Battlefield 1 recension: “Där krigets kaos når sitt mest obehagliga”

Battlefields beprövade multiplayer känns underbart hemma i WW1-miljön, och solo-kampanjen berättar intressanta – om historiskt lätta – historier.

• Strid känns otroligt brutalt och intimt
  • Verksamheten får dig att känna att du är en del av en större konflikt
  • Långsamare fordon och mindre effektiva vapen gör Battlefields skala mer hanterbar

• Enspelares uppdrag har trevliga stunder men saknar känslomässiga effekter
  • Flertals fordonsklasser behöver arbete

"Mer än 60 miljoner soldater kämpade i ”Kriget för att avsluta alla krig”. Det slutade ingenting." Så här börjar slagfältet 1, vilket sätter de mänskliga kostnaderna för den första verkliga globala konflikten i skarpt fokus nästan omedelbart. Och även om du sannolikt kommer att spendera mycket av din tid med att springa runt enorma stridsarenor som i onödan skjuter ner andra människor med online-namn som xxL0neWulfxx, är det en tanke som troligen kommer att stanna kvar medan du spelar. Även om Battlefield 1 lutar mot kul snarare än realism närhelst det får chansen, handlar det lika mycket om reflektionen över den verkliga historien för dessa slag och de människor som kämpade i dem som det handlar om den glädjande omfamningen av löjligt virtuellt strid.

Dess vördnadsmässiga ton manifesterar sig mest i krigshistorier – en handfull enkelspelareuppdrag som utforskar olika perspektiv på världskriget. I stället för att berätta en enda, sammanhängande berättelse, delar den uppdragen i olika kapitel, var och en följer en enda karaktär över olika teatrar av krig. Du börjar som medlem av Harlem Hellfighters i ett prologuppdrag som verkligen är effektivt för att sälja den totala förödelsen kriget orsakade. När du är klar med det här kapitlet låser du upp ytterligare fem som kör spänningen från en tankoperatör på västfronten till en pilot som försöker lura sig in i det brittiska flygvapnet, till att följa Lawrence of Arabia runt Mellanöstern. Varje kapitel är varierat och distinkt, vilket ger olika stridsscenarier baserade på inställningen, och eftersom enspelare är en serie med frånkopplade vinjetter, hoppar du snabbt från hundkamper över bergen till tankstrider på den franska landsbygden utan att det känner sig tvingat eller kontrad.

Varje kampanjuppdrag spelar till Battlefields styrkor genom att fokusera på större, frittformade stridsområden, ofta plocka dig mitt på en stor karta och be dig hitta några viktiga MacGuffin eller ta ut en specifik officer. Det finns också ett större fokus på stealth, eftersom du ofta överträffar tills du sminkar runt och tar ut så många vakter du kan innan de upptäcker dig. Det finns några glasögon – inklusive en visuellt imponerande strid ovanpå en zeppelin – men de manuserade, Battlefield 4-ish-stunder är sällsynta.

Historierna är intressanta, intima och fokuserar på verkliga mänskliga kämpar som möts under kriget, men de känner ofta små. Scener rippar kartor och till och med fångar poäng direkt från multiplayer och fiendens AI är inte ljus. Jag slog några konstiga buggar när jag svarade några gånger, till och med hårt kraschade en gång när jag försökte ladda om till en tidigare kontrollpunkt från menyn. Och så mycket som jag tyckte om berättelserna som dessa uppdrag berättar, önskade jag att var och en hade lite mer tid att andas. Varje kapitel är ungefär en timme långt, och precis när du investerar är de över. Battlefield 1: s War Stories skummar knappt historiens yta, men – för att vara rättvis – det är i linje med spelets fokus på kul över snabba noggrannhet.

Multiplayer är fortfarande kärnan i Battlefield-upplevelsen, och det är lika bra här som det någonsin varit. Det finns naturligtvis i större skala som Conquest, som puttar upp till 64 spelare mot varandra på massiva kartor baserade på västfronten, de italienska Alperna, Mellanöstern och andra teatrar under första världskriget. vilket är nytt för Battlefield 1, strängar ihop en handfull Conquest-kartor över flera omgångar och band i bitar av faktisk historia för att ge dig en bättre känsla för omfattningen av de verkliga striderna som dessa kartor baseras på.

Battlefield 1 recension: & quot; Där krigets kaos når sitt mest obehagliga & quot;

Det är här Battlefield 1 är som bäst, där krigens kaos når sitt mest obehag när soldater springer fram och tillbaka över böljande kullar, genom skyttegravar och bombarderar ut bunkrar, bemannar fordon, kallar artilleri strejker och mer. Jag har inte varit ett fan av liknande lägen i tidigare Battlefield-spel – särskilt de mer moderna – eftersom de har varit för kaotiska, vapnen för exakta på grund av teknikens framsteg under de senaste hundra års krigföring. Battlefield 1: s vapen är mer rudimentära, mindre exakta, mindre pålitliga (i den meningen att dessa är vapen byggda i början av 1900-talet, inte i den meningen att de kommer att fastna på dig mitt i striden), och det bromsar ner allt tillräckligt för att ge dig en verklig stridschans, att låta dig suga allting.

