BLOG Pacific Rim: Tales from Year Zero REVIEW

Pacific Rim: Tales from Year Zero

Tales From Year Zeroär en trilogi av länkade noveller, skriven av Travis Beacham, manusförfattaren tillPacific Rim. De gör exakt vad titeln innebär, och utforskar den omedelbara efterdyningarna av Trespasser-evenemanget, utvecklingen av Jaeger-programmet och början av Kaiju-kriget. Ett flertal konstnärer har bidragit med arbetet till boken och det enda milt frustrerande med det är att de inte krediteras någonstans utanför slutpapperna. Misför mig inte, de gör alla bra arbete och deras stilar meshar anmärkningsvärt bra men det skulle vara trevligt att veta vem som gjorde vad.

Förutom detta är detta ett bra arbete. Berättelsen följer Naomi Sokolov, en reporter som har tilldelats att täcka Pan Pacific Defense Corps medlemmar även när organisationen skärs bort under dem. På så sätt interagerar hon inte bara med uppsättningen för filmen utan också tre av dess karaktärer. När hon pratar med dem lär hon sig om de fruktansvärda händelserna på K-Day, de mänskliga kostnaderna och varför dessa människor slåss.

Du får massor av gigantiska mecha vs Kaiju smackdown här, men det är folket, jag lovar, som kommer att stanna med dig. Naomis berättelse, som öppnar med Tendo Choi, en medlem av den centrala kontrollpersonalen, följer honom genom de fruktansvärda händelserna av K-Day, hans försök att rädda sin farfar och vad som hände med San Francisco. Hon använder sitt stycke, "Varför vi slåss" som en fråga och Tendos svar berättar allt du behöver veta om honom och de mänskliga kostnaderna för kriget. Det är en tyst, djupt öppning och det är tydligt att detta inte är den jätte monsterfilmens standard.

Doktor Schoenfeld, uppfinnaren av Jaegers, är nästa och hans svar är mycket, mycket annorlunda. Detta är den mest positiva av de tre bitarna, en berättelse om romantik under krigstiden som fokuserar på Schoenfeld, den gamla flickvännen doktor Caitlin Lightcap och den roll hon spelade i det tidiga kriget. Obesvarade och extremt begärda kärlek kolliderar med filmens viktigaste science fiction-idéer i en berättelse som är lika delar söt, modig och konstigt tragisk. Den mänskliga kostnaden som Tendo talar om finns här, men på ett helt annat sätt. Schoenfeld är en man i toppen av sin karriär och han vet det. Han kommer inte gå längre än detta och det verkliga genombrottet gjordes av den en person han älskade och förlorade. Det är en ömtålig, komplex historia som fälls in Jaeger-kontrollmekanismen, förhållandet mellan Schoenfeld och Lightcap, kärlek under krigstid, en knytnävekamp med en kaiju och Stacker-pinsen.

Pinse är bindvävnaden mellan varje berättelse såväl som boken och filmen. Han är också i rampljuset för den sista historien. Den kombinerar teman för förlust, kärlek och plikt som går igenom Choi och Schoenfelds och förvandlar dem till något nytt: ära. Det följer pinse genom hans tvångsförflyttning från aktiv tjänst, adoptionen av hans dotter och hans nya roll som chef för Jaeger pilotakademin. Tecken från filmen är spridda genom historien men det är pinse vem du kommer tillbaka till. Hans tysta, värdiga inställning till alla från Naomi till hans anklagelser är lika delar medkännande och auktoritativa och myndigheten han har på skärmen är också där på sidan. Där Choi och Schoenfeld använder smärtan på sina sår för att motivera dem, bygger pinse ett nytt liv för sig själv och finner styrkan att möta sin gamla. Det är ett mjukt, gripande sätt att avsluta boken som på nytt på något sätt lyckas passa in i en gigantisk mecha / monster fistfight också.

Tales From Year Zeroär ett fantastiskt kompliment till filmen och en berörande berättelse i sin egen rätt. Konstteamen förvandlar alla till stort arbete, Beacham har ett instinktivt öga för siddesign och dialog och alla tre berättelserna har en verklig känslomässig stans för dem. Varför slåss vi? Alla har sina skäl, alla utmärkta. Tre av de bästa svaren finns här.