Beauty and the Beast-recensionen: “En härlig live-action-rekreation av en välkänd fabel”

En härlig live-action-rekreation av en välkänd fabel. Du har sett det tidigare, men dess anda och pizzaz är ganska oemotståndliga.

FöljerMaleficent, Askepott och Jungle Book, Disney fortsätter sin körning med live-action-adaps av sin animerade bakkatalog med en slavisk trogen och påkostad monterad återgivning av Beauty and the Beast. Det kanske bara är studionens bästa uppdatering ännu. En nostalgi hastighet för tittare över en viss ålder, och magiskt nog i sin egen rätt att konvertera nykomlingar, det är en brusande framgång.

Genom att hålla sig fast vid mallen för nominanten för Bästa bilden från 1991 kommer dess berättelse, karaktärer och låtar att känna sig bekant för alla som har sett Musens hus första spricka på berättelsen så gammal som tiden. Även om det är bra 40 minuter längre än animationen bedöms eventuella tillägg väl av regissören Bill Condon (Dreamgirls, The Twilight Saga: Breaking Dawn – Del 1and2), och inget nytt distraherar från den bekanta formeln.

Beauty and the Beast-recensionen: & quot; En härlig live-action-rekreation av en välkänd fabel & quot;

En lätt reviderad prolog ser den förgäves prinsen (Dan Stevens) förvandlas till den lurviga fienden av en vandrande förtrollning. Han är dömd till en livstid av isolering i sitt slott – såvida han inte kan hitta sann kärlek innan det sista kronbladet kommer från rosen som räknar hans öde. I en närliggande by känns Belle (Emma Watson) som en utstationerad för att läsa böcker och drömma större än de småinriktade lokalbefolkningen.

Av dessa nämnda tillägg till tomten är de flesta mindre tweaks centrerade på Belle, vilket ökar självständigheten som hon redan hade i tecknad film jämfört med vissa andra Disney-hjältinnor (på en punkt säger Watsons Belle definitivt, "Jag är inte en prinsessa!").

Belle, som utarbetar uppfinningar och kläckande flyktplaner, får också lite mer backstory, vilket bidrar till grunden för hennes relation med odjuret. Watsons naturliga styrka och sötma passar perfekt med rollen och hon uppfyller rollens musikaliska krav.

Stevens, som ser alarmerande ut som tecknadens prins, ger Beast en själfulla röst i en tappad föreställning. Om CGI inte alltid är perfekt (det är svårt att skaka känslan av att tekniken kan ha varit mer uppmanad på några år), är det tillräckligt bra för att förhindra några större distraktioner, även i kulissscenens mittpunkt.

Gaston, som spelas av Luke Evans, är återigen en scen-pincher. Med biceps (och arrogans) att spara är Evans mer otrevligt grymt än tecknadens doltiska jägare Josh Gad, under tiden, lägger lager till Gastons sykofantiska högerhand Le Fou. Den stödjande rollen är i allmänhet en hoot, mestadels sammansatt av odjurets förtrollade hemmakläder: tjänare som har antagit formen av olika ornament eller möbler medan deras herre är under trollformuläret.

Nuvarande och korrekt från tecknad film, det finns Cogsworth klockan (uttryckt av Ian McKellen, en framstående), kandelabra Lumi&egrave, re (Ewan McGregor) och tesprutande Mrs. Potts (Emma Thompson), och denna version lägger till Stanley Tucci som cembalo. Alla imponerande digitalt gjorda, de är en del av en stor stödjande roll som nästan stjäl rampljuset från Belle och Beast, särskilt när rosenbladens nedräkning känns mer brådskande för alla inblandade här.

Till och med McGregor "Kanske hon är en" Fransk accent känns mindre oregent i sammanhang: dessa föreställningar är alla panto-breda, vilket bidrar till filmens Broadway-atmosfär. Som ger oss till låtarna…

En stor fördel för denna anpassning är att det får återgå till Alan Menken och Howard Ashmans låtar. Ännu en gång, &lsquo, Be Our Guest ‘är en höjdpunkt som Lumi&egrave, re and co lockar Belle att stanna till middag via en Busby Berkeley-stil sång-och-dans-rutin, men det finns också glädje i att se Belle och Gastons nummer få nytt liv (och du kommer att nynna dem i flera dagar efteråt).

Några nya vers är vävda i för att förlänga klassiska låtar, och ett par helt nya spår sitter bekvämt tillsammans med de gamla favoriterna, men bara tiden kommer att visa om de har samma vistelsekraft.

Bekännelse kan vara ett dubbelkantigt svärd, men det spelar i Beauty and the Beast’s favör. Du har sett den här filmen tidigare, men när den görs om med sådan värme och hantverk (Jacqueline Durrans utsökta kostymer som förtjänar särskilt omnämnande), är det omöjligt att inte vinna igen. Detta är fininställd underhållning som borde tillfredsställa alla publikens fjärdedelar. Det finns tillräckligt mörker för att ge det en bit av kanten, men massor av skratt för livskraft, och också ögonblick som kommer att få tårar.

Men ett mindre grepp – det känns som att ett trick missades av att inte släppa det vid julen. Förmodligen vill undvika att kollidera medRogue One, filmens snötäckta slott, musikaliska nummer och allvarliga familjevänlighet skulle ha gjort för en perfekt festlig behandling. Ändå är det svårt att föreställa sig att detta vackra saga måste tigga för gäster när som helst på året.

Skönheten och Odjuret