Avengers: Endgame spoiler-fri recension – “Ett drama av förlust, mod och uppoffring”

Inte riktigt lika bra som Infinity War, men bär sin tre timmars körtid med lätthet och belönar fansen. En del av resan är slutet, och detta går ut med ett slag som får dig att vinkla.

Prata om ett datum med öde. Efter 11 år och 21 filmer, kommer Marvel Cinematic Universe, oh-så-noggrant utformat för alla dess seismiska superhjälte-smackdowns, in i sitt, ja, slutspel med Avengers: Endgame. Visst kommer det att finnas Marvel-filmer, och många av dem, efter denna tidsdefinierande, tre timmarhändelse – och vi vet redan att Spidey klarar det genom asSpider-Man: Far From Homeswings till multiplex i juli – men det har varit tydligt under en tid att Avengers: Endgame inte bara kommer att stänga fas tre av MCU utan erbjuder en slutsats mer avgörande.

Självklart kom början av slutet i form av förra årets Avengers: Infinity War, en behemoth blockbuster som lägger till The Guardians of the Galaxy, Doctor StrangeandBlack Pantherand kamrater till den redan trånga samling av Avengers, plus den största dåliga ännu i form av sju fot lila titan Thanos. Den filmen lyckades på något sätt balansera action och karaktärslag, drama och humor, och slutade på en klipphanger för att rival The Empire Strikes Backs faderskapsproblem mic drop, då Thanos vände 50 procent av jordens befolkning till aska med en snap av hans överdimensionerade finger och tumme. Hälften av hämnarna bitar på samma sätt dammet, vilket därmed utlöste ett år av frenad debatt: vilket sätt kan det komma tillbaka fråndet där? Några konstiga doktorer i tiden? Quantum rike-shenanigans? Och oavsett vad det visade sig vara, kan det införas utan att underskrida gravitas av Infinity War: s klimaks, utan att känna sig som ett fusk och utan att se MCU uppleva en Aw, Snap! franchise krasch?

Avengers: Endgame spoiler-fri recension - & quot; Ett drama av förlust, mod och uppoffring & quot;

Ja, ganska mycket, till allt det ovanstående, även om en journalist som försöker resonera varför kommer att rysa genom sin egen Aw, Snap! mardröm. Läs intervjuerna med regissörerna Anthony och Joe Russo, eller titta på de behållna, innehållade trailersna, så vet du att hemligheten med rätta har bibehållits på en nivå som gör att J.J Abrams ser ut som en berättelse.

Inga spoilers här, då. Plottmässigt, låt oss lämna det som du redan vet: post-The Snap, de enda hjältarna som fortfarande står vid Avengers HQ är Captain America (Chris Evans), Black Widow (Scarlett Johansson), Rocket the Raccoon (uttryckt av Bradley Cooper) och War Machine (Don Cheadle), medan Iron Man (Robert Downey Jr.) och Nebula (Karen Gillan) går förlorade i rymden, "1000 ljusår från närmaste 7-11." Även prickade om är Thor (Chris Hemsworth), Valkyrie (Tessa Thompson), Hulk (Mark Ruffalo), Pepper Potts (Gwyneth Paltrow) och, inte i Infinity War, Hawkeye (Jeremy Renner) och Ant-Man (Paul Rudd). Åh, och kapten Marvel (Brie Larson) tränar troligen någonstans i rymden – bristen i slutet av Infinity War berättade för oss så mycket.

Vi tar upp berättelsen "23 dagar sedan Thanos" (en mo-capped Josh Brolin), med tårar som spårar gråa, sotiga ansikten och de återstående jordens invånare som försöker komma till rätta med att leva i den stora skuggan av The Vanished. Stadsbilden är lika nakna och konstiga utseende som Caps nu skägglösa ansikte, men den själskakande sorgsenheten, övertygande spelad och framställt, är ändå prickig med vittiga enfodrar, de flesta av dem spottade av Rocket ("Han är förbannad. Han tror att han misslyckades. Vilket han naturligtvis gjorde…") eller åtminstone involverar den skräp-äta furballen ("Jag får e-postmeddelanden från en tvättbjörn," säger Black Widow. "Ingenting låter galen längre"). Thanos är under tiden någonstans frodig med vegetation, som vi känner från trailerns Terrence Malick-likadana skott av honom som släpper handen genom stammar av majs i det magiska ljusets magiska timme.

Hur det återstående A-teamet går ut på att försöka återställa världen till dess före Thanos-tillstånd kommer här att förbli ett mysterium, liksom naturen eller inställningen för set-bitarna. Lita på oss, du vill upptäcka varje switch, svänga och överraskning för er själva. Vad vi kommer att säga är att Russo-bröderna har rätt i att säga att detta är en annan film än Infinity War. Det är ett drama av förlust, mod och uppoffring, en uppfinningsrik, busig heistfilm och en stridsbild monterad på Lord of The Rings-filmernas krigsharmskala. Det är också peppat med kamor och återuppringningar som kommer att glädja fans som resolut har rest genom dessa 11 år och 21 filmer.

Avengers: Endgame är inte perfekt. Många av actionscener, även om de är fulla av stunder som säkert kommer att framkalla publikens olyckor, saknar blåmärkning av de i Russos tidigare MCU-filmer (Captain America: Winter Soldier, Captain America: Civil War, Avengers: Infinity War) och CG – Spektakel, även om det är fantastiskt insett, bevisar ibland att det kan vara för mycket bra. Men jonglering av ensemblen och tonerna är återigen mästersk, och avslutet – eller snarare slutar, för det finns flera, alla tjänade – bevisar att det verkligen hade verkliga konsekvenser för Thanos Snap.

Gå nu och ta reda på vad de är för er själva.

Avengers: Endgame