Astral Chain-recension: “Hela spelet känns som att det ofta är i strid med sig själv”

Astral Chain är ett utomordentligt roligt spel när den omfamnar sin anime-kärna och kanaliserar den rena absurditeten för den över-the-top action, men låts ned av några dåliga kameravinklar, dåliga tempo beslut och en förutsägbar berättelse.

• Flytande känsla strid
  • Bra soundtrack
  • Utmärkt bossdesign

• Dodgy kamera
  • Förutsägbar berättelse
  • Dålig tempo

Mänskligheten är på randen av utrotning och har dragit sig tillbaka till en konstgjord flytande stad med namnet The Ark. Saker är bra här tills konstiga grindar som leder till en annan dimension börjar dyka upp och konstiga varelser som kallas Chimeras dyker upp från dem och börjar orsaka förödelse. Det är här din karaktär – antingen anime dude eller anime dudette – plockar upp saker.

Jag hatar att starta saker på en dålig anmärkning, men spelet valde att göra det, så det är inte mitt fel. Du startar spelet med en motorcykelsekvens, som inte är den enda i spelet, vilket är olyckligt eftersom de suger. Du flyttar i princip vänster och höger och håller attack, det är en intensivt tråkig introduktion till spelet. De säger att du inte får en ny chans vid ett första intryck, vilket får mig att undra i flera år framöver varför Astral Chain leder med detta avsnitt över allt annat.

Snabbfakta: Astral Chain

Astral Chain review: & quot; Hela spelet känns som att det ofta är i strid med sig själv & quot;

Utgivningsdatum: 30 augusti 2019
Plattform: Nintendo Switch
Utvecklare: Platinum-spel
Utgivare: Nintendo

Men tack och lov är det inte så länge innan du kommer till de goda sakerna: striden. Även om det börjar i en ganska grundläggande form, och jag vet att vi är långt ifrån dess slutliga form. Till att börja med har du bara tillgång till dina egna vapen och rörelser. Du har ett vapen som kallas en X-stafett, som låter dig ändra dess form för att attackera, även om du låser upp den förmågan efter ett uppdrag eller två. Men när du går framåt når du det ögonblick som du har väntat på, spelets huvudkrok – du får din Legion.

Vi är en legion

Förvarat i lite kit som kallas Legatus, är din Legion ursprungligen svärdvarianten. Den titulära Astral Chain används för att förslava och hjärntvätta en Chimera för att kämpa för dig, och de är inte nöjda med det heller. En av mekanikerna som ser dem försöker bryta sig loss från kedjan om du använder dem för mycket, vilket gör en obekväm spelupplevelse. När allt kommer omkring är idén att ta fri vilja från en annan levande varelse ett problem med en sjuklig historia, men här försöker den spela in i den något trassliga situation som mänskligheten har befunnit sig i. Men det betyder inte att det någonsin kändes riktigt rätt, och karaktärerna själva ifrågasätter inte heller situationen. Det kan hända att denna obehagliga känsla var avsikten, men det är svårt att säga utan att tala direkt med utvecklarna.

Men om du lämnar det åt sidan för en sekund, när du går igenom spelet, låser du upp nya legioner och nya förmågor för dem. Det finns mycket att välja på när du går, men valen känner sig inte alltid meningsfull, eftersom det ofta är saker som du låser upp är passiva buffs eller färdigheter som du osannolikt kommer att använda. Naturligtvis beror något av det på din egen spelstil, men även de nya Legionerna känner sig inte alltid meningsfulla annorlunda. Det finns så småningom flera olika legioner att välja mellan – svärd, yxa och pil – men även om du kanske tror att svärdet eller axellegionen skulle vara dåligt på räckvidd, kan du helt enkelt kasta dem mot fiender och sedan dra dig mot dem och göra Arrow Legion känner sig lite överflödiga.

Men eftersom platina har ett så gott rykte när det gäller strid, kan du förvänta dig att åtgärden är toppklass. Men spelet tar ett tag för att nå fullständigt stridsklimax, och när det gör det kan det aldrig riktigt matcha upp till Platinum bästa. Men blandningen mellan att använda dina egna färdigheter och timing saker med din Legion gör att varje kamp känns som en särskilt våldsam balett. Du kan också trycka på tidsknapparna för att frigöra synkroniseringsåtgärder, som kan ta formen av allt från ett all-out attack, till en återhämtning eller till och med kraftfulla motattacker. Du känner dig otroligt kraftfull när det hela klickar samman, det är bara synd att du inte får några av de bästa färdigheterna förrän nästan slutet av spelet.

