• Charmigt till nionde graden
  • Avslutade sido-uppdrag känns som äkta resultat
  • Djup
  • beroendeframkallande alkemi system

• Kampen är lite för lätt
  • Moment-to-moment-spel är inte det mest spännande i världen

Jag insåg det inte förrän nu: RPG: er hela tiden har lärt oss att maximera effektiviteten. Den ständiga kärnan med sidojourer som parallellt med varje huvudhistoria ställer kollektivt en fråga: Vad är det mest effektiva sättet att slutföra dessa uppgifter utan att förlora ditt primära mål? Att räkna ut vägen som slösar bort ingen tid eller ett mynt i spelet känns otroligt glädjande – och att skapa dessa ögonblick av uppfyllande är det Atelier Escha &amp, Logy: Alchemists of the Dusk Sky handlar om. Detta JRPG är inte det mest spännande eller revolutionerande spelet i sitt slag, men det gör ett fantastiskt jobb med att leverera stunder av självtillfredsställelse om och om igen.

Den direkt-out-of-anime-öppningsfilmen introducerar de två eponymous hjältarna: Escha [ess-ka], den oskyldiga, bubblande alkemisten i utbildning och Logy [stuga-ee], en avskild men godhjärtad veteran från storstaden. Istället för att sadla dig med ett fantastiskt äventyr direkt från start, har Atelier att du börjar i det små: som regeringsarbetare för R&amp, D-avdelningen i Colseit, en landsby som är bekvämt belägen i centrum av monsterfyllda territorier. Det grundläggande spelet utgörs av att fullfölja uppdrag på en fyra månaders schema, som innehåller uppgifter som monsterutrotning, materialinsamling och alchemisk objektskapning (kallas syntese).

Atelier Escha & amp; Logy: Alchemists of the Dusk Sky granskning

Om du börjar Atelier förväntar sig grandiosa strider eller tår-ryckande romanser, kan dess till synes vanliga premiss låta tråkigt i jämförelse. Utifrån det nominella värdet kommer de delar som utgör öppettiden att göra lite för att ändra dig, när du går från cutcene till cutscene, läser ordentliga tutorials och tar grepp om den raka, turbaserade striden. Den tydliga introduktionen ger dig tid att uppskatta Ateliers sevärdheter och ljud, som alla är jubliskt glada. Karaktärmodeller ser bra ut, men deras styva animationer och prickiga läppsynkronisering är mindre övertygande. Det är OK, eftersom röstuppträdande (engelska eller japanska, som du kan byta mellan dig på farten) och lugn musik är behaglig, och 3D-världen du utforskar kompenserar för sin fragmenterade design med pittoreska utseende och en dämpad men behaglig färgpalett.

Och som de flesta JRPG, kommer goda saker – i form av ständiga känslor av produktivitet och prestation – till de som kan uthärda öppningssträckan. När du väl har absorberat hur alla enskilda system fungerar kombinerar de en väggmålning av en avslappnad, delvis stressad ras mot tidens gång. Du är fri att njuta av berättelsen i din egen takt eftersom dagar inte förflutnar under snitt eller strid. Men att samla in eller syntetisera nya objekt kan ta en stund – och för att få dina uppgifter utförda enligt schema måste du planera i enlighet därmed.

Det är här den känslan av ett konstant behov av effektivitet spelar in, och jag skulle säga att att spela Atelier lärde mig mer om god tidsledning än en collegeutbildning någonsin gjorde. Dina jobb visas på ett tic-tac-toe-liknande rutnät, men du kommer bara att avslöja de yttersta uppgifterna när du har slutfört ditt primära mål för trimestern. Detta skapar en fin mikromanering av din uppdragslogg, som tvingar dig att snurra flera plattor och utforma det bästa sättet att hjälpa alla du kan på den tilldelade tiden – tid som du inte kan vända. I slutet av varje fyra-månaders cykel måste du skicka in en rapport till din chef, som kan vara en port till roliga scenskådespelar och ångest i verkligheten. Men hårt arbete har ofördelade fördelar: Att slappa 100 procent färdigstämplar på hela ditt uppdragsnät ger samma glädje som den tiden du fick en guldstjärna på ditt tredje klass vetenskapsprojekt.

När du väl har bestämt dig för det bästa sättet att budgetera din tid är medlen för att fullgöra dina skyldigheter, syntes och strid, enkla men roliga. Det menybaserade alkymisystemet är definitivt det djupare av de två, där alla artiklar du hittar kan delas upp, raderas om eller smälta in i nya skapelser och recept. Varje steg mot att skapa ett föremål fylls med djup, från ingredienserna du väljer till ordningen du lägger till dem, med speciella förmågor tillgängliga nästan varje steg på vägen. Allt verkar komplicerat, men Atelier underlättar din mekanik så att du aldrig blir överväldigad – bara fascinerad av vad som kan vara möjligt att göra nästa. Det känns verkligen bra att skapa ett lurat material, som du sedan använder för att skapa ett uppvärmt vapen. Cykeln för att samla-skapa-samla är ganska vanligt beroendeframkallande när du dyker in i den.

Combat erbjuder inte de kreativa möjligheterna till Synthesis, men det är helt underhållbart. Strider är inte slumpmässiga, vilket är trevligt, men du kan sätta fiender på baksidan av foten ganska konsekvent, vilket gör striden känns lite för lätt. Den vänta-i-ledningen av Ateliers turbaserade system kryddas av samspel mellan dina sex partimedlemmar, låter dig välja när du ska hjälpa eller försvara och ställa in några bländande attackanimationer. Monsterdesign känns som själva striden: lite osofistikerad, men underhållande nog.

I slutet kommer du att bli fantastisk när du är ansluten till Escha och Logys resa, liksom själva spelmekaniken. Varje aspekt av Atelier, från karaktärer till system, är bara så charmig, vilket gör det enkelt att förlåta kärnspel som låter humdrum på papper. Även om detta inte är den mest pulserande JRPG som finns, är den väldigt tillgänglig, och kommer att ge dussintals timmars värdefull avslappnad kul för effektivitetsinriktade spelare och surrande ögonblick för procrastinators. I slutet av dagen handlar Atelier om att slutföra ett väl utfört jobb och att känna sig tillräckligt bra för dig själv för att göra det.