Blair Witch recension: “The Blair Witch är skrämmande, men buggarna är skrämmande”

En fin ansträngning av psykologisk skräck som minskas av buggar och vildhet.

• Lojal hund gör för roliga spelstunder
  • Några stora psykologiska skräckelement

• Buggy, med några dodgy gameplay aspekter
  • Vissa visuella element förvirrar snarare än skrämmer
  • Förbannad med felspel

Vi pratar inte riktigt om de andra Blair Witch-spelen, den konstiga tidiga aughts-trilogin med var-fladdermöss och zombies. Så när Bloober, utvecklaren bakom det lysande psykologiska skräckspelet Layers of Fear, tillkännagav att det skulle ta ett vittpinnar vid ett spel som var genomsykt i Blair Witch-lore, var förväntan verklig.

Blair Witch berättar historien om Ellis, en polis som avråder från att göra ett massivt misstag på tjänst på grund av PTSD som han lider under sin tid som soldat. Ellis och hans tyska herde med namnet Bullet går med i ett sökparti i den ökända Black Hills Forest, där en ung pojke med namnet Peter har försvunnit (som folk brukar göra där). För spänningens skull börjar spelet med att du inser att sökpartiet har gått vidare och startat på egen hand, med ingenting till ditt förfogande än en ficklampa, radio och din gamla skolan mobiltelefon.

Det beror på att Blair Witch inte handlar om strid – det handlar om att undvika det och Bullet är din bästa försvarslinje. Det finns ingen head-up-skärm, men Bullet fungerar som en, springer framåt för att varna dig om han upptäckte något, knarrande när faran är nära och skäller av hans lurhuvud när häxan är i närheten. Åh ja, du stöter på häxan. Den skiftande, långlemmade damen dyker upp med slumpmässiga intervall, lurar bakom träden och dartar ut bakom borsten. Det enda sättet att avvärja henne är att lysa din ficklampa mot henne, och Bullets jobb är att peka på var hon än kryper.

Det är en fin idé, förutom att den kan vara janky. Vid ett tillfälle slutade Bullet att reagera på häxan, men poängen berättade ständigt att hon var nära. När musiken svällde och skärmen suddig rullade han runt i några löv och lagde snabbt ner och lämnade mig att vrida omkring i panik, medan min svaga ficklampa tände på små delar av skogen. Ibland körde han så sporadiskt att det var svårt att ta reda på vilket sätt han såg ut. Det här kan vara en målmedveten mekaniker, men med ett spel denna buggy, kan jag inte vara säker.

Blair Witch-recension: & quot; The Blair Witch är skrämmande, men buggarna är skrämmande & quot;

Bugs är skrämmande

Och det här spelet är buggier än en grillkväll på sen kväll i mitten av juli. Hattar till designen av skogen, som omsluter dig som en konstig mantes kram vid julmiddagen och pressar dig allt närmare randen av en nervös nedbrytning. Platsen är desorienterande, och när natten faller är det en jävla labyrint. Detta lämpar sig väl för rädsla-inducerande spel, men vissa mekaniker faller för nära faktiska tekniska problem. Det finns en funktion där, om du vandrar in i ett territorium som du ännu inte har låst upp i spelet, din ficklampa flimrar och du hamnar mot var du kom ifrån. Tyvärr var det första stora felet jag stötte på ett som fångade mig i den förbjudna skogen (hehe) bakom ett träd två gånger, vilket tvingade mig att ladda tidigare spar.

FAST FAKTA: BLAIR WITCH

Utgivningsdatum:30 augusti 2019
Plattform (s):
Xbox One och PC
Utvecklare:
Bloober Team
Utgivare:
Bloober Team

Vissa spelmekaniker och världsbyggande verkar byggda för att bryta eller försena. De "vandra skogen" konceptet är bra, men det är ofta oklart vad som är en blockerad väg som så småningom kan rensas och vad som är en barriär i spelet som aldrig kan korsas. Det var mycket fumling om de upplevda kartkanterna. Några av artiklarna som erbjuder en interaktionsfråga kunde aldrig samverkas med. Och vissa visuella element (mörker / dimma) väcker frustration istället för rädsla.

Sedan finns det stora felet som jag mötte nästan fem timmar in i spelet som gjorde mig orörlig. Bokstavligen. När jag gick fram till tröskeln till Casa de Blair Witch, redo att lysa min ficklampa i hennes dumma skrämmande ansikte, fann jag mig fastad i dörren och inte kunde röra mig. Jag laddade en gammal räddning, trasslade tillbaka där uppe och satt snabbt fast i den nämnda dörren igen. På den tredje laddningen fördubblades jag tillbaka där jag kom ifrån, men alla in- och utgångspunkter var blockerade – detta hände för vart och ett av mina fem försök. Huset var helt klart mitt slutspel, men jag kunde inte komma in. Blair Witch? Mer som var, tik?

