En utmärkt, vackert designad uppsättning av hörlurar med bara mindre tvister, intressanta funktioner matchar med premiumljud, men till ett premiumpris

• Kristallklart ljud
  • Exakt 3D-ljudavbildning
  • Den plana magnetiska föraren levererar utmärkt bas

• MSRP är två gånger priset för förbeställning
  • Konstigt gjuten pannband

Audeze (uttalad som odyssey), som är känd för avancerade hörlurar för studiokvalitet riktad mot dedikerade audiofiler, har nyligen börjat komma in på marknaden för headset för spel. Deras senaste ansträngning, Mobius, syftar till att föra 3D-positionsljud och plan magnetisk högtalarteknik till en publik som inte nödvändigtvis är intresserad av att beskjuta mer än tusen dollar för hörlurar, och de har till stor del lyckats. Mobius är en stor uppsättning burkar som har en ganska imponerande teknik, men även om de säkert kommer in långt under priset på premium-hörlurar, är de fortfarande balanserade precis vid den höga kanten av spelhörlurarna..

Var passar Audeze in i gaming headset-landskapet? Ta en titt på våra guider till thebest PC-headset för spel, thebest XBox One-headset och vår nedgång av thebest PS4-headset.

Design

En kombination av lätta material och generös stoppning gör Mobius lätt att bära för längre sessioner, de känner sig väsentliga men inte på ett sätt som gör dem obekväma att ha draperat över huvudet under lång tid. Den kraftiga neodymmagneterna som tillförs användningen i dess plana magnetiska uppbyggnad är motbalanserad av Mobius lätta plastkonstruktion, vilket innebär att medan burkarna är något tyngre än många spelekvivalenter är de fortfarande lättare än eller i nivå med de flesta studio-headset och känner dig inte obekväm även genom maraton av Red Dead Redemption 2.

Komfortfaktorn förstärks ytterligare av ett minneskumband (det är oerhört flexibelt och hållbart) och öronskydd för minneskum, och öronskyddarna passar lätt även över större öron. Medan pannbandet sitter bekvämt på din kupol, har jag en mindre tvist med den totala formfaktorn. Bandet sträcker sig horisontellt över huvudet snarare än att vara böjda på toppen för att vika runt det, så burkarna ser lite breda uppe på huvudet jämfört med andra hörlurar.

Annars är Mobius ett extremt attraktivt headset, speciellt för spelare som svälter efter ett stilfullt par hörlurar som inte är bländade med en stor RGB-belysning eller massiva, snygga kromlogotyper. De är snygga och underskattade i turkos eller koppar över svart och ser ut som en mogen PC-kringutrustning i stället för blixt och pomp av en hel del dross som för närvarande marknadsförs för spelare.

Funktioner och prestanda

Headlining-funktionen här är 3D-positionsljudet, hörlurarna skapar ett ljudsteg som delvis är konstruerat baserat på det rum där du lyssnar, av vilka dimensioner du kan kalibrera genom ett tillgängligt mjukvarupaket (deras programvarusats hjälper dig också att anpassa HRTF-inställningar för att passa dina örons form och skräddarsy anpassade ljudprofiler). Med rätt ingång är 3D-effekten lämpligt imponerande, ljud kan isoleras exakt i rymden oavsett hur du rör ditt huvud och kropp. Det är en något desorienterande upplevelse i en miljö som inte är VR, när dina ögon bara registrerar bilder på ett enda 2D-plan medan dina öron hör saker i rymden runt omkring dig.

I praktiken är resultatet en nettoökning av realism och fördjupning, men förvänta dig inte att exakt höra de närmande fotspåren till en eftertraktad mördare som kryper upp bakom dig i PUBG. PUBG, som många spel, matar ut stereo eller via begränsad binaural emulering, vilket innebär att dess positionsljud är mer en grov tillnärmning än en exakt beräkning. 3D-ljudsteget Mobius erbjuder fungerar bäst med ljud speciellt utformat för att visa upp det till bästa effekt, verkliga binaurala eller 3D-inspelningar, och spel i synnerhet kämpar med precision ljudavbildning. Tanken på att Mobius spårar och överlämnar huvudrörelser mer än tusen gånger per sekund ger en bra marknadsföringskopia, men slutanvändarupplevelsen är inte en stor förbättring jämfört med traditionell stereoutput.

Vad som är mer spännande med tekniken i Mobius är användningen av plana magnetiska drivrutiner i hörlurarna. Även om plan magnetisk teknik går tillbaka till 70-talet är det fortfarande relativt sällsynt inom konsumentelektronik, men ger betydligt bättre lyhördhet än traditionella dynamiska eller till och med elektrostatiska drivrutiner, med mindre tonuppdelning och mycket förbättrad bas. Den platta vågfronten som produceras av en plan förare interagerar med geometri i örat på ett mycket mer naturligt sätt än sfäriska vågformer, vilket ger välkomstrealism till återgivna eller sammansatta ljudmiljöer som i spel.

Till skillnad från många konkurrenter erbjuder Mobius en mängd anslutningsalternativ, från Bluetooth (med en generös databandbredd) till USB-C och 3,5 mm aux. Det kommer också med en mycket trevlig avtagbar bommikrofon med inbyggd brusreducering, som i min tid testar den på PC och PS4 matar ut kristallklart ljud även med betydande bakgrundsbrus.

För teknik- och ljudkvaliteten som packas i detta headset är Mobius detaljpris på 399 USD inte orimligt och de är några av de högsta kvalités spelhörlurar som jag har testat. Den enda varning är att de ursprungligen var tillgängliga för förbeställning på Indiegogo för bara $ 199, så den nuvarande, fördubblade prispunkten känns som en ganska brutal sen skatt. Ändå är de en enkel rekommendation och ännu enklare om du hittar dem till försäljning: hålla ett öga på våra erbjudanden tracker på denna recension sida, som automatiskt kommer att uppdateras med bästa tillgängliga pris. Och om du letar efter PC-spel för att testa 3D-ljudet med, leta inte längre än vår lista över alla de bästa PC-spelen som finns tillgängliga just nu.