Börja igen granska

När Keira Knightleys Greta skriver låtar med sin pojkvän, den stigande rockstjärnan Dave (Maroon 5’s Adam Levine), har de allvarliga resultaten åtminstone enkelhet och uppriktighet till sin fördel. Föreställ dig hennes pik då, när han inte bara släpper in någon annan utan slår ut sina låtarnas dygder med stora, glansiga, klichéer&eacute, d ominspelningar…

John Carneys andra romantiska musikal är en stor, glansig, kliché&eacute, d-remix av idéer från hans lågmässiga sovande skönhetEn gång(2006), men resultatet är lyckligt: ​​Carneys ärlighet är inte helt överbelastad. Även med A-listare som tar platsEn gångär semi-okända, hans vinnande sätt med jordnära karaktärer håller främst fast.

Mark Ruffalo är värd sin vikt i guldskivor då Dan, en berusad, nedbruten musikbiz-veteran som upptäcker den trasiga hjärtan Greta på en öppen mickväll och uppmanar henne att spela in ett album på hovet. Med lumpig, galvaniserande charm hjälper Ruffalo att dra fram Knightleys enklaste, briesigaste prestanda ännu och hyra ofta Carneys komplott över sina bumnoter.

Men bum noterar rumpa in när Carney skifter fokus till Knightley och stunt-casting-dolden Levine, ett par som är för ytliga för att engagera. Ännu värre är att Carney försummar Dan’s hemproblem: Catherine Keener slösas bort som Dan’s fru, även om hon ger sin begränsade skärmtid enkel indie cred.

Så gör Hailee Steinfeld som deras dotter, särskilt i hennes glada sylt med Gretas ragtagband. Musiken de gör är kornig och beslutet att spela in i NYC hotspots hyler med förmåga, men den smala värmen i deras improviserade sammankomster upprätthåller Carneys mänskliga beröring. Så också med Dans behagligt platoniska band med Greta: inga yttre motiv av lust eller ambition växer upp.

På grundval av detta spelar Carneys berättelse om återställande vänskap mellan idealistiska underhundarFörlorat i översättningenmjukas upp för feelgood-användning av Cameron Crowe. Om resultatet är ett saga utan någon verklig bit, är bevarandet av Carneys generösa ande på en stor duk – bara – jublande tillräckligt för att avväpna kritiska försvar.