Borderlands 3 recension: “En fan-service-behandling av ett Borderlands-spel”

Borderlands 3 recension: & quot; En fan-service-behandling av ett Borderlands-spel & quot;

Zane, den operativa, är gruppens minst intressanta, speciellt eftersom alla hans Action Skills har lyfts nästan grossist från tidigare spel, men detsamma kan inte sägas för Amara, Moze och FL4K, som alla tar med sig något nytt för Borderlands frenade eldstrider. New Augment grenar på varje Vault Hunter’s progressionsträd sträcker ut parametrarna för självuttryck genom strid, medan den mycket efterfrågade förmågan att växla mellan Action Skills på flyg innebär att du inte längre kanaliseras till en specifik underklass för ett helt playthrough.

Medan jag önskar att Gearbox skulle koncentrera sig på roller som bryter sig mer radikalt från deras DPS-arketyper (jag håller fortfarande på hopp för healerklass DLC), är det faktum att jag nu kan jaga tillsammans med djurkompisar som FL4K eller anpassa en löjlig mech med Moze mer än tillräckligt med leksaker att spela med för både kampanjen och dess slutspelfokuserade True Vault Hunter-läge.

För tidiga adoptörer kommer dock alla dessa goda nyheter med vissa varningar. Faktum är att Borderlands 3 är lite av en teknisk röra för tillfället, med försenade inmatningar av textur, reducerade bildfrekvenser och ett svagt användargränssnitt, vilket allt förvärras när du spelar på PC eller i split-screen-läge . Växellådan har lovat en serie korrigeringar för att lösa dessa problem under de kommande veckorna, men de är svåra att undvika just nu och lämnar en märkbar fläck på en annars exceptionellt polerad erfarenhet.

När det gäller rörelsen … du har redan hört talas om cthulhu-pistolen. Det stora antalet och olika vapen som finns finns är – som alltid – häpnadsväckande, men den mest löjliga delen är att varje nytt tillägg till ditt Vault Hunter’s arsenal är lika robust och roligt att använda som det senaste.

Jag är ett speciellt fan av de handgjorda kanonerna som tappats av olika chefer i hela Borderlands 3: s huvudkampanj, var och en inspirerad direkt av karaktären själv, vilket ger en unik känsla av belöning och motivation att besegra var och en. Separat instanserad bylströmmar för varje spelare i samarbetssessioner innebär också att du inte kommer att tävla med andra Vault Hunters om det bästa vapnet längre, men denna funktion kan alltid stängas av när som helst om du känner dig mer konkurrenskraftig.

På många sätt känns Borderlands 3 som en ommålning med en gammal barndomsvän efter år av radiotystnad. De är äldre och smartare och ser lite annorlunda ut än vad du kommer ihåg, men inte mindre omogna. Mer av Borderlands 3 har förblivit densamma än det som har förändrats, men det har inget att göra med en brist på ambition från Gearboxs del.

Detta är ett spel som vet exakt vad det är och vem det är för, och bygger smart på vad som kom förut utan att någonsin kompromissa med seriens kärnidentitet. Jag önskar att Borderlands 3: s skurkar hade varit lika underhållande och välgjorda som resten av spelet, men det är ett litet pris att betala för deras irriterande inflytelserimitationer för att njuta av Gearboxs berusande cocktail av perfekt organiserat kaos.

Borderlands 3

Borderlands 3 är en fan-service-behandling av ett Borderlands-spel, om än ett som kommer från tekniska problem och glänsande skurkar.