Flygplan snabbar över huvudet tillräckligt snabbt för att du ska känna dig hotad, men inte så snabb att du saknar dem helt innan de bombar dig från himlen. Zeppelinerna som visas i ytterligare omgångar med Operations-matcher är mycket kraftfulla mot markenheter om de är placerade korrekt, men de är otroligt långsamma. Du siktar fortfarande på relativt gamla järnmål och deras noggrannhet är mer “tillräckligt nära” än “rätt på mål”. Till och med snikskyttgeväret, lika exakt som det jämförs med de andra vapnen, balanseras av det faktum att du måste kammare manuellt nästa omgång efter varje skott. Det galna vapnet gör att Battlefield 1: s storskaliga strid känns mycket mer personlig och aggressiv och gör att det spelar mycket mindre frustrerande än det absoluta kaoset från tidigare spel.

Här får du också ut mesta möjliga av Battlefield 1: s olika klasser. Du har din typiska anfallsklass, laddad med automatgevär och vapen mot tanken. Mindre aggressiva, men inte mindre viktiga, klasser inkluderar Medic, som kan återuppliva och läka lagkamrater, och Support-klassen, som håller deras trupp fylld med ammunition och reparationstankar. Slutligen finns det Scout, som kan snäva fiender på avstånd, eller använda en pistol för att begå krigsförbrytelser genom att skjuta senapgas i striden. Gas kommer att döda både vän och fiende, men det kommer inte att göra det direkt – spelare kan trycka på en knapp för att sätta på sin gasmask, vilket kommer att skydda dem från den dödliga ångan samtidigt som de förhindrar dem från att sikta ner sina vapen. I lägen Operations and Conquests har varje klass ett specifikt syfte och är alla lika värdefulla och kapabla på slagfältet.

Battlefield 1 hanterar fordon lite annorlunda, och det är både en välsignelse och en förbannelse. Istället för att bara sätta ett gäng tankar och flygplan på varje karta väljer du dem i princip som en klass när du spa – komplett med sin egen personliga vapenbelastning – och varje sida har bara en begränsad mängd fordon att arbeta med. Detta gör underverk för att förhindra att varje match helt överbelastas med löjligt överdrivna tankar, vilket hjälper till att ge en naturlig upptrappning av konflikter under en match. Å andra sidan, eftersom de inte visas på fältet i inställda intervaller, är det mycket svårare att få dina händer på en. Det är ganska lätt att spaja in i en tillgänglig tanktorn eller medpilotstol om de inte för närvarande är upptagna, men om du vill pilotera dem själv måste du hoppas att de inte är helt borta när du kan välja en på kartan och hoppa in i den. Du kan också välja en kavalleriklass, som kastar dig på en häst och ger dig några vapen och ett svärd att klippa motståndet med, men jag kunde aldrig riktigt få tag på att använda den utan att omedelbart skjutas från min sadel.

Förutom dessa klasser, ibland, kommer elitutrustning att visas på kartan, som förvandlar dig till en annan klass helt. Du kan skänka rustningsdräkter och utöva en kedjepistol, eller binda en dödlig eldflammare på ryggen. Du kan inte lita på dem, eftersom de visas slumpmässigt under en match, men de gör ett bra jobb med att ändra saker och kan luta en strid lite mer till din fördel om du använder dem rätt.

Medan Operations and Conquest är köttet från Battlefield 1: s multiplayer, finns det några mindre lägen om du letar efter något som är lite mer intimt. Dominans är en mindre version av Conquest, som sätter fånga-punkt-läget på mycket mer innehållande karta. Rush är liknande, men istället för att hålla en uppsättning poäng måste det angripande laget säkra och spränga uppsättningar med telegrafstolpar över kartan. Team Deathmatch är ditt vanliga “döda motståndarlaget för poäng” -läge, men du kan återuppliva dina lagkamrater för att förhindra att oppositionen får poäng. War Pigeons är ett av främlingslägena på Battlefield 1, vilket kräver att lag håller fast på en bärduva tillräckligt länge för att skriva ett meddelande och skicka det för att ringa in en artilleristrejk – och det motståndande teamet kan skjuta det ur himlen när du skickar det om de är tillräckligt snabba.

Lägena är fina och erbjuder lite utmaning från längre Operations-matcher (som kan pågå över en timme), men med mindre spelarantal och stramare kartor saknar de något av det taktiska djupet i Battlefield 1: s större speltyper. Eftersom människor till exempel dör så snabbt i Team Deathmatch och War Pigeons och deras mindre kartor saknar fordon, blir Support-klassen allt utom värdelös.

När allt är sagt och gjort, när tändstickorna slutar och dammet sätter sig, kommer du att se att stora delar av kartorna har förvandlats, deras byggnader pockade av sprängningar, deras befästningar förvandlades till högar av spillror. Även om blodiga underhållning ligger i hjärtat av Battlefield 1, är ödelandet efter spelet en påminnelse om den vägtull som konflikten tar de människor den konsumerar. Vare sig det är i Battlefield 1 i singel- eller multiplayer-spelare, är den historiska känslan av äventyr och förväntningar helt besvärad innan det snabbt viker att rädda när kriget tar en fysisk och mental vägtull för deltagarna. Och detta – lika mycket som den intima, brutala virtuella krigningen – är spelets mest imponerande bragd.

Detta spel granskades på både Xbox One och PC.

Slagfält 1