Battlefield 5 recension: “Inte lika drastisk förändring som sin WW1-föregångare, inte heller som vild eller underbar”

Battlefield 5 recension: & quot; Inte lika drastisk förändring som sin WW1-föregångare, inte heller som vild eller underbar & quot;

Thebest Battlefield-spel: Varje utbetalning, rankad

Det är kanske en återspegling av det faktum att Battlefield under denna konsolgeneration långsamt har flyttat bort från sina milsim sandlådorötter till något mer koreograferat, men inte mindre operativt. Som leder oss till Battlefield 5 och en världskrig 2-inställning som hyllar seriens ursprung och samtidigt känner sig mot nya horisonter för franchisen. Tyvärr, genom att göra det, förlorar detta senaste inträde synen på vad som gör serien så speciell, även om den behåller, expanderar och förbättrar så mycket annat.

Medan de flesta kommer att plocka upp Battlefield 5 för sin multiplayer, går den här iterationen tack och lov inte vägen för Black Ops 4, utan innehåller en full kampanj som innehåller cirka sju till åtta timmar med solid spelareinnehåll. Battlefield 1: s War Stories såg DICE äntligen upptäcka en effektiv struktur för sin berättelse efter år av glömska Battlefield-kampanjer, så det är perfekt att studion fortsätter det antologiformatet för Battlefield 5, med tre separata vinjetter (tillsammans med en exceptionell prolog) som kasta ljus på några av de mindre kända hjältarna från WW2.

Dessa krigshistorier är kortare i antal men längre än Battlefield 1’s, tyvärr tycks den koncentrationen ha påverkat konsistensen i deras totala kvalitet. Nordlys är utan tvekan den starkaste av partiet, med fokus på att en norsk mor och dotter kommer att slå med sina tyska inkräktare, och inte bara för att du kan åka skidor runt den öppna kartan. Tirailleur är också en poetisk men förutsägbar berättelse om broderliga bindningar mitt i svåra omständigheter, medan Under No Flag – en berättelse om en tidigare fången vände soldat som kämpar för att spela enligt reglerna för sin Cockney-officer – spelar ut som en gammaldags brittisk sitcom, utom skämt landar inte och "Ello guvna!" röstarbeten är fruktansvärt skummel.

Gameplay klokt, alla tre krigshistorier ger dig en stark frihetsgrad över sina två till tre timmars kapitel, som ligger i öppna områden med flera mål att ta bort hur du än väljer. Även om fienden AI är fläckig på platser, och det inte finns något särskilt innovativt i själva uppdragsdesignen, är var och en värd ett genomslag mellan pauser av Battlefield 5s PvP, åtminstone som en kontextuell träningsplats för multiplayer.

10 viktiga Battlefield 5 tips om att veta innan du spelar

Men de förbättringarna är välkomna eftersom just nu är Battlefield 5 det svagaste inträde i serien sedan 2015’sBattlefield Hardline. Gör inget misstag, detta är en robust, visuellt fantastisk och perfekt trevlig skytt, men i handeln med utseende för subtilitet har Battlefield 5 helt enkelt tappat sin känsla av anarkisk frihet under vägen och därmed misslyckats med att höja den riktigt höga baren föregångare. När krigets kaos utspelar sig över skärmen i korta, staccato bursts, ser det ut och spelar bättre än någonsin. Och ändå, efter mer än 15 timmar i multiplayer, har jag upplevt några av de “Only in Battlefield” -stunderna som tidigare spel var så effektiva för att kasta upp.

Den goda nyheten är att detta bara är början för DICE’s senaste, eftersom Tides of War: s fullständiga schema ännu inte har startat. Fortfarande får oss att vänta på Firestorm, Combined Arms, Practice Range, The Last Tiger,ochen hel svit med flerspelarinnehåll ger Battlefield 5 en känsla av ett ofullständigt, mer måttligt paket på lanseringsdagen jämfört med konkurrenterna, även om alla dessa inkommande uppdateringar kommer att vara gratis för ägare av basspelet. Denna härdade soldat korsar fingrarna för strid Royale för att injicera en del av den anekdotvärdiga energin tillbaka till Battlefield 5 senast nästa år.

Battlefield 5

Inte lika drastisk förändring som sin WW1-föregångare, inte heller som vild eller underbar, Battlefield 5: s avsiktliga design sidledar sina styrkor som en simulativ sandlåda.