Badland: Game of the Year Edition recension

Badland är en lätt tidsförlorare i hjärtat, och det visar. Det är perfekt för en bussresa, på plats på en konsol som är ungefär lika bärbar som Himalaya.

Vi bedömer inte människor efter utseende här, för, ja, titta på tillståndet för oss. Men även vi har gränser. Fuzzy, flytande ansiktsgränser som Badland har sträckt sig till brytpunkten. En ‘fågel’ som ser ut som ett halshuggt dockhuvud med sorgliga ögon och flaggermusvingar,att svad vi har att spela som? I en sidrulle där du är tänkt att undvika dödliga fällor, skulle det förmodligen vara mer humant att bara låta detta monster dö.

Lyckligtvis dör du i Badland mycket. Slipade hjul strimlar, bomber bom, lasrar flammar och skärmen rör sig ständigt åt höger, glatt mordar dig för att våga falla bakom. Det är ett spel med ständiga försök, allt kontrollerat genom att hålla en knapp för att flyga och använda den analoga pinnen för att svänga runt att samla livsviktiga power-ups (eller inte, i förekommande fall).

Snabbt och generöst kontrollerat pekande, att komma igenom hela steg oskadade är en fistpump-värdig prestation, känslan av tillfredsställelse dämpas bara av misstanken att du har gått mer på test-ett-fel än med din hardcore gamer skillz. Dolda huvudpersonen åt sidan är det inte svårt att se varför detta var en hit på iOS.

Spikar och lasrar har slaktat oss i spel sedan tidens gryning, men Badlands nivåer är full av olika power-ups i ett försök att fräscha upp derivathinderbanorna. Vissa gör dig tillräckligt stor för att bashrappa obekväma hinder åt sidan medan andra gör dig tillräckligt liten för att pressa dig genom trånga luckor. Tidsstopp / bromsa krafter ger en välkommen variation i takt i den snabba scenkonstruktionen, men det finns inget nytt med mekanikern. Badlands krafter började bara väcka oss när det fick oss att spela som flera kloner.

Du hämtar doppelg&auml, ngers i vissa stadier, med alla ökade svårigheter / nyfundna föräldraansvar som medför. Ett smart koncept som spelar ut som en grotesk vridning på multiball-funktionen som finns på pinballbord, och att ansvara för en svärm av kloner förändrar sättet du spelar, särskilt när du försöker få en stor grupp till säkerhet.

Men säkerhet är inte riktigt ett alternativ. Ofta får du ett paket kloner, bara för att möta en snäv, farlig väg som slaktar de flesta av dem. “Fortsätt kasta kroppar på det tills det försvinner” är en underhållande lösning på ett problem, men inte en smart. Andra pussel är mer komplicerade, med uppdelning av kloner och knepig timing, men få steg testar verkligen gråmaterialet. När en etapp är klar, finns det lite replayvärde eller önskan att prova igen.

Inte för att det inte finns mycket här, med fyra gånger så många steg som iOS-versionen. Vi hade varit lyckligare om vi hade sett fyra gånger så många idéer. Det finns roliga stadier som att behöva spela i mörkret, använda en svans för att försvara mot balkar eller ett enastående ögonblick där du använder ett paket kloner för att pilotera en laserkanon, men dessa är få och långt mellan. För många scener är antingen glömska eller har gjorts bättre i mer ambitiösa titlar.

Känslan är att detta är en användbar iOS-titel som är något exponerad när den blåses upp till storskärmen. Estetiken är tillräckligt trevlig, men en dålig imitation av Limbos silhuett visuella spärr. Att spela med tiden är för begränsat för att Braid ska kontrollera sin klocka och en perfekt körning har aldrig nöjdheten med en Rayman Legends-sprint. Placerat bredvid dessa konsoljättar visar Badlands rötter som en iOS-titel verkligen. Det finns lite kul att hitta här, men att inkludera mer innehåll döljer inte att dessa badlands är utformade för bärbara spel. På hemmakonsoler, där spelare är i långsiktighet, är det mycket svårare att motivera resan.

badland