Bohemian Rhapsody recension: “Fans av bandet kommer att få sina spark”

Definitivt inte Killer Queen, men tack vare en förblindande vänd från Malek kommer fans av bandet att få sina spark.

"Vi är en familj," säger Brian May, drottningens storhåriga gitarrhjälte i Bohemian Rhapsody. Vem skulle ha gissat det betydde familjevänligt? Ett av Storbritanniens största någonsin-band, Queen får äntligen en tonad ned 12A-biopik, som mycket väl kan komma som en överraskning för de som förväntar sig scener med hardcore-partying som bandet var känt för på 70-talets storhetstid. Istället gillar killarna te och kaka och firar sångerskan Freddie Mercury födelsedag i sina föräldrar.

Filmen är på samma sätt preliminär om Mercurys sexualitet, det finns den udda montagen av honom som glider genom skinnstänger och några få antydande blickar mot män vid lastbilstopp. Vad filmen gör – och gör bra – hyllar sångarens sprudlande scen närvaro. Det är en fantastisk föreställning av Rami Malek, Mr Robot-stjärnan som fångar Freddies harlekin-anpassade swagger med Oscar-värdig skicklighet.

Regisserad av Bryan Singer, som avskedades under de sista produktionsveckorna och ersattes av Dexter Fletcher, driver Bohemian Rhapsody mot ett avgörande ögonblick: bandets triumferande tur vid 1985: s Live Aid. Men egentligen är det ett Greatest Hits-paket – vi ser trummisen Roger Taylor (Ben Hardy) spela in operatören &lsquo, Galileo ‘s texter för Bohemian Rhapsody, May (Gwilym Lee) som kommer med den stompande hymnen We Will Rock You, och basspelaren John Deacon (Joseph Mazzello) som driver Queen till disco-eran med den riffen för Another One Bites the Dust.

Bohemian Rhapsody-recension: & quot; Fans av bandet får sina spark & ​​quot;

Manuset av Anthony McCarten (The Theory of Everything) krossar kronologin när det gäller personliga frågor också, inte minst Freddie avslöjar att han har AIDS (vilket i slutändan skulle leda till hans död 1991) under repetitioner för Live Aid, när han faktum fick han diagnosen två år senare. Likaså återförenas sångaren med partner Jim Hutton (Aaron McCusker) och tar sedan honom för (mer) te och kaka med sina föräldrar på dagen för Live Aid alla smackar med manusförfattningsfantasi.

Ändå, för att vara rättvis, gör McCarten mina känslor från Mercurys båge. En före detta invandrare och Heathrow bagagehandlare, vår hjälte hittar ära på scenen, utanför, men han kämpar med ensamhet och att behöva dölja sin sexualitet. Freddies ömma förhållande med den långvariga flickvän Mary Austin (Lucy Boynton) ger filmen sitt hjärta, medan scener med hans avvisande far (Ace Bhatti), som försöker inspirera "bra tankar, goda ord, goda gärningar" i hans son är rörande.

Vad som fungerar mindre bra är Freddies förhållande till Paul Prenter (Allen Leech), en del av hans ledningsgrupp, som kommer över som filmens endimensionella skurk. Ditto EMI: s Ray Foster (en starkt förklädd Mike Myers), som inte ser snället i Bohemian Rhapsody. CGI-folkmassorna vid Live Aid är en annan niggle, men när du ser Malek ströva hans grejer till We Are the Champions kommer du förmodligen inte att bry sig.

Kolla in vad som annars träffar biografer i år med vår uppdelning av de mest förväntade kommande filmer av 2018 och därefter.

• Utgivningsdatum:Out now (UK) / 2 november 2018 (US)
  • Certifikat:12A (UK) / PG-13 (US)