Bad Times i El Royale-recensionen: “Det har en Pulp Fiction vibe till det”

Påsar med kul. Goddard och hans rollister har ett upplopp i en thriller som dansar till sin egen takt.

Sex år efter den sena utgivningen av The Cabin in the Woods återvänder Drew Goddard med sin andra film som författare / regissör. Ett blodigt kriminellt garn på 1960-talet centrerat på det eponymous nedsläppta Lake Tahoe-hotellet, Bad Times at El Royale, är beväpnad med snabbt dragande dialog, våldsamma avvägningar, Motown-nedskärningar och avslappnade antydningar till verkliga figurer. Med en saftig ensemble har den en massa fiktion som den, även om Goddard inte har en så distinkt röst som Tarantinos.

Efter en prolog där en skurk stacks en påse med kontanter under golvskivorna i ett av rummen, spola vi fram 10 år. El Royale har sett bättre dagar, men det hindrar inte en gaggle av gäster som anländer samtidigt: prästfader Daniel Flynn (Jeff Bridges), sångersångare Darlene Sweet (Cynthia Erivo), den häftiga säljaren Laramie Seymour Sullivan ( Jon Hamm) och den mystiska Emily Summerspring (Dakota Johnson), som undertecknar registret &lsquo, Fuck You ‘.

När de har checkat in med concierge Miles (Lewis Pullman) och kraschar över sina val av rum, börjar Goddard utforska exakt varför de alla är här. Med de fyra första kapitlen uppkallad efter varje rumsnummer som gästerna väljer, lär vi oss snart att nästan ingen är den de säger att de är. Dessutom knakar hotellet själv av hemligheter, inte minst för att alla rum är fixerade med tvåvägsspeglar och en observations korridor, vilket gör att Miles kan filma alla kinkygångar på.

Dåliga tider vid granskningen av El Royale: & quot; Det har en Pulp Fiction vibe till det & quot;

Goddards manus är en sådan skattkista av vändningar att det kan vara rättvisare att motstå vada in spoiler territorium. Som sagt, den sena ankomsten av Goddard’s Cabin till Woods-stjärnan Chris Hemsworth som bar-kistad, flaxen-låst kultledare Billy Lee skjuter en riktig pinne av dynamit upp den tredje akten. förkunnar "Vad betyder Gud för dig?" Hemsworth är framträdande att se på som en guru för hårutlösare i Charles Manson-mögeln.

På samma sätt är Hamm roligt med sin utstrålande Don Draper-lite karaktär, men det är kvinnorna som sätter på filmen. Johnson skjuter ut Fifty Shades of Greygood-girl-bilden och har en sprängning som den hänsynslösa Emily, även om det är Erivo (som också spelar en roll i Steve McQueens kommande änkor) som verkligen vaggar huset. Bad Times at El Royale kanske inte är en musikal, men hennes återgivning av You Can’t Hurry Love och andra standarder är fängslande.

Om filmen inte är lika uppfinningsrik som den spelförändrade skräcken som var Cabin in the Woods (som skryttade med Joss Whedon som medskript), är den infuserad med tillgivenhet och hantverk. Även om plottlogiken inte alltid håller ihop, är den rik på regngjord atmosfär när vi lämnar oss för att räkna ut vem som kommer att bli den sista kvinnan eller mannen.

Ta reda på vad mer som träffar biografer snart med vår uppdelning av de mest förväntade kommande filmer av 2018 och därefter.

• Utgivningsdatum:5 oktober 2018 (USA) / 12 oktober 2018 (UK)
  • Certifikat:R (USA) / 15 (UK)