte heller, eftersom jag regelbundet har tappat en bra del av framstegen för en autosave som inte lyckas utlösa i en stridszon. Och när laddningstiderna kan vara tillräckligt långa för att du ska kunna ta en kopp te i, kommer du att förbanna det autolagda tricket.

Men tack och lov, det faktum att dessa är mina enda grepp sjunger verkligen Assassin’s Creed Odyssey beröm. Och jag har inte ens berört några av de andra nya tilläggena också, som erövringstriderna som spelar ut 300-stil med atenier mot Spartans, vilket tvingar dig att arbeta dig igenom soldat efter soldat, kapten efter kapten tills du så småningom vinner. De kan känna sig lite formella ibland, men för det mesta är de frivilliga och ger dig en känsla av händelse och ceremoni – och får dig en ganska bra byl.

Till slut handlar denna resa om val. De människor du bestämmer dig för att låta leva, de romanser du har, de sexualitetslinjer du suddar, de söklinjer du följer, de människor du hjälper och hindrar och RPG-valen du gör. Det är en helt vackert utformad värld och berättelse, med snitt förbokstavligen dagar. Efter 70 timmar har jag bara avslutat den huvudsakliga historien och jag har fortfarande mycket att se i Odysseys Grekland, och det är en glädje att fortsätta utforska. Ingen har gjort en öppen världs RPG med så mycket djup och glans sedan The Witcher 3. Detta är verkligen den ultimata Creed.

Assassin’s Creed Odyssey