• Slank design och färgalternativ
  • Robust konstruktion och bekväm att bära under långa perioder
  • Brusreducering är utmärkt

• Brist på riktningsljud är ett hinder i konkurrerande spel
  • Knappast någon bas alls
  • Mikrofon sticker ganska långt och kan komma i vägen

Det senaste tillskottet till ASUS ‘TUF Gaming-headsetlinje är H3, som går med i de dyrare H5- och H7-apparaterna men som ett billigare alternativ för spelare på alla konsoler, på PC eller mobil. H3 ger intrycket av att vara ett headset inte för audiofiler eller de som söker den mest uppslukande spelupplevelsen, istället marknadsför sig mot spelare som vill ha något mer än billigt och klibbigt men inte vill spendera tre siffror på premium-headsetet.

ASUS TUF Gaming H3 – Design

Så snart du tar ASUS TUF Gaming H3 ur lådan blir en sak uppenbar: det ser ut som ett mycket högre headset än det faktiskt är (jag testade den svarta varianten). Tjocka örhängen hålls av ett fast rostfritt stålband och läderkuddar ger en fin estetik. Tack vare minneskummet inuti kuddarna och hur lätt byggnaden är, är det inte någon belastning att bära dem under längre sessioner.

Mikrofonen är en permanent fästen och sitter på en flexibel metallarm som kan böjas ur vägen när du inte använder den. Men det är alltid, det sitter frustrerande precis i din perifera syn såvida du inte böjer den under hakan. Om du gör detta betyder det att det ofta träffar axeln om du vrider på huvudet, en mindre besvär för ett annars snyggt budget-headset. Det finns också ett bra utbud av färgalternativ inklusive svart, blått, rött och silver tillgängligt så att du kan välja ett för att följa konsolens eller inställningens estetiska.

ASUS TUF Gaming H3 gaming headset review: & quot; Fantastiskt byggd men ett headset som hittas som vill ha det där betyder & quot;

ASUS TUF Gaming H3 – Funktioner

H3 har imponerande 7,1 virtuella surroundljud, samma system som används i både H5- och H7-headset. För det mesta kan du berätta, skott och prat i spelet i Call of Duty: Modern Warfare multiplayer beta är tydliga och levande, och motorsågar någon i halva i Gears 5 låter lika hemskt som du kan förvänta dig, oavsett vilken sätt du står inför.

I stället för att ha kontroller längs kabeln som du ofta hittar på spelhuvudtelefoner, är volymen och mikrofonomkopplaren på vänster öronkupa. Jag föredrar det eftersom det betyder att kabeln inte fångar någonting, men nackdelen är att den medföljande kabeln är mycket kortare än du brukar hitta med spelheadset, så det är inte bra för alla situationer där du behöver vara längre bort från ljuduttag.

ASUS TUF Gaming H3 – Prestanda

Den viktigaste aspekten, hur fungerar ASUS TUF Gaming H3? En av de första sakerna som jag märkte när jag började spela Borderlands 3 var hur effektiv brusreduceringen är. Även när det är väldigt lite som händer i spelet, skapar skinnkuddarna i minneskum en nästan felfri flykt från den verkliga världen, så mycket att när jag pratade med vänner på Discord måste jag se till att jag inte ropar av misstag eftersom jag knappast hör mig själv. Det är också värt att notera att läderet gör det mycket varmare att bära än ett headset med tygkuddar, så om du tenderar att bli varm lätt kan du behöva torka av hörlurarna ofta.

För konkurrerande multiplayer-spel gör H3 ett bra jobb med att fördjupa dig och balansera ljudet i spelet med andra spelares röster. Men inte utan några varningar. En viktig aspekt för spel som Modern Warfare, Rainbow Six Siege och Fortnite är att lyssna på fiendens fotspår och fastställa deras exakta plats helt enkelt genom ljud. Du kommer inte att upptäcka att H3 hjälper dig här: i alla tre nämnda spel kämpar jag för att berätta om en fiende är ovanför eller under mig, till och med överraskad bakom en eller två gånger. Att ha förmågan att hjälpa dig att identifiera fiender och ljudkoder i spelet är verkligen det absoluta minimikravet för ett spelheadset så det är en besvikelse. Mikrofonkvalitet är å andra sidan helt bra på både PS4-partychatt och Discord, inte exceptionellt men ingenting att klaga på heller.

Om du är någon som har ett headset för både spel och musik, är det svårt att rekommendera H3 för detta heller. Dessa hörlurar gör inte riktigt musiken i nya spel som Borderlands 3 rättvisa, och till och med lyssna på musik via Spotify ljudet låter något tunn tack vare bristen på djup.

Det är emellertid viktigt att nämna att H3 är nästan perfekt för Nintendo Switch-spelare, men bara i handhållet läge. Dragon Quest Builders 2 och Yoshi’s Crafted World låter båda tydliga och skarpa, och även om de inte spelar lovord för sin ljuddesign, gjorde de ett mer än tillräckligt jobb och jag skulle inte ha några betänkligheter med att ta med detta headset. Den enda nackdelen är att pannbandet inte viks på något sätt, så det kan vara besvärligt att packa &mdash, särskilt på grund av den utskjutande mikrofonen.

Mitt första intryck av ASUS TUF Gaming H3 var starkt, men när jag använder det mer började skillnader och svagheter bli mer utbredda. Som någon som spelar många multiplayer-shooters, är bristen på riktningsljud en riktig frustration, liksom dålig baskvalitet när man lyssnar på musik. Den här produkten är idealisk för någon som vill dyka in i ett spelheadset för första gången, kanske för att lugna sina spelövningar sent på kvällen, men om du letar efter ljud i toppnivå hittar du den inte här. Byggkvaliteten är fantastisk och brusreduceringen är något av det bästa jag har upplevt, men när det gäller där det verkligen betyder, kommer H3 upp.

ASUS TUF Gaming H3 gaming headsetgranskning: "Fantastiskt byggd men ett headset som hittas som vill ha det där det betyder"