Blair Witch-husets dörr var blockerad

Alla som vandrar är inte vilse

Och det här spelet är inte heller. Poängen är bra, med kusliga strängar som växer och avtar hela tiden. Och den hittade filmmekanikern sätter den ikoniska Blair Witch-videokameran i spel, men med en övernaturlig vridning. Om Ellis hittar röda tejp i skogen, kan du spola tillbaka och spola framåt för att manipulera verkligheten baserat på var bilderna togs. Detta betyder att du kan öppna låsta dörrar, reparera avverkade träd och avslöja föremål som är osynliga för blotta ögat. Det här är ett roligt, om det ibland är svårt att utföra, mekaniker – en jag önskar var mer utplacerad.

Det finns några "hitta koden" pussel, ett tidigt som jag inte lyckades lösa för att jag var inslagen i huvudhistoriken. Den jaggjordekomplett var dock i ett neddraget sågverk med en siffra som lurade i fönstret på andra våningen. Du fick tillgång till det golvet via en trappuppgång bakom en låst dörr med en glidkonsolkombination. Det var roligt att skratta om bruket som letade efter koden, och när jag framgångsrikt öppnade den såg jag den smala utseendet på framgång som vi längtar efter när vi spelade spel.

Och sedan finns Bullet, en evig god pojke. Att använda honom för att hitta ledtrådar och leda dig platser är en smart funktion som ofta är nödvändig för att flytta handlingen framåt. Det är ett nytt sätt att upptäcka ledtrådar och det spelar bra. Hans kommandohjul är en fin funktion som kan kalla honom till dig, hålla honom på plats eller låta dig husdjur honom. Bullet är bra. Allt om honom är underbart och han måste skyddas till varje pris. Det är allt jag ska säga om det.

Men är det dock skrämmande?

Blair Witch flexar definitivt vissa psykologiska skräckmuskler. Att para dig med en hund överträffar varje rörelse du gör med den typ av nödvändighet som sparats bara för valpar – Jag brydde mig inte om Ellis föll nerför en klippa, men tanken på att Bullet skrapade en tåböna förstenade mig. Jag spammade "häl" kommando varje gång jag förlorade synen på honom. Spelet betonar behovet av att hålla sig nära Bullet för Ellis ‘mentala tillstånd, men den logiken gällde också mitt eget mentala välbefinnande – en särskilt upprivande Bullet-relaterad händelse fick mig att gråta. Hunden fungerar som ett slags känslomässigt stöddjur för Ellis, vars psykiska hälsa ofta hänvisas till i spelet. Han är ett ankare som både du och han når med jämna mellanrum och ett lysande känslomässigt spel.

På tal om mental hälsa väver spelet smart de desorienterande och surrealistiska aspekterna av skogen till en berättelse om Ellis ‘PTSD. Det finns stunder när krigszonerna i hans förflutna sipprar in i skogen: kulor pälter vattnet framför dig, murbruk slår i närheten, hundtaggar ligger begravda i smuts. Det får dig att undra hur mycket av skumhet och ångest som kan tillskrivas Blair Witchs demoniska kraft, och hur mycket av det beror på Ellis personliga demoner. Det är ett lysande berättande verktyg, som ständigt håller dig på kanten.

Den Blair Witch som jag stötte på representerades av grenlemmade skogar Slender Man-andar som lurade bakom träd som bara var litet skrämmande efter det första mötet. Men det första mötet framkallade ett högt skrik från mig som fick mitt hjärta i mina öron under de kommande tio minuterna. De få hoppa skrämmer spelet kastar på dig är bra, och tillsammans med tråden av oro som ormar genom hela spelet, är supereffektiva. Det kan vara skrämmande, men det är oftast ångest-inducerande, vilket för många är den värsta formen av rädsla.

Jag kan emellertid inte säga var de sista Blair Witch-mötena registreras på spook-skalan, för hon vägrade dock att släppa mig i ytterdörren som om jag försökte pressa en nyfundad religion på henne…

Sammantaget var min tid i skogen lika delar freaky och frustrerande. När spelet fungerar fungerar det verkligen, blandar smarta berättande element, en lysande poäng och psykologisk spänning. Men det ibland vackra ögonblicket och de störande buggarna hindrar upplevelsen, och ersätter stunder som borde skrämma med stunder som är svåra. Blair Witch är skrämmande, men buggarna är skrämmande.

Blair Witch