Beyerdynamic MMX 300 gaming headset review: “Flera designbeslut bort från perfektion”

• Lysande ljud
  • Kvalitetsmikrofon
  • Känns robust och välgjord

• Inte oerhört bekvämt
  • Fast mic begränsar användningen
  • Dåliga anslutningar

Traditionellt ett studiohörlurarföretag har Beyerdynamic doppat tårna i världen av spelhörlurar via Game Custom och detta, MMX 300, som erbjuder &lsquo, inspelningsstudiokvalitet ‘ljud i ett par burkar designade för spel. Så marknadsförs det åtminstone. Efter att ha tillbringat ett par veckor med Beyerdynamic MMX 300 kan jag bekräfta att ljudet som det ger är utmärkt – om det är lite tyst – men headsetet är långt ifrån perfekt, med udda designbeslut och bygger brister som hindrar det från att verkligen rättfärdiga ögat -vattna $ 350 /? 280 pris det kommandon.

Beyerdynamic MMX 300 – Design

När det gäller design är MMX 300 ett enkelt djur. Det är välbyggt och underbart robust, med ett metallband som löper mellan öronstöden, vadderat med ett mjukt läderfodral. Det är helt justerbart över huvudet, och det finns tillräckligt med ge sträckan och böja i allmänhet för att den ska forma sig till huvudet, utan att det känns slakt eller krossligt. Det är en stark, grov design, men tuff som helvetet – Brienne of Tarth i spelhuvudtelefoner – och det är ingenstans nära så vackert som liknande som theSteelseries Arctis 9X.

Polstring runt öronstöden är supersoft mikrofiber och, när du först poppar på den, känns lyxig på öronen. Tyvärr, efter cirka 30 minuter blir detta headset obehagligt varmt, vilket gör det mindre än perfekt för långa spelövningar. Det klämmer inte på huvudet eller skapar värk i öronen – det är bara hett och får öronen lite svettiga och därmed lite obekväma.

Beyerdynamic MMX 300 gaming headset review: & quot; Flera designbeslut bort från perfektion & quot;

Beyerdynamic MMX 300 – Funktioner

Den funktionella designen rymmer inte så många funktioner, och det är här som MMX 300 är mest knapp. Mikrofonen är fixerad, så du kan inte bära det här ur huset som ett normalt par hörlurar (en spark i tänderna, om du tänker på priset och ljudfunktioner som det har). Visst, du kan böja tråden uppåt för att ta bort mikrofonen från ditt ansikte om du spelar offline, men den är verkligen utformad för att alltid sitta vid munnen. För att vara rättvis är den kartoidmikrofonen av högsta kvalitet, tar fram röst otroligt tydligt och sänder den anmärkningsvärt bra. Om du är en strävande streamer och älskar att prata med din publik kommer detta headset att tjäna dig otroligt bra i den avdelningen, och popskölden säkerställer att bakgrundsbrus hålls till ett absolut minimum.

Kabeln som fästs till vänster öronkrok och körs till styrenheten eller konsolen / TV är en fin, tjock, lång tråd, med volymkontroller och mikrofonutrustning som ligger ungefär en fjärdedel av vägen ner i en liten kontrollbox. Dessa knappar fungerar bra, och själva kabeln kommer troligtvis inte att knäppa eller gå sönder … men ett äkta problem gjorde det fula huvudet här. När vi testade MMX 300 och Game Custom märkte vi problem med anslutningen mellan 3,5 mm-kabeln och hörlurarna på headsetet (och ibland till enheter / maskiner själva). När jag anslöt headsetet till min PS4-styrenhet för att testa det med Assassin’s Creed Odyssey, tappade det helt ljudanslutningen, tills jag knäppte 3,5 mm-kabeln i headsetet flera gånger och vridit den runt för att få den att fungera. Normalt skulle vi tillskriva detta som ett fel i granskningsenheten, men vi hade också samma problem med headsetet Game Custom och en helt separat kabel under test. Inte bra.

Beyerdynamic MMX 300 – Prestanda

När det gäller ljudprestanda, särskilt i spel, är det svårt att fel MMX 300. Först testade jag det med Assassin’s Creed Odyssey på PS4, och det levererade fantastiskt ljud, särskilt när jag hämtade mindre detaljer i världen. Du kan faktiskt höra pilen som skjuter igenom luften och fastställa var de skjuts från. Eldkrackan, ljudet av fotspår och vågskakningen är alla äkta och rika. Dialogen tappar lite bas under samtal, speciellt när man pratar med några av de klyftiga män som tävlar i OS, men det låter aldrig tomt eller ihåligt som det gör på mindre välinställda headset.

Men tyvärr är allt väldigt tyst. Även om det gör att du bättre kan balansera ljudet och välja ut mindre ljud, så upptäckte jag att även med volymen uppåt på headsetet och på PS4 saknade det kraft, särskilt i stridscener och mer rörande orkestermoment. Ljudet var fortfarande klart – det kändes bara inte episkt. Det märks verkligen när du kopplar ur headsetet och fortsätter att spela via TV-högtalarna på en uppsättning med anständigt ljud.

Därefter försökte jag det med Apex Legends och samma styrkor och svagheter kom igenom. Härligt, rikt surroundljud innebar att varje liten detalj plockades upp, men när det gick att slåss fick du aldrig riktigt känslan av att allt var ordentligt igång. Det är så synd eftersom allt annat om MMX 300: s ljud är verkligen klassledande. Shadow of the Tomb RaiderandResident Evil 2 gav liknande resultat.

Slutligen testade jag det med filmer, TV och musik. Här presterade det oerhört bra: att se John Wick 2 var en glädje, särskilt under mitten av filmkampen i Rom. Headsetet hanterade den subtila växlingen mellan inomhus- och utomhusvapen extremt bra, allt samtidigt som det pulserande EDM-spåret sprängdes i bakgrunden. På samma sätt svarade det bra på actionscenerna i några val av avsnitt av Game of Thrones och gjorde ett bra jobb med att plocka upp små ljuddetaljer i The Chilling Adventures of Sabrina, balansera dem briljant med dialogen.

När det gäller musik är detta headset extremt mångsidigt – en tydlig fördel med Beyerdynamics musikaliska arv, utan tvekan – och det gick bra med alla typer av musik, från metall till klassisk till R’n’B. Det utmärkt sig särskilt med låtarna mellan sångersång och låtskrivare, eftersom basen kanske var lite svagare än vissa andra headset som vi testat (även om det knappt).

Är det allt värt priset för inträde? Jag måste säga nej: det här headsetet har alltför många inkonsekvenser för att vara viktiga. Även om det levererar några av de bästa ljuden i spelet du sannolikt kommer att höra och är väl anpassade för filmer och musik, matchar inte designen headsetets överlägsna ljudkvalitet. För en enorm $ 350 /? 280 kan du förvänta dig något du lätt skulle kunna ha på dig utanför hemmet, något med ett snyggare utseende och avtagbar mikrofon, och du hoppas att det kom med någon slags kyllösning för öronkuddarna som tillät dig att bära den för de långa spelövningarna som den är utformad för att underlätta. Och du skulle definitivt vilja ha en kabel som passade bättre in i själva headsetet. Det finns några fantastiska ljudtekniker packade in i MMX 300 men detta är flera designbeslut bort från perfektion.

Beyerdynamic MMX 300-spel headsetgranskning: "Flera designbeslut bort från perfektion"