Avengers: Infinity War spoiler-fri recension: “Djärv, ballsy, tillfredsställande och dramatisk”

Avengers: Infinity War spoiler-fri recension: & quot; Fet, ballsy, tillfredsställande och dramatisk & quot;

Avengers: Infinity War post-credits scene: Vad händer och vad det betyder för MCU

Trots det tunga, folkmordsmässiga ämnet finns det gott om MCU: s varumärkeshumör, det mesta av den levererade av vårdnadshavarna och stjäl i stort sett varje scen de är i och på något sätt lyckas behålla sin unika ton även inom denna Avengers-blandning . Och liksom humor, det finns stunder av äkta känslor som du sällan får i den här typen av tältstångsfilm (än en gång, det är nere till den ackumulerade investeringen). Det når sina högsta ögonblick när man kastar ihop ovanliga kombinationer av karaktärer: i actionsekvenser, udda par-banter och emotionella interaktioner med höga insatser. Och det är allt mot en bakgrund av legitim fara, eftersom Thanos vill hämta oändlighetsstenarna som han behöver för att anta sin plan.

Kredit beror naturligtvis på Russo-brödernas regissörer för att ha dragit samman något av den här skalan och ambitionen med sådan klarhet och förtroende. Att hjälpa Thanos att driva berättelsen. Infinity Stones har alltid känt sig som McGuffins, och även om deras användning och härkomst inte alltid är så uppenbart, är de en enkel knep för att spela spännande: desto mer av de färgade ädelstenarna som Thanos skjuter in i hans gyllene klänning, desto värre saker får för framtiden för livet på jorden (och andra planeter). Även om du inte helt har hållit uppe med stenarnas plats till denna punkt, kommer du att gå bra. Action-scenerna levereras också med stil och knas: och som alltid involverar de bäst karaktärer som arbetar i samklang och kombinerar sina krafter i speciella drag. Av avgörande betydelse kan du alltid berätta vad som händer i stora kampscener, och du tappar aldrig karaktärerna ur sikte.

Det finns tvister. Thanos’ &lsquo, barn gör inte så mycket inverkan som du hoppas, och kan känna otydliga ibland. Ebony Maw är förmodligen den enda av den svarta ordningen du kommer ihåg när du lämnar biografen, och även då har du antagligen inte tagit upp hans namn under filmen. Det är lätt att tappa reda på var de kvarvarande medlemmarna bor, eller helt glömma dem. Stensamlingen kan känna sig en smula upprepande, och vissa plotttrådar sätts i rörelse som inte kommer att lösas förrän den obetitlade Avengers 4 år 2019 (eller kanske i mellanfilmerna, Ant-Man och WaspandCaptain Marvel). Men alla klagomål är små yngel i en film som är så djärv, ballsy, tillfredsställande och dramatisk. För att leverera på fläktförväntningar som har snöbollat ​​under 10 år av MCU – och gjort det med vett, tempo och överraskningar i överflöd – förtjänar Infinity War en enorm, bejeweled high-five.

• Utgivningsdatum:26 april 2018 (Storbritannien) / 27 april 2018 (USA)
  • Certifikat:12A (UK) / PG-13 (US)
  • Löpningstid:2 timmar 40 minuter

Avengers: Infinity War

Avengers senaste monter är väl värt att vänta. Det är inte perfekt, men det går att placera de flesta tältstångsfilmer som inte skulle drömma om, samtidigt som du behåller skalan, spänningen och humor du har begärt av en MCU-film.