De bästa stunderna kommer när du kämpar mot de massiva cheferna, eftersom det här är när du bara kan släppa loss allt du har lärt dig om striden. Det hjälper till att musiken stöder dessa ögonblick perfekt, och spelet gör ett bra jobb med sina setbitar, vilket hjälper till att förvandla de redan episka bossstriderna till något verkligt lysande.

Men det som verkligen håller striden tillbaka är kameran, som har problem när du utforskar, men ingen är lika olycklig som när du försöker slåss mot en gigantisk demon. Medan många av striderna äger rum på stora öppna arenor, finns det några som äger rum i tätare inomhusutrymmen. När detta händer, hittar du kameran fastnar mycket på väggarna, vilket gör några av slagsmålen mycket svårare än de borde vara.

Tja, min kära Watson

Utanför striden består varje berättelsekapitel av en enda en ärende för att arbeta igenom, med varje fil runt ett dussin falluppdrag. De kritiska fallen har ofta några roliga bitar att undersöka med hjälp av din IRIS-vision, till exempel att spåra nyckelord och ledtrådar. Du använder sedan dessa ledtrådar för att svara på en frågesport i slutet och välja nyckelord som svar för att exakt dela ärendet. Siduppdragen är dock mer repetitiva, vanligtvis involverar det att slåss mot några fiender eller stänga ett av spelets många interdimensionella rift. Det finns också fängelsehålor att ta sig igenom – komplett med några coola pussel och dolda rutter – och det känns som det är här spelet känns som bäst utanför striden.

Men tack och lov är det ett system som låter dig utforska på din fritid för det mesta, och du får en trevlig heads-up innan du tar på dig något som låser sig från nivån – ett bra sätt att se till att du är klar med det området och alla uppdrag du kanske vill avsluta.

Men det påverkar inte det faktum att det totala flödet av spelet känns lite konstigt. Mellan uppdrag hittar du dig tillbaka på HQ, där det kommer att vara en uppdrag eller två att hantera, och du kan uppgradera din utrustning eller återupplevera. Men dessa avsnitt kan vara ibland upp till en timme, trots att du för det mesta kommer att vara ivriga att rusa tillbaka till nästa uppdrag och tillbaka i strid.

Den kanske största frågan när det gäller att stimulera är de slumpmässiga stealthavsnitten som kastas in för ett bra mått, som känns hemskt oroliga i ett actionspel, särskilt när det inte alltid fungerar. Detta beror delvis på hoppmekanikern. Du lär dig tidigt att du kan korsa luckor genom att hoppa till din Legion, vilket är bra i teorin, men i praktiken fungerar det inte alltid. Det är en fråga som plågar några av de senare nivåerna, och frustrationen förstärks bara ytterligare av det faktum att det sedan får dig att göra om stora streck av sektioner för att komma tillbaka till det avsnitt som du föll från.

Ett animehjärta

Historien är väldigt en klassisk animeaffär, så faktiskt att den blir otroligt förutsägbar. Det är inte dåligt, det är bara inte särskilt originalt. Spelet lyser verkligen när Astral Chain verkligen omfamnar sitt animehjärta, och jag önskar att det hade lutat mer konsekvent i det. Tidigt med att kalla din Legion har du utfört en över-the-top serie av rörelser, som harks tillbaka till klassisk anime som Guyver eller show som Power Rangers. Det räcker för att sätta ett öron-till-örat-flin i ansiktet.

När du kopplar ihop dessa ögonblick med det exceptionella ljudspåret, av vilka några inbegriper en klassisk anime-stil som öppnar och stänger låten, känns det verkligen som det här kan vara det bästa anime-spelet runt. Dessutom, som en snygg touch, under slutkrediterna, rumlar din controller HD tillsammans med musiken.

En sak från anime som spelet kunde ha utelämnat var den överkantiga boobjigglingen, som bara visar att vissa människor fortfarande inte förstår hur behå fungerar, och att människor faktiskt inte är gjorda av gelé . Det presenteras inte ofta här för att vara riktigt problematiskt, men det är fortfarande tillräckligt närvarande för att vara krispande.

Hela spelet känns som att det ofta är i strid med sig själv, med karaktärer som är klisjé trots bra röstskådespelare, berättelsen är over-the-top och rolig men också mycket förutsägbar, och striden är kreativ, men erbjuder aldrig den variation du skulle som givet alla tillgängliga alternativ. Det är ett roligt spel, men inte ett minnesvärt spel.

Astral Chain recension: "Hela spelet känns som att det ofta är i strid med sig